/ Forside/ Karriere / Penge / Andet penge / Spørgsmål
10  jakjoe 1088
Førtidspension
Fra : lejy32
Vist : 902 gange
100 point
Dato : 08-02-05 10:43

Er der nogen der ved hvordan man søger førtidspension efter de nye regler?, jeg har hørt at man næsten skal komme med hovedet under armen for at komme i betraktning.
Mvh. lejy32

Kommentar
Fra : bauchmann

Dato : 08-02-05 10:56

Hej.
Henvend dig til din sagsbehandler i kommunen. Regler om ansøgning er ikke ændret, men du har ret i det er svært. Du skal være meget tålmodig, og regne med, at skulle anke kommunens afgørelse, men stå fast.
Torben

Kommentar
Fra : lejy32

Dato : 08-02-05 11:04

Hej Torben, mange tak for svaret. :0)
Mvh. Lejy32

Kommentar
Fra : kandaikke

Dato : 08-02-05 11:15

Du skal næsten være død for at få pension i dag... min mor som er 57 år, har slidgigt i hænder, ryg, knæ og albuer. Der ud over har hun knogle skørhed og fibrymaligi ( nok stavet forkert ) det betyder en konstant smærte i alle muskler... der ud over havde hun brystcanser for et år siden.

Hun har været hele møllen igennen og endte med et flexjob som hun var glad for men var for hårdt, efter en sygemelding grundet ryggen da arbejdetet var for hårdt søgte hun pension igen..

Hun har lige fået afslag igen, da de mener hun kan klare et nyt flexjob.. De har oven i købet tilbudt hende revalidering til en ny uddannelse.. De må være sindsyge... Sagen er blevet anket.. Så nu må vi se..

Så med mindre du kan trylle siger jeg god fornøjelse..

Kandaikke

Kommentar
Fra : Mone

Dato : 08-02-05 11:18

Hej lejy32
Ja, det er meget svært. Jeg er selv i gang med at søge, og det er IKKE noget man bare får.

Alt skal prøves først f.eks. revalidering,fleksjob, alt efter hvad og hvorfor du vil søge førtidspension.
Og ja, man skal "næsten" komme med hovedet under armen.
Sådan står der under førtidspension i min kommune,(skulle jo gerne være det samme alle steder).:

"Kommunen kan træffe afgørelse om, at din sag overgår til behandling efter regler om førtidspension, når det via ressourceprofilen er dokumenteret, at arbejdsevnen ikke kan forbedres ved f.eks. aktiverings- revalidering- eller behandlingsmæssige foranstaltninger.

I ganske særlige tilfælde kan afprøvning anses for formålsløs, f.eks. ved en alvorlig sindslidelse, udviklingshæmmede, kritisk sygdom eller alvorlig hjerneskade"

Held og lykke med det, men ha' tålmodighed.

Mvh
Mone

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 110 point
Dato : 08-02-05 11:25

Det er som regel ens egen læge der begynder at tale om førtidspension.
I følge den nye pensionsreform, kan man ikke bare selv søge førtidspension som man kunne tidligere.
Men som Kandaikke skriver, det er en næsten håbløs og langvarig proces at få tilkendt førtidspension.

Se alle de læger, speciallæger og hvad det kaldes, de kan alle sige, at din arbejdsevne er 0, og at du bør have din pension, men så har de på kommunen nogen folk der kaldes lægekonsulenter.
Og det er "Kongerne". Det er dem der suverænt og alene beslutter om folk skal have pension eller ej.
Og det gør de oftest uden nogensinde at have set de personer som sagen drejer sig om.
Og hvorfor gør de så det??
Fordi kommunerne sparer penge!!!
Folk de på den måde undgår at betale pension, bliver parkeret på en meget lavere bistandshjælp hvis de er for syge til at arbejde. Eller værre endnu, dem der er gift, får som regel ingen bistandshjælp, men besked om at ægtefællen har forsørgerpligt.
Og det er et af de resultater der er kommet ud af de regeringer vi har haft de senere år!!!!!

mvh dova

Kommentar
Fra : bauchmann

Dato : 08-02-05 11:40

Hej.
Første skridt i processen sker ved ens sagsbehandler, der SKAL rejse pensionssagen. Han/hun skal derefter indhente oplysninger fra egen læge samt evt. sygehuse. Men pøj-pøj
Torben

Godkendelse af svar
Fra : lejy32

Dato : 08-02-05 12:11

Tak for svaret dova.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 08-02-05 12:37

https://pensionsguiden.netborger.dk/Produkt/start.asp
Spørgsmålet er accepteret, men her har du lige et link,
Gambrinus

Kommentar
Fra : lejy32

Dato : 08-02-05 23:31

Hej Gambrinus, mange tak for linket.
Mvh. lejy32