/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Skyder ved gas
Fra : Birthe88
Vist : 2344 gange
120 point
Dato : 07-02-05 21:38

Hej...
Håber i ka hjælpe mig lidt her for nu er jeg helt på bar bund... Jeg har for lidt tid siden monteret 47.6 powerspec cylinder, og en ombygget technigas next udstødning, med std karburator... Den skød jo så som en gal, og troede jo det var et problem med den karburator jeg havde på da jeg ikke kunne indstille luft.! Men nu har jeg så købt mig en 21mm amal karburator, og den skyder stadig.. Har også skiftet tændrørs hætte, og tændrør ( 8'er ) og indstillet på karburator ( skruet helt i bund og 1.5 omgang ud ) men den vil stadig ik stoppe med at skyde.
Har også tjekket min stel forbindelse og det ser fint ud!
hvad kan det være? inden jeg monterede alt det kunne den ikke starte.. skiftede så simmering inde ved vario og så startede den... kunne det være den simmering ved svinghjul der gør at den skyder? i så fald hvor køber jeg en billig svinghjulsaftrækker ( på nettet helst ).
Skal lige for god ordens skyld sige at der er tale om en Pgo Hot50!
Ser frem til at få nogen gode svar der evt kunne løse mit problem.
Jeg ønsker ikke dette skal blive en tråd om hvorvidt det er forsvarligt / eller noed andet pis om tun!

På forhånd tak!
Martin Skovmand

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 130 point
Dato : 07-02-05 22:33

Martin hvorfor kalder du dig Birthe88, skulle det være noget, så skulle det da være Birthe 69.
Svinghjulsaftrækker: www.thansen.dk Men jeg tror ikke det er simmerringen der er skyld i skyderiet.
Du skal tjekke stelforbindelser ved CDIèn, og stikforbindelser ved tændspole.
Grunde til den skyder:
Sod på stempeltop og topstykke.
For fed blanding. For meget olie.
Forkert tændingstidspunkt (Svinghjul slået noten)
Skidt helt inde ved tændrørets elektrode.
Tændrøret har for stor gnistgab.
CDIèn defekt
Pickupen defekt.
Tændkabel defekt eller ligger tæt mod stel.
Tændingsnøgle eller afbryderknap defekt.
Udstødning stoppet, eller udstødningspakning faldet ind foran udstødningsport.
Hængende stempelringe.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Birthe88

Dato : 08-02-05 00:08

tak skal du have... jeg vil lige prøve nogen af tingene i morgen og så gir jeg lige lyd fra mig!

Kommentar
Fra : PrivateDK

Dato : 08-02-05 00:37

Du skal lige passe på med at købe svinghjuls aftrækkere ved thansen. Jeg købte en til en Piaggio ZIP. Da jeg kom hjem med den passede den ikke. Jeg kørte ind med den igen. Deres kommentar var bare;"Nåh ja, det viste vi forresten godt". Så bliver man sgu' sur, når man har kørt over 20 kilometer bare efter den, og så 2 gange. De havde så for øvrigt ikke den der passede. Håber de har fået deres lagerliste til at passe.
Nå, det jeg ville med denne besked var bare, at få dig til at prøve aftrækkeren med det samme du kommer hjem.

Kommentar
Fra : Birthe88

Dato : 08-02-05 00:43

har været derinde, de har ingen til hot

Kommentar
Fra : PrivateDK

Dato : 08-02-05 13:52

Jeg lånte en aftrækker ved den lokale knallert reparatør. Du kan jo prøve ved din

Kommentar
Fra : Birthe88

Dato : 08-02-05 16:16

Nu har jeg så kigget udstødning og tændrør igennem, men det fejler ik noed, nu vil jeg så li gå igang med alt det omkring svinghjul

Kommentar
Fra : Birthe88

Dato : 08-02-05 18:16

Hey igen;) nu har jeg så gjort tændrør rent og gjort afstanden på det mindre... nu skyder den ikke mere.. og den kommer op på ca 50 km/t hvor den før kom op på 20-30 stykker MAX men nu hakker den bare helt vildt? hva kan det være? forøger li point da jeg er ved at være træt af det hehe;)

Kommentar
Fra : Birthe88

Dato : 08-02-05 18:28

har forresten et 8'er tændrør i!

Kommentar
Fra : Birthe88

Dato : 08-02-05 18:31

argh... spammer helt vildt men nå... på den 21mm amal sidder der en lille dims ud ( med en sort gummidut uden over ) som man kan sætte slange på.. hva er den til?

Kommentar
Fra : rpje

Dato : 08-02-05 18:45

Hvilken oktan tal køre du med. ?? Hvis 92 så prøv med 95
Det var en tanke, Hvis du køre med komprimerings udstødning (Knæk POTTE) Kunne det måske være at der forekom forbrænding I selve potten. Da Oktan 92 er en smule mere sensitiv en 95 for høje temperatur og kompressions påvirkninger.

Jeg ved det lyder langtude, men nu når alt andet var afprøvet.

MV.
Peter Jensen

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 08-02-05 19:15

Et 8 tændrør er udemærket, men skal det være, så skal det jo være helst et nr. 9
Den lille dut kan tages af niplen(lille rør), og så tilsluttes olieslangen på den nippel hvor dutten sad, hvis man ikke har olieslangen tilsluttet nippel på indsugningsstuds eller membranhusets nippel. Men olieslangen har du vel på et sted?
Ja, nu har du konstateret at den skyder på grund af manglende gnister. Fordi hvis den ikke slår gnist hver gang, så pumpes benzinen ud i udstødningen, og når så der kommer gnist ved næste stempelslag, så antændes benzinen i udstødningen af flammen der kommer ud gennem udstødningsporten.
Så er spørgsmålet, hvorfor er der ikke gnist hver gang, når tændrørets elektrodeafstand er normal.
Fejlen ligger nok i tændkabel eller CDI eller tændspole. Men du skal være helt sikker på at der ikke sidder en metalsplint dybt oppe i tændrørets elektrode "hul". Eller skift tændrøret, da det jo kan være defekt.
Det er ret normalt at den ikke går helt op i omdr. hvis elektrodeafstanden er for kort.

VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Birthe88

Dato : 08-02-05 19:20

så det vbil altså sige at jeg lige skal prøve med et nyt tændrør ( 9'er )? og se hva den siger til det?, skal jeg ændre på elektrodeafstanden når jeg køber nyt? eller sidder den som den skal som helt ny? har du evt nr på den jeg skal ha..? er næsten sikker på det er det, da den jo ikke skyder mere, men kun hakker nu... ( der kom ik flammer ud før, men der kommer knald og det;) ) men som sagt gør den ik mere, den hakker kun fra ca ½gas og opefter

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 08-02-05 20:49

Jeg ved jo ikke om du skal bruge langt eller kort gevind tændrør, det afhænger jo af dit topstykkes gevindlængde, og det er yderst vigtigt at den rette længde bruges, men hvis den er beregnet til kort gevind, så plejer stempelet at ramme tændrør med langt gevind, og det kan skade stempelet, eller bare smaske elektroden sammen?
Afstanden er ret godt justeret fra fabrikken.
Hvis den stadig hakker fra 1/2 gas og op, så er der højst sandsynlig også tale om for stor strålespids.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Birthe88

Dato : 08-02-05 22:45

ok.. det er kort gevind;)

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 09-02-05 01:16
Kommentar
Fra : Birthe88

Dato : 09-02-05 20:21

har lige købt tændrøret idag, og det blev meget bedre... men som om den mister omdrejninger det sidste stykke af gashåndtaget? pga dyse? ska jeg gå op i dyse? hva sidder i fra fabrikken på amal 21mm

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 09-02-05 22:11

Der er ingen tvivl om at du skal havde størrer dyse i, men helt nøjagtig ved jeg ikke hvor stor den er.
Omkring 90 sidder der i, du skal nok så have 105 dyse i.
Men du skal jo havde bunden af for at se nøjagtig hvad der er i, og så gå ca 15 numre op.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Birthe88

Dato : 09-02-05 23:57

ok... det må jeg jo lige kigge på:) Men du skal sq ha stor tak for din hjælp så acceptere som svar nu, og så må vi jo håbe du gider hjælpe hvis der skulle opstå flere problemer som jeg ikke kan redde mig ud af ( håber vi der ik gør;) )

Godkendelse af svar
Fra : Birthe88

Dato : 09-02-05 23:59

Tak for svaret pallebhansen.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 10-02-05 00:47

Selv tak, ja du vender bare tilbage så jeg kan høre hvordan det går.
Hvis den får en for stor dyse, vil du kunne høre den 4-takter (Tænder hveranden gang) og holder lidt igen, specielt i topfart, og nedad.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Birthe88

Dato : 10-02-05 16:41

men tænkte lige på.. ville det ikke være bedre med et 10'er tændrør?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 10-02-05 23:25

Et 10èr tændrør er da udemærket, specielt hvis du kører rigtig hårdt tunet (Hyperracing cylindere) og hvis du kører med bundgas rigtig meget (Ude på landet)
Et 10èr tændrør trækker mere varme ud af cylinderen, og vil ved bykørsel gøre topstykket for koldt og dermed vil det sode lige rigeligt, så jeg mener stadig at med din opsætning er det mere passende med en 9èr.
VH Palle Hansen