/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
For lille kobling
Fra : hvidtiger
Vist : 459 gange
50 point
Dato : 07-02-05 17:20

Jeg købte engang en Polini speed clutch til 4-500kr til min Hot50..Jeg fik en 105mm kobling og satte den på, men kunne ikke mærke den store forskel på min originale kobling som har kørt 17000km og så denne nye..Jeg køre med hypertunet scooter og min originale kobling kan ikke helt følge med og holde fast med de omdr..Men så fandt jeg ud af, at en original kobling er 107mm som man også kan få min nye i..UPS!...Kan også se at koblingsbakkerne på den nye kun er slidte i den ene ende.Dvs at den ikke kan gribe ordenlig fat i skålen..Men nu har jeg været nede og snakke med dem som solgte mig den og jeg skal bare komme med den..Men hvad tror I jeg kan forvente nu hvor jeg snart får min nye racerkobling i den rigtige størrelse??

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 07-02-05 17:28

At den holder lidt bedre fast end den orginale, og ret meget bedre end den forkerte.
En orginal der er renset pænt, er fuld ud god nok til tun, efter min mening.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : hvidtiger

Dato : 07-02-05 17:31

Det vil jeg gerne give dig ret i.Men ikke en som har kørt 17000km.Man kan godt se at den er slidt, især bakkerne..De er snart slidt helt ned..Vil det også sige et bedre optræk og lidt mere på toppen?

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 60 point
Dato : 07-02-05 17:41

Selv om den har kørt 17000, er den som ny, hvis bakkerne slibes let, og forøvrig kan man skifte bakker hvis de er ved at blive mm tynde.
Bedre optræk, ja fordi fjedrene er lidt kraftigere, og dermed tillader flere omdr. før de begynder at griber fat.
Racerkobling holder lidt bedre fat, ved høje omdr. da de er lidt tungere. Altså griber ikke så godt fast ved lave omdr. men bedre ved høje omdr.
Nej koblingen har ingen indflydelse på topfart, da den skal være helt "låst" ved 20km/t, nøjagtig som den orginale.
Hvis en kobling ikke er helt låst ved den hastighed, så "filer den" rundt og bliver fandens varm, og holder ikke i længden, men bliver dårligere og dårligere, og slidt ned til sidst.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : hvidtiger

Dato : 07-02-05 17:49

Det jeg tænkte på var, at hvis den kobling som var for lille ikke kunne gribe ordenlig fat, ville den vel også have svært ved og låse sig til skålen og især ved høje omdr og glide lidt istedet for en der passer som kan gribe fat med hele bakken..Ville det ikke påvirke toppen hvis den er for lille og som skrevet stod?

Vh Brian Christiansen

PS:Jeg er jo inde på scootergalleriet under Pgo hot50 årgang 2000 under navnet Brian C..Ved ikke om du kan finde mig derinde..Jeg ligger med en ca score på 6,78 under pgo..Hvis den ikke har ændret sig..

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 07-02-05 23:40

Jo det kan ske, og ville også påvirke toppen, men den ville nok slippe noget i ryk, sådan at motoromdr. ville stige og falde, og det ville du nok havde mærket.
Så jeg tror altså ikke du skal forvente at du nu pludselig med en ny kobling kører stærkere i topfart, desværre.
Jeg skal nok finde dig på scootergalleriet, hvad er overskriften?
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : hvidtiger

Dato : 11-02-05 14:18

Overskriften??

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 12-02-05 00:27

Ok, nok et forkert udtryk, det jeg mener er adresselinien i Internet Explorer, feks: http://www.scootergalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=32313
Så man ryger lige ind og ser din racer.
VH Palle Hansen

Godkendelse af svar
Fra : hvidtiger

Dato : 18-11-05 16:15

Tak for svaret pallebhansen.