/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Andet telekom. / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 810
IP telefoni hvilken udbyder? Kvalitet?
Fra : palle22
Vist : 514 gange
200 point
Dato : 07-02-05 14:03

hej
Min søster overvejer at få fastnet telefon, men vil gerne undersøge markedet for ip telefoni først. Hun får snart en tdc kabeltv internet forbindelse, sammen med resten af den opgang hun bor i. Kan hun bruge ip telefoni, når hun deler linjen med en hel opgang? Er kvalieteten den samme som med en fastnet telefon? Kan folk ringe til hende fra fastnet, uden at hendes pc er tændt? Hvilket firma er det bedste, hvis disse ting kan lade sig gøre??

Håber I kan hjælpe, jeg er på bar bund.

Kommentar
Fra : ostemanden

Dato : 07-02-05 14:08

Jeg har en kammerat som har telefon gennem https://www.telefin.dk/main/ . Det kører upåklageligt.

Ja, hun kan sagtens blive ringet op uden at hendes pc er tændt, for hun køber en lille boks. det er denne boks som nummeret følger.

Kvaliteten ved jeg ikke helt, men jeg ved at der skal meget til før man kan høre noget. Min kammerat har en 512/512 forbindelse, og han kan sidde og downloade kraftigt samtidig med at han kan snakke i telefon uden problemer.

Så der er ingen problemer der, men jeg har dermed ikke sagt at telefin er det bedste... Men det er det som jeg har gode erfaringer med!

Kommentar
Fra : olepost

Dato : 07-02-05 14:19

Jeg har telefin og har haft det siden 10 md 04,.Kvaliteten for udgående samtale med PCén tændt,er elendig.Supporten er pr mail,og hvis der blir svaret er det søgte undskyldninger,"ikke leveret upload hastighed fra udbyders side,"forkerte tlf",osv.Ud af 5 henv har jeg fået 2 svar af disse.Har lige i dag taget beslutning om at hvis ikke der er en rimelig løsning,skifter jeg IP Udbyder,det kan ikke blive værre.Her er spgm og svar fra Telefin.
Er det muligt at få en forbindelse så folk kan holde ud at ringe til mig?Samtalen fra mig og ud,hakker så folk ikke forstår meningen

Svar Normalt når der er problemer med kvaliteten for modtageren, har det noget at gøre med din uploadhastighed. Den kan enten være for lille (skal minimum være 128 Kbit) eller den bliver brugt af andet udstyr på din internetlinie (f.eks din PC) eller at din leverandør, ikke leverer den hastighed du regner med.

Mvh
Kundeservice

Hertil replicerer jeg uden reaktion fra Telefin

--------------------------------------------------------------------------------

Skrevet af: ole fabricius <olefabricius@hotmail.com> Skrevet den:
Emne: Tlf forbindelse 07.02.2005 10:12

De må meget undskylde,men hvor skaffer de en ADSL forbindelse med mindre end 128kbit,jeg sidder med 256 i upload.Men vi kommer tilsyneladende heller ikke videre.Det er de andres skyld at den vare de sælger ,ikke virker!!!LOL

--------------------------------------------------------------------------------

Kommentar
Fra : olepost

Dato : 07-02-05 14:36

Her er et par andres udsagn,det skal lige siges at der "tilsyneladende"er nogle der er tilfredse

Telefin.dk: Dårlig support

Jeg har ret dårlig erfaring med deres support. Den er alt for langsom da den kun foregår på hverdage i dagtimerne (i DK) og KUN via et internt mailsystem.

Der kan sagtens gå mange dage uden svar og hvis ens problem er at det ikke virker, så er det ikke så heldigt.

http://rolf.smartlog.dk/13584_Kunder_om_Telefin.html

Kommentar
Fra : Loneso

Dato : 07-02-05 17:51

Jeg har fået anbefalet skype og bruge det selv.... Jeg har ingen problemer haft med det. De har nogle udemærkede søgefunktioner og er meget nemt at installere... ;) også dansk brugervejledning.

www.skype.com

Kommentar
Fra : severino

Dato : 07-02-05 17:55

Jeg bruger også IP-telefoni, og kan kun sige at det fungere godt. - Det er hovedsagelig min bedre halvdel, som bruger den til kontakt med familien i sydamerika. - Samtalekvaliteten er på fuld højde med den mobiltelefoni vi benytter i hverdagen.
Jeg har koblet min lille IP-boks til routeren, og i boksen er sat en almindelig telefon med nummersender, for det er ofte numre på 16 cifre der skal kaldes.
Selv da jeg havde 512/128 på min ADSL virkede det perfekt, selv om der blev downloadet fra to maskiner. Idag har jeg opgrderet til 1024/128, d.v.s. den er oppe på 4096/128 indtil 1. maj, som et tilbud, men den hastighed har jeg endnu ikke opnået, da det er det svageste led i kæden der bestemmer farten.
Mit IP system er altså tilsluttet permanent, så det er kun at løfte røret, så har jeg klartonen fra USA. Alle opkald skal altså ske som om der ringes fra USA.
Der er ingen abonnement, men man betaler blot et beløb ind på den konto der er tilknyttet numret, og så ringer fruen til sydamerika for ca. 50 øre i minuttet. - Om det er det billigste er så spørgsmålet, men det virker ihvertfald godt og klart i forhold til den direkte forbindelse til 15 kr i minuttet incl ekko, hos TDC.
Den forhandler som jeg har købt hos, er Dansk repressentant for to selskaber: Net2Phone og I2Telecom. Se lidt nærmere på disse to links:
http://www.easywebcom.dk/ = Net2Phone
http://www.easyphone.dk/produktside.asp?Kategori=i2Telecom&Produkt=Internet%20Talker%20MG-2 = I2Telecom
Jeg bruger denne MG-2

NB! Net2Phone har også en trådløs IP-telefon hvis man ellers har trådløst netværk, men kan også bruges med HotSpot's rundt om i landet.
I begge tilfælde kan apperaterne omkomfigureres til anden udbyder, og er kun afhængig af din internetforbindelse (ikke din PC!

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 07-02-05 18:49

Jeg har musimi...
http://www.musimi.dk
Det virker fint på 256/128 - og så koster det kun 5 kroner om pr. md at have et telefonnummer.
Jeg har ingen klager... (Men jeg kunne skrive 3 sider om dårlig service ved TDC - men det springer jeg lige over
mvh Benjamin

Kommentar
Fra : palle22

Dato : 08-02-05 13:16

benjamin hansen har du så med musimi også en lille boks? Og kan du blive ringet op, og selv ringe, uden at pc'en er tændt?

Kommentar
Fra : severino

Dato : 08-02-05 18:13

Palle!
Du skal gøre det, at du går ind på de forskellige hjemmesider med IP-telefoni, og henter så taksttabellerne og sammenligner dem med de steder du har behov for at ringe til, hvis du skal betale et eller andet beløb for nummer og/eller abonnement, skal du medregne det i dine overvejelser.

I mit tilfælde hvor jeg bruger I2Telecom, købte jeg den med 200 kr. taletid, og der er stadig noget tilbage endnu, selv om vi har ringet meget (det er konen der mis-bruger den).
Vi har indtil nu ringet til:
2 gange til USA
6 gange til brasilien
11 gange til peru
1 gang til argentina
3 gange til tyskland
2 gange til holland
Hvad havde det ikke kostet hvis TDC skulle have lov til at taksere???

Der er masser af penge at spare,uanset hvem du vælger, men der er nogen der gør det lidt billigere end andre, men man skal ikke gå på kompromis med talekvaliteten!

Kommentar
Fra : severino

Dato : 11-02-05 17:19

Hej Palle
Da du ikke endnu har fået svar på dine spørgsmål, i starten af denne tråd, så her er der et!
Citat
Min søster overvejer at få fastnet telefon, men vil gerne undersøge markedet for ip telefoni først. Hun får snart en tdc kabeltv internet forbindelse, sammen med resten af den opgang hun bor i. Kan hun bruge ip telefoni, når hun deler linjen med en hel opgang? Er kvalieteten den samme som med en fastnet telefon? Kan folk ringe til hende fra fastnet, uden at hendes pc er tændt? Hvilket firma er det bedste, hvis disse ting kan lade sig gøre??

En IP adaptor som jeg tidligere har nævnt, kan sagtens bruges på internet via kabelTV. Den kobler sig op direkte til udbyderen via internettet, og som sådan virker den som en hvilken som helst anden PC. Det skulle ikke gerne give problemer med de andre på kabelnettet. Det hele styres jo af IP-adresser til modsvarende MAC-adresser i de tilsluttede enheder.
Da hun sikkert kun får et internet stik i lejligheden, så skal hun gøre det, at hun anskaffer sig en Router, som så fordeler signalet til IP-boksen og den/de PC(er) der måtte være i lejligheden. - Hun har så en ekstra beskyttelse i routeren, da den har indbygget en firewall.
Kvaliteten på den som jeg bruger er nsten lige så god som den normale fastnet. Signalet bliver digitaliseret, så talen er helt ren og uden mislyde. Om andre udbydere gør det samme skal være usagt.
De fleste IP-opkoblinger kan tilringes udefra. Det kan I2Telecom ikke på nuværende men det kommer, det er kun bruger af dette system der kan ringe gratis til hinanden.
Hvad det koster, at ringe til et IP-nummer, er et spørgsmål hvor man er tilsluttet. For mit vedkommende er det i USA, så der skal man ringe til USA for at få kontakt med mig på (777 634 1017)
Skal hun bruge de som erstatning for en fastnet telefon, så skal hun nok vælge en dansk udbyder. TDC vil ikke på nuværende, indføre IP-telefoni for private, heri er der alt for mange penge i den gamle fastnet, men de har det til industri formål.
Det sidste spørgsmål, er egentligt besvaret flere gange. Nej PC'en skal ikke være tændt, kun IP-boksen og routeren, og brug så en telefon af god lydkvalitet, til IP-boksen, så skal hun nok blive tilfreds.

Accepteret svar
Fra : dd12

Modtaget 200 point
Dato : 12-02-05 16:04

Hej,

Jeg har selv brugt Telsome og Musimi som udbyder, og det virker fint.
Kun på Telsome har jeg haft brug for at kontakte deres support ang. noget opsætning af min telefon, men det virkede også upåklageligt. De svarede hurtigt, og var hjælpsomme.

Severino har svaret på de fleste af spørgsmålene, men ang. kvaliteten så vil jeg sige at i de fleste tilfælde vil den være på 90 - 105 % af en normal tlf. Lidt afhængig af udstyr, udbyder, opsætning osv.

Ang, hvilket firma der er det bedste, så er det jo også individuelt, men her er mit bud:

Telefin har jeg hørt lidt negativt om forskellige steder, og deres pre-sales support har ikke været tilfredsstillende for mig. Har lave takster i DK (magen til Telsome)

Musimi - Rigtig god udbyder, med mange opsætningsmuligheder, en lille anelse dyrere på DK taksten end Telsome, men koster kun 5 kr. for et telefon nr. og ingen oprettelses gebyr.

Telsome - Også rigtig god, har gjort det nemt at sætte udtyret op (sker næsten helt automatisk), men har ikke så mange valgmuligeder for opsætning som Musimi. Er billige på taksten i DK.

Taksten til udlandet må du selv sammenligne, og se hvor du har brug for at ringe hen.
Om ikke andet, så gør IP telefoni det nemt at skifte udbyder, Du kan også sagtens have flere udbydere, og så skifte til den billigste når du ringer til udlandet.

Jeg kan anbefale at tage et kig på http://www.e-data.dk , de har masser af udstyr til IP telefoni, og gode priser.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 01-03-05 23:33

Hej PALLE22
Hvad sker der egentlig med bestemmelsen omkring IP-telefonien?

Godkendelse af svar
Fra : palle22

Dato : 03-03-05 20:51

Tak for svaret dd12.