/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Oliefyr oser/hviner
Fra : abutt
Vist : 3430 gange
100 point
Dato : 05-02-05 16:05

Hej bileksperter,

jeg har en Seat Alhambra 2002 1.9TDI.

Oliefyret hviner og oser meget for tiden. Den oser så meget at man skulle tro at undervognen er i brand.

Nogen der har nogen gode ideer til hvordan problemet løses?

MVh
Ammad

Kommentar
Fra : dova

Dato : 05-02-05 16:20

Ja, kør til en servicemand hurtigst muligt.
For der er tydeligvis noget helt galt med det fyr.
Måske er der noget luftindtag der er stoppet.
Og det skal slet ikke hvine.
Normalvis skal man ikke selv pille ved sådan noget, medmindre man har god forstand på det.

mvh dova

Kommentar
Fra : stilke

Dato : 05-02-05 16:22

Afmontere, adskille og rense det, hvis noget er defekt vil man med denne operation også opdage/forvisse sig om hvis noget er i uorden. Men jeg kunne tro at det kun er tilsodet.

Kommentar
Fra : abutt

Dato : 05-02-05 16:29

Glemte nogle oplysninger ;)

Oliefyret oser ikke konstant - det gør det kun de første 5-10 min. Og har kun gjort det siden temperaturen er faldet.

Nogen erfaringer med VW Sharan - det er den samme bil.

Ammad

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 06-02-05 18:46

Har hørt, at dieselolie kan parafinere når det er koldt. Det kunne være, at den har lidt svært ved at suge an, og så vil pumpen i fyret hyle eller hvine. Samme fortalte, at man kunne komme en slat petroleum i brændstoffet. Jeg selv ville kontrollere filter og vandudskiller, samt sikre at der var vinterdiesel på tanken.

Kommentar
Fra : stilke

Dato : 06-02-05 23:43

Hvis man køber løbende sit dieselolie, er det ikke noget problem med at den parrafinerer, især ikke ved de frostgrader vi har oplevet i år, dieselolien er allerede fra firmaernes side frostsikret til et vist antal grader, jeg tør ikke sige om det er omkring -15 grader ca., - så først derefter kan man med fordel selv tilsætte f.eks. petroleum, hvis man fornemmer at nu er det ved at være ved tiden, hæng mig ikke op på de 15 grader, men det kan ihvertilfælde nemt oplyses, ved at gå ind på nogle af benzinselskabernes hjemmesider. - Jeg har stadig en fornemmelse af at der er tilsodning, og hyleriet kan måske fremkomme ved en lejebøsning som er lidt slidt, og når den er kold fremkommer ofte en hylende lyd, det kan ofte fjernes et stykke tid ved at få det godt smurt, gerne med fedt eller olie indeholdende grafit.

Kommentar
Fra : Pede1313

Dato : 14-03-06 13:47

Hejsa
Jeg har en vw Touran , som har haft samme problemer. Det var en fejl i selve fyret, samtidig har man forlænget udstødningsrøret fra fyret , så det ikke ser ud som om der er ild i hele førehuset. Det er en gængse fejl på Touran, så når det er minus grader kommer problemet, og der kanlugte i førekabinen af os.

Mvh
Pede1313

Kommentar
Fra : na9

Dato : 23-01-07 23:37

Har en Touran 2.0 TDI fra sept. 04 med original parkeringsvarmer.

Den har været på værksted 2 gange med fyret, fordi det gik i stå efter et par minutter, og det osede. Første gang blev det bygget om efter fabrikkens anvisninger. Det hjalp ikke. Anden gang skiftede man hele fyret. Kulance. Nu kører det fint og varmer dejligt.

Min næste Touran får eftermonteret et Webastofyr med både motor- og kabineopvarmning.