/ Forside/ Teknologi / Netværk / TCP/IP / Spørgsmål
10  Fijala 1204
Logon win98
Fra : Ole_
Vist : 679 gange
100 point
Dato : 28-08-02 16:48

Hej Gruppe

Jeg har en win98 bruger som ikke kan komme på domainet ( der er ingen domain controller tilgængelig, du har muligvis ikke adgag til ....), IP adresser bliver tildelt via DHCP med fast ip-adresse hver gang, jeg har skiftet netkort, slot, patchkabel, tjekket tcp/IP opsætning, domain id, port på switch , skiftet til 10 half duplex, ændret maskine id, osv., ved ipconfig og winipcfg ser alt OK ud, jeg kan ikke pinge andre på netværket, i event viewer har maskinen en del af samme fejl:

Hændelsestype:   Fejl
Hændelseskilde:   Rdr
Hændelseskategori:   Ingen
Hændelses-id:   8003
Dato:      27-08-2002
Klokkeslæt:      15:33:30
Bruger:      Ikke tilgængelig
Computer:
Beskrivelse:
The master browser has received a server announcement from the computer LUA that believes that it is the master browser for the domain on transport NetBT_E100B1. The master browser is stopping or an election is being forced.
Data:
0000: 00 00 00 00 03 00 4a 00 ......J.
0008: 00 00 00 00 43 1f 00 c0 ....C..À
0010: 00 00 00 00 00 00 00 00 ........
0018: 34 01 00 00 00 00 00 00 4.......
0020: 00 00 00 00 00 00 00 00 ........

Jeg har deaktiveret BROWSER MASTER i fil og udskriftsdeling ( der er en HP55 tilkoblet som er delt ud)
Der er kun TCP/IP på maskinen, jeg har fjernet IPX og NETbeui, hostfil er ok.
Pc'en kommer på engang i mellem, men bliver måske smidt af efter en hvis tid.
Jeg håber der er en som kan hjælpe mig.
jeg kunne sikkert formatere skidtet, men nu er jeg blevet nysgerig.

Ole_

Accepteret svar
Fra : jrnmeyer

Modtaget 100 point
Dato : 28-08-02 19:42

Hej Ole,
Du er faldet over en kendt problemstilling,
at et netkort installeres, der vises ingen fejlindikeringer formoder jeg
og alligevel virker det ikke. Nu har du ikke skrevet fyldestgørende om hvordan du ellers har sat dit LAN op, men jeg vil give dig noget at gå efter.

1 Slet netkortet, sluk maskinen, afmonter kortet, genstart maskinen uden netkort.
2 Genindsæt netkortet, når der skal installeres driver skal du vælge at søge på
en diskette eller CD hvor du har en ny driver til det eksakte netkort.
Dette burde normalt hjælpe men nogle gange er det ikke nok og så skal du
til det tunge og lad os så tage hul på det.

3 på icon "Andre computere" højreklik og vælg egenskaber ( for Netværk)

Under fanebladet "Identifikation" skal du sikre dig:
"Computernavn" dette navn skal du vælge unikt og husk det ( eks: "PC100" )
"Arbejdsgruppe" dette navn skal være ens med dine øvrige maskiner (Gruppe1)
"Computerbeskrivelse" ikke væsentligt at udfylde, men ses som en beskrivelse.

Under fanebladet "Adgangskontrol" skal du sikre dig:
Marker "Adgangskontrol på shareniveau"

Under fanebladet "Konfiguration" skal du sikre dig:
Indsæt "Klientprogram til Microsoft-netværk"
Dit netkort skal være installeret og lad det prøve med Autodetect

For Protokol "TCP/IP" vælg egenskaber:
Faneblad "DNS-konfiguration": deaktiver DNS
Faneblad "Gateway": indsæt din gateway
Faneblad "Wins-konfiguration: Har du WINS så insæt wins-IP adresse
ellers sæt "Benyt DHCP til WINS-navnefortolkning"
Faneblad "IP-adresse" Sæt "Hent automatisk en IP-adresse"

I ruden "Primær netværkslogon" sæt Windows-logon

og sluk nu maskinen helt, tag strømmen fra, måske lyder det søgt,
men visse LANkort holder oplysninger fast under genstart og resettes ikke
ordentligt.

4 Nu er der kun et alternativ mere at prøve, at anvende "Aktiver DNS"
Fanebladet "DNS-konfiguration": sæt "Aktiver DNS"
Felt "Vært": her skriver du samme navn som "Computernavn" ( eks: "PC100" )
Hvis du har et DNS domaine så skriv det under Felt "Domæne"
Felt "DNS": har du IP-adresserne på DNS skal du angive dem her.

5 Du omtaler filen "Hosts" bemærk at filen ikke har ext-navn.
I denne fil kan du oplyse kendte maskiners IP-numre og tilhørende Maskinnavne.
Du følger vejledningen i filen der.
Eks: 10.48.129.39 MinPC100.srv.domaine.dk

6 Ok. og så til almindelighederne:
Har du prøvet at låne et netkort du kender og som virker i en anden PC
sæt kortet i din fejlramte PC brug opsætningen fra den anden PC.
Lån et LANkabel der virker fra anden PC.

Kommer du alligevel ikke videre, så skal vi til den systematiske gennemgang af dit LAN, dine maskiner, maskinopsætning, IP-adresser, Servere o.s.v.
Du er velkommen til at komme med direkte spørgsmål.
Venlig hilsen jrnmeyer

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 28-08-02 18:19

Hejsa Ole,

Lyder som om den skal bruge NetBIOS, da det lyder som om det er et
windowsnetværk!
Er det installeret (Er det ikke automatisk i w98, så hut jeg hvisker) ???
/Gabriel
"Ole_" <Ole_.news@kandu.dk> wrote in message
news:6h5b9.32386$ww6.2595701@news010.worldonline.dk...
> Hej Gruppe
>
> Jeg har en win98 bruger som ikke kan komme på domainet ( der er ingen
> domain controller tilgængelig, du har muligvis ikke adgag til ....), IP
> adresser bliver tildelt via DHCP med fast ip-adresse hver gang, jeg har
> skiftet netkort, slot, patchkabel, tjekket tcp/IP opsætning, domain id,
> port på switch , skiftet til 10 half duplex, ændret maskine id, osv.,
> ved ipconfig og winipcfg ser alt OK ud, jeg kan ikke pinge andre på
> netværket, i event viewer har maskinen en del af samme fejl:
>
> Hændelsestype: Fejl
> Hændelseskilde: Rdr
> Hændelseskategori: Ingen
> Hændelses-id: 8003
> Dato: 27-08-2002
> Klokkeslæt: 15:33:30
> Bruger: Ikke tilgængelig
> Computer:
> Beskrivelse:
> The master browser has received a server announcement from the computer
> LUA that believes that it is the master browser for the domain on
> transport NetBT_E100B1. The master browser is stopping or an election is
> being forced.
> Data:
> 0000: 00 00 00 00 03 00 4a 00 ......J.
> 0008: 00 00 00 00 43 1f 00 c0 ....C..À
> 0010: 00 00 00 00 00 00 00 00 ........
> 0018: 34 01 00 00 00 00 00 00 4.......
> 0020: 00 00 00 00 00 00 00 00 ........
>
> Jeg har deaktiveret BROWSER MASTER i fil og udskriftsdeling ( der er en
> HP55 tilkoblet som er delt ud)
> Der er kun TCP/IP på maskinen, jeg har fjernet IPX og NETbeui, hostfil
> er ok.
> Pc'en kommer på engang i mellem, men bliver måske smidt af efter en hvis
> tid.
> Jeg håber der er en som kan hjælpe mig.
> jeg kunne sikkert formatere skidtet, men nu er jeg blevet nysgerig.
>
> Ole_
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 28-08-02 20:59

Hej Ole,

eh... du siger du har slettet IPX og NETbeui... Netbeui er nødvendit når du vil gøre Win 98 på et Netværk... samt i visse tilfælde er IPX også nødvendigt...

så dem vil jeg da geninstallere igen...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : jrnmeyer

Dato : 28-08-02 21:41

Hej Gabriel Schønau Hansen, strarup og Ole.
Når netværket kører IP så ligger der en netbeui ovenover automatisk, sådan er MS Microsoft bare, MS ville ikke få systemet til at køre uden, men det skal man ikke spekulere dybere over.
IPX er god til at tjekke om der er hul i et netværk, en protokol der er støjende og bruger mange ressourcer og derfor bør lukkes efter test. Jeg anvender den få gange når en printbox skal findes.
NETbeui er også en åben protokol der er nem at kalde i LAN og har man kontakt ud i internettet skal man lukke for Netbeui, den er ikke nødvendig.
Selv har vi flere hundrede maskiner i LAN med kun IP sat og det virker !

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 28-08-02 22:34

Hej JrnMeyer,

tja... jeg har endnu ikke oplevet en win98 maskine der kunne køre netværk uden NetBeui...

win 2000/XP ka' godt, men så snart de vil kommunikere men en Win 98 på et lokal netværk har disse også behov for at ha' installeret NetBeui... Så operativ systemer, samt versioner det er i de Netværk du har sat op...

jeg har i visse tilfælde også oplevet at en Win 98 ikke vil funke med netværk uden at IPX også var installeret.. windows er noglegange lunefuld...

men som sagt har jeg ikke oplevet en win 98 kunne virke på et lokal netværk eller kommunikere med andre maskiner i et lokalt netværk uden NetBeui har været installeret... Plus i diverse manualer, samt tutorials til netværk opsætning bli'r der også nævnt at man på en Win 98 Maskine ska' installere NetBeui... f.eks. også på en Win 2000 eller Win XP maskine hvis man vil ha' dem til at kommunikere med en Win 98 Maskine... med mindre man selvfølgelig bruger FTP til at flytte filer med frem og tilbage...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : jrnmeyer

Dato : 31-08-02 12:13

Når man taler om hvorvidt en metode er rigtig eller forkert, skal man nok skelne mellem hvad der lader sig gøre og hvad der ikke lader sig gøre.
Jeg ser mange løsninger hvor man sammenblander de tre protokoller for at få et hul igennem og alle metoder er anvendt på een gang. Problemet er, at det herefter kan være en umulig opgave at lave fejlfinding (især i større netværk).

Eks. visse spil kan ikke køre uden IPX når to PCere skal spille sammen.

Eks. netBeui er tiest valgt hvor der er problem med navneopløsning, hvor PCerne ikke kan finde de andre maskiner ved navnekald.
Løsningsforslag: ved kommando eller mapning af et netværksdrev ses linien
\\servernavn\alias hvor alias kan være "mit-C-drev"
prøv istedet at skrive
\\xxxx.xxxx.xxxx.xxxx\alias hvor alle de xxxxxx er IP-adressen på maskinen du vil kontakte.

Hvad er det så der mangler og hvordan kommer andre så udover problemet ?
Jo også her kommer det med de mange muligheder ind:
På brugermaskinen ligger en fil \windows\host. tag ikke fejl af filen host.sam,
i filen host. kan man lægge navneopløsning og tilhørende IP-numer på de maskiner man ønsker at mappe drev fra. Det forudsætter at der på de andre maskiner er åbnet for adgang til "Fil og udskriftsdeling"
Har et netværk en winsserver er det almindeligvis af hensyn til de maskiner der anvender netBeui for navneopløsningens skyld den arbejder anderledes end DNS serveren.
Har du mod på enkelthed kan jeg kun anbefale at nøjes med TCP/IP.
Vi anvender på serversiden WindowsNT / Windows2000 / OS/2 og på brugersiden
anvender vi Windows95 / Windows98 / WindowsNT / Windows2000 / WindowsXP
alt med kun TCP/IP og der er 650 brugermaskiner.

Kommentar
Fra : jrnmeyer

Dato : 04-09-02 21:24

Hej Ole,
Jeg håber ikke du er gået helt kold i problemet.
Du kan få den hjælp du har behov for, men du skal nok ind i en dialog der er mere specifik hvad angår dine produkter og opsætning. naturligvis er det du allerede har fortalt brugbart, men har du stadig problemer hjælper det ikke at sløre problemerne med at anvende mange protokoller, så hellere slavemetoden: et skridt ad gangen.
Men lige en ting; du starter selv med at nævne din lan-speed.
Du kan prøve at se lidt på dine netkort og eventuelt din HUB/Switch.
Jeg har idag kasseret en 3com/10 HUB, den kunne ikke klare en switch foran der kørte auto og 2 netkort bag der også kørte auto. Konklusion, er noget avanceret, skal det hele sikkert også være det, så tag lige og tjek din HUB. Har du et krydset kabel kan du forbinde de to maskiner direkte med hinanden og virker det er det din HUB der driller.

Kommentar
Fra : Ole_

Dato : 05-09-02 08:47

Hej Jrnmeyer

Jeg er ikke gået kold endnu
Maskinen har faktikst kørt upåklageligt siden i fredags ??
Og da vi samtidigt er ved at indføre nyt økonomisystem (navision attain), har jeg valgt ikke og pille mere ved den.
Du kommer ellers med mange gode forslag, de fleste havde jeg prøvet dog minus det med "aktiver DNS".
Jeg vender frygteligt tilbage hvis problemet også gør.
Tak til alle gode forslag

Vh.
Ole_

Kommentar
Fra : jrnmeyer

Dato : 15-09-02 22:43

Hej Ole,
Og så lige nok en kommentar.
Når alt driller og intet vil køre uden Netbeui er der tiest fejl i ballancen mellem
DNS og WINS
Nogle redder sig ud af det ved at på brugermaskinen ( der jo også kan være en anden server ) lægger man navneopløsningen i filen "Hosts.".
Venlig hilsen
jrnmeyer@kons.vejleamt.dk

Kommentar
Fra : fortnix

Dato : 23-02-04 00:34

Jeg forsøger at køre netværk med 2 pc'er en Win2000 og en WinXP. Pc'en som kører Win2000 kan arbejde sammen med den som kører WinXP, men ikke omvendt, WinXP kan ikke få forbindelse til Win2000.