/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Mazda 323F 1,6 I 16v 1992
Fra : sutrow
Vist : 612 gange
100 point
Dato : 04-02-05 01:42

Hej jeg har en Mazda 323F 1,6 I 16v 1992 (KAT), Jeg har et sidste problem, som jeg håbede at nogle af jer herinde kunne hjælpe mig med. Og det er, at når bilen står i tomgang så går omdrejningerne hhv op og ned svinger med ca. 500 omdr. i en pulserende bævegelse. Er der nogen der har en idé om hvad det kan være, og i såfald hvad der skal laves og et bud på en ca. pris? Og sidst men ikke mindst kan jeg kører med det eller kunne det evt skade motoren?

På forhånd tak.

Mvh.

Sutrow

Accepteret svar
Fra : invisible

Modtaget 100 point
Dato : 04-02-05 10:28

Det er ikke noget der skader din motor eller bil at køre med.

Det bliver ret dyrt at sætte nogen til at fejlfinde på bilen, da det som regel kun kan gøres med det rigtige elektroniske måleudstyr. Der kan nemt bruges 6 arbejdstimer uden at finde nogen grund. Men 99% sikkerhed for at det er din motorstyring som har et problem. Som regel koster en printplade, med motorstyringen fra 1500 - 8000 kr. du skal nok have 5000,- op af lomme for at skifte det på din bil. Så kør videre med de udsving i omdrejningerne.

Det er en ældre bil, og der skal være lidt skavanger hist og pist.
Det er meget nemt at skifte motorstyringen, men man køber ikke bare en ny styring og sætter den i, for det kunne jo være noget andet. Er det gjort på et værksted, skal de tage den dyre motorstyring tilbage, hvis det ikke løser problemet. Det er næsten umuligt at bare gå til en hugger og finde en ny, da det SKAL være nøjagtig samme motor type, ellers virker det ikke, en med aircon eller uden aircon osv. vil ændre styreprintet.

For at holde det helt nede på jorden, kunne du jo starte med at få styr på alt alm. service så som olie vi snakkede om sidst.
SKift luftfiler, skift tændrør, skift brændstof filer, skift kølevæske.
Skifter du ovenstående, er du sikker på at du har en bil som motormæssigt er godt serviceret. Fortsætter problemet, kan du overveje hvor mange penge du vil hælde i bilen.

Kommentar
Fra : sutrow

Dato : 04-02-05 16:21

Jeg har skiftet olie, oliefilter, luftfilter osv... Så på det punkt skulle den være ok... En mekanikker mente det var, vacuum-slangerne eller motorstyring. En anden mente at det var skævt/slør i gasspjældet... Det er fedt at vide at det ikke som sådan sker noget med bilen, at jeg kan kører videre med det uden problemer, så tak for det. På et tidspunkt ofrer jeg nok penge på at få det lavet, selv om det er en bil fra 1992, så fik jeg den presset ned på en fuldstændigt latterligt beløb. Resten af bilen er sund og rask, havde den på lift igår, og der var sgu ikke noget at komme efter, at elektronikken virker og motoren lyder ellers frisk nok tiltrods for at den har gået 226.000 km. Grunden til at jeg købte den er at alle de Mazda'er jeg har haft gennem tiden, har der ikke være en eneste af dem, hvor jeg har måtte lave nogle store udskrivninger, så jeg læner mig lidt op af at jeg er overbevist om at Mazda går man ikke helt galt i byen med...

Godkendelse af svar
Fra : sutrow

Dato : 04-02-05 16:22

Tak for svaret invisible.