/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Olie???
Fra : sutrow
Vist : 405 gange
100 point
Dato : 01-02-05 18:14

Da jeg lige har købt en bil, hvor der allerede er foretaget olieskift, så ville jeg bare lige høre om at hvis man skal efterfylde lidt olie på et tidspunkt, og man ikke ved hvilken olie der er brugt, er det så lige meget hvis man får hældt en olie på med en anden viskositet end den der er fyldt på i forvejen? Og lige et side spørgsmål, da det jo er en ældre bil, hvilken olie anbefales til den 15/40??? Halvsyntetisk, eller hvad??? Det drejer sig on en Mazda 323F 1,6i 16v fra 1992.

På forhånd tak.

Sutrow

Kommentar
Fra : dova

Dato : 01-02-05 18:17

Du skal være sikker på om det er syntetisk olie der er på den, eller "almindelig".
Det er ikke godt at blande de to slags.

Og nu havde det været rart for dig at vide hvilken olie bilen er vant til at køre på, for det har den bedst af at fortsætte med.

mvh dova

Kommentar
Fra : pims

Dato : 01-02-05 18:32

Hvis motoren er tæt og i orden kan du sagtens bruge 5w-40 eller 10w-40 i de kolde vintermåneder er det en godt med en fuldsyntetisk olie, da det slider mindre på motoren ved koldstart. Og jo, du kan godt blande de to slags olie. Du skal bare sikre dig, at den er blandbar med andre olier. God fornøjelse. Hilsen Pims

Kommentar
Fra : pims

Dato : 01-02-05 18:34

Jeg skal lige tilføje at det skal stå på dunken, hvorvidt den er blandbar med andre olier eller ej.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 01-02-05 21:21

Jeg mener og have læst at alle oljer kan blandes.Det er noget med natos forskrifter at gøre.
Men hvor godt det er for motoren, detkan vel diskuteres.
alimak

Kommentar
Fra : pims

Dato : 01-02-05 21:56

Jeg har blandet olier på alle de biler jeg har haft, og det har ihvertfald aldrig givet nogen problemer. Pims

Accepteret svar
Fra : thulin

Modtaget 100 point
Dato : 02-02-05 08:23

Man skal være lidt varsom hvilke olie man bruger.
Folk undervurderer tit olien betydning for motoren, og hvor længe den skal holde. Hvis man har en bil som bare skal "leve" 180.000 km er det næsten lige gyldigt hvad der bliver hældt på og blandet. Men skal man over 250.000 km med sin motor skal man passe lidt på.

Mazda 323F 1,6i 16v er en DOCH motor, som arbejder med et ret højt olietryk, det betyder at den KUN må køre på en 5W/40 fuldsyntetisk, som skal skiftes hver 15.000 km. Hvis der bruges en 10W/40 eller 15W/40 i den motor vil du ret hurtigt opleve at den bliver svær at starte (kan startes men selvstarteren skal roterer mange gange) ud over det vil du inden for 10.000 kunne lave permanent skade på motoren.

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 02-02-05 08:27

Jeg synes du skal kravle ned under din bil og så bruge 350,- kr på at skifte olien igen. Så ved du hvad der er kommet i.

Det tager 20min, og de er givet godt ud.

Harald Nyborg har tit tilbud på noget godt olie.
Jeg har selv brugt Mobil S 5W/40 som ofte er på tilbud.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 02-02-05 11:54

Ved olieskift, plejer man at hænge et lille kort ind, eventuelt på gearstangen, hvor der står datoen for olieskift, og hvilken olie der er brugt.

Godkendelse af svar
Fra : sutrow

Dato : 02-02-05 15:32

Tak for svaret thulin. Hvis det er rigtigt, så mange tak for svaret, aner nemlig ikke en pind om olier for at være helt ærlig... :D