/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / PhotoShop / Spørgsmål
10  bentjuul 915
oversættelse af filformater
Fra : A.C.Rosmon
Vist : 846 gange
200 point
Dato : 01-02-05 16:50

Hvbordan går jeg fra fotoshop, jpeg eller office, publisher til et af disse formater:

Filformat: indd, pdf, tiff, eps eller quarkfiler på CD modtages.
Husk at lave billeder i CMYK.

Filformaterne er stilet af kp05, hvis man vil lave et værk til kataloget.
Er der nogle af filformaterne der nemt kan håndteres direkte, evt sammen med tegneplade eller digitalfoto?

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 01-02-05 17:02

Du må kunne konvertere enten 1 eller flere billeder ad gangen med tools / værktøj - ellers er der her et godt gratis program der kan konvertere til mange forskellige formater.

http://www.irfanview.com/

Mvh
Bjarne

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 02-02-05 10:13

Det virker lidt "utydeligt" hvad du mener, men det som jeg tror du vil have er et format der kan åbnes af andre programmer, ikke sandt!? Gem billeder i TIFF format, de kan åbnes (og redigeres) af både MAC og PC.

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 02-02-05 18:44

Nej ; tvært imod! Jeg laver en hel del kunst; og for at få et værk beregnet til at blive trykt i kp05´s katalog taget i betragtning; er jeg nødt til at kunne aflevere det i et af de angivne formater:

Filformat: indd, pdf, tiff, eps eller quarkfiler på CD modtages.
Husk at lave billeder i CMYK.

og på den angivne måde; ellers vil de overhovedet ikke modtage det.

Så kan man konvertere photoshop, eller et af officeprogrammerne eller jpeg til et af de formater; helst uden at det koster en hel bondegård.

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 02-02-05 21:50

Ja, PhotoShop (PSD-filer/format) kan både lave tiff og eps og når der tales om CMYK er det jo helt klart til tryk, hvorimod RGB fortrinsvis er til nettet. InDesign format kræver jo nok at du har programmet, men normalt "snakker" ID og PS jo "sammen". Så vidt jeg ved findes der i ID indbygget en destiller som kan lave PDF'er.
Men jeg kan jo lige spørge på tegnestuen imorgen på mit arbejde.

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 02-02-05 21:59

Det lyder som om jeg nu kan begynde at komme videre, og det er helt fint hvis du får tjekket de sidste detaljer. Det vil jeg være glad for.

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 03-02-05 08:33

Nu har jeg været på tegnestuen og spurgt en af vores grafikere/AD'ere, og der findes rent faktisk en destiller indbygget i InDesign, som kan lave PDF'er direkte herfra. Du kan ligeledes lave de fleste andre nævnte formater igennem PhotoShop. Som jeg nævnte tidl. er tiff det format som MAC og PC kan åbne og arbejde videre på. Jeg ved ikke hvorvidt der er "begrænsning" i filstørrelsen, men ellers kan du gemme tiff'en i en lavopløsning.

Held og lykke!

Mvh
Palle

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 03-02-05 08:47

Jeg venter lige med at give point til jeg har lavet noget i et korekt format, så jeg ved det virker.

Kommentar
Fra : Ammitz

Dato : 03-02-05 12:13

Gem altid fotos der skal bruges til tryk eller print, i høj opløsning. Afleverer du lav opløsning til tryk, - bliver resultatet dårligt, og det står ikke til at redde.
Er det en brochure el. et foreningsblad du har lavet, som skal trykkes? Er der fotos i?
Hvilket program fremstiller du dit produkt i?
Når du har fortalt dette, er det meget nemmere at råde dig til, - hvordan du laver den fil, der egner sig bedst til at aflevere.
Ammitz

Accepteret svar
Fra : Odysseus1400

Modtaget 200 point
Dato : 16-02-05 01:36

Filformatet JPeg blev i sin tid etableret som en måde at komprimere filer til overførsel via internettet, da de mere traditionelle grafiske filtyper som f.eks. TIFF fylder for meget til det formål. Det var i hvert fald tilfældet, da JPeg blev etableret. Hvor fordelen ved JPeg består i de mindre filstørrelser og den deraf følgende mindre overførselstid, så indeholder filformatet en mængde afgørende ulemper: For det første, så komprimeres JPeg billeder ved at fjerne så mange detaljer som muligt for at gøre billedet farvemæssigt så ensformigt, det nu kan lade sig gøre. Det betyder, at farvekvaliteten i et JPeg billede bliver ødelagt, og detaljer bliver ødelagt og forvanskede. Jo hårdere komprimering, jo flere fejl. Hvis man sidenhen åbner et JPeg billede i f.eks. Photoshop og foretager ændringer i det, for derefter at gemme det i JPeg format igen, bliver fejlene fra den oprindelige JPeg komprimering behandlet som "en del af billedet", og disse oprindelige fejl bliver igen en del af offeret for de fejl, der opstår i den nye JPeg komprimering. Gentager man denne proces flere gange i streg, vil billedet efterhånden blive så ødelagt, at det praktisk taget er ubrugeligt til noget som helst. Ulemperne ved JPeg komprimeringen er til at leve med, så længe billederne er til webbrug, fordi de fleste skærme alligevel er så dårlige til at vise grafik ordentligt, at man tit og ofte slet ikke kan se fejlene på skærmen. Men det kan man på tryk. JPeg er beregnet til brug på hjemmesider - og kun til brug på hjemmesider. Man bruger kun JPeg formatet helt til slut i arbejdsprocessen, nemlig når billedet er helt færdigt, og man er klar til at lægge billedet ind på sin hjemmeside.

Hele denne svada mod JPeg formatet til andet end webbrug, handler om en lille bitte ting i dit spørgsmål, nemlig det, du skriver om at gå fra Photoshop/Jpeg til f.eks. TIFF eller pdf eller eps. Billedkvalitetsmæssigt er det en kæmpefejl at begynde med at gemme tingene i JPeg format og så bagefter efter pragmatisk behov at lave billederne om til TIFF. Du har allerede på forhånd ødelagt billedkvaliteten. Når du arbejder i Photoshop, så gem altid i Photoshops eget format, da det er det format, som tilbyder den bredeste understøttelse af farvetilstande og så videre. Så kan du også bibeholde dine lag, kanaler og så videre, til hvis du senere vil lave ændringer. Og start altid med højtopløst grafik og gå kun ned i opløsning, hvis det specifikke formål med grafikken eller billedet kræver det. Photoshop og dens forskellige værktøjer og filtre og så videre er udviklet og afbalanceret efter at arbejde på billeder med høj opløsning på 300 dpi eller mere. Værktøjerne opfører sig ganske enkelt anderledes uhensigtsmæssigt, hvis du arbejder på lavtopløste billeder. Og lige en note: Man kan ganske vist også gemme TIFF billeder med lag fra Photoshop, men prøv at lave en lille test: Tag et billede i f.eks. A3, 300 dpi, hvor du laver nogle justeringslag og nogle kanaler og lidt af hvert, og så gem billedet i både PSD og i TIFF. Du vil se, at TIFF billedet fylder væsentligt mere end PSD billedet. Og TIFF billedet eskalerer helt vildt i størrelse for hvert nyt lag. Uden de store problemer har jeg lavet TIFF billeder med lag i den omtalte størrelse, som har fyldt op mod en halv GigaByte... Og går man op i 16 bit per farvekanal, så firdobles filstørrelsen...

Det bedste bud på billedformat... Tjah... Hvis jeg nu skal give dig et råd, som ikke kun løser dette ene problem, men som er mere bredt anvendeligt i forhold til at aflevere billeder til tryk, så brug altid EPS eller PDF. Det mest anvendte er PDF version 1.3 (Acrobat 4.0), hvilket også gælder som branchestandard. De nyere versioner af Acrobat er bagudkompatible og giver derfor mulighed for at vælge at gemme i en ældre filversion.

Når du arbejder med filformater, så kan det godt betale sig at bruge nogle minutter til lige at danne sig en ide omrking fordele og ulemper ved de forskellige formater. Her er en kort, engelsk oversigt, som ganske vist ikke fortæller så meget, men som alligevel giver en helt grundlæggende ide om formaterne og deres forskelle og individuelle karakteristika:

http://www.andrew.cmu.edu/user/jdebee/FinalProject/fileformats.html

Er du til lidt nærmere læsning omkring grafiske filformater, så er her en grundigere - men stadigvæk langt fra udtømmende - beskrivelse af de mest udbredte formater:

http://www.bitjazz.com/photojazz/about/fileformats.shtml

De to links indeholder ingen beskrivelser af hverken Quark Express, InDesign eller PDF. For nærmere oplysning omkring PDF, tag et kig på Adobes hjemmeside, hvor du bl.a. kan finde uddybende specifikationer på formatet.

Nogle filformater er bedre beregnet til bestemte formål end andre. F.eks. er EPS primært beregnet til stregtegninger lavet som vektorgrafik. Læser du beskrivelsen i den anden af de to links, vil du kunne læse lidt om, hvordan EPS fylder mere end et par bondegårde, hvis du bruger formatet til pixelgrafik. PDF er en slags udvidet EPS, men formatet er bedre defineret, og fungerer derfor også fint til pixelbaseret grafik. Ifølge Adobe, står forkortelsen PDF for "Portable Document Format", fordi formatet bevæger sig på tværs af programmer og platforme. Men i forhold til, hvad filformatet er på kodeniveau, burde forkortelsen måske nærmere stå for "PostScript Document Format"... Ligesom når EPS står for "Encapsulated PostScript"...

En lille advarsel mod den indbyggede PDF destiller i InDesign: Den indbyggede PDF destiller i Adobe InDesign har forskellige fejl og mangler, man lige skal være opmærksom på. F.eks. hvis man bruger mastersider med forskellige lige og ulige sider, så vil man opleve problemer. Optimalt, så har man Adobe Acrobat installeret og bruger den indbyggede destiller i den i stedet.

Og her til sidst en lille ekstrabemærkning omkring RGB og CMYK. Som et af indlæggene ovenfor er inde på, så definerer CMYK trykfarverne, mens RGB definerer skærmfarverne. Sådan plejede det at være. Men som det er i dag, så har langt de fleste printere indbygget omformatering fra RGB til CMYK. Man skal faktisk efterhånden op i relle trykmaskiner, før det ikke er tilfældet. Og man kan typisk ikke bare vælge mellem CMYK og RGB. Printeren SKAL have grafikken som RGB. Hvis man sender CMYK formateret grafik til en printer, som forventer RGB, så vil den bare lade som om at din CMYK grafik er RGB og alligevel omregne det fra RGB til CMYK. Resultatet er, at det resulterende tryk er ca. 20% mørkere, end man lige regnede med. Så... Når vi taler om grafik til professionel tryk på relle trykmaskiner, så er den gamle sandhed om forskellen på RGB og CMYK stadigvæk sand. Det er den for så vidt også, når det gælder almindelige printere, men som bruger slipper du for at forholde dig til dette skel, når du printer på din almindelige printer. Der skal du altid bruge RGB.

NB: Arbejdet med filformater har ikke noget at gøre med, om du bruger en tegneplade ;)

Med Venlig Hilsen
Odysseus1400

Godkendelse af svar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 30-05-05 20:15

Tak for svaret Odysseus1400.