/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Nye vindure tilskæring af lister ? ? ?
Fra : K.L.Rasmussen
Vist : 1436 gange
50 point
Dato : 31-01-05 11:10

Hej

Jeg har købt nogen nye vindure hvor jeg har valgt at få dem uden glas i da jeg selv ville male dem.
Mit spørsmål går på at nu er jeg ved at at sammle dem og kan se at alle sidelister er for lange ca 2cm .
Alle vindure er med en aluliste i bunden. De side lister jeg har fådet med er skåret i smig i bægge ender men jeg skal jo ikke hvad et smig hjørne ned til alulisten ? er det normalt at man selv skal skære alle lister til ned mod alulisten ???

Kommentar
Fra : nanahund

Dato : 31-01-05 11:35

Jeg vil tro at det er programeret maskine der har lavet dine lister, og derfor er alle ens og skal tilpasses. Det er jo også nemmere at tage 2 cm af end lægge 1 cm til.Så god savelyst.
Mvh Nanahund.

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 31-01-05 11:36

Du skal skære listerne "lige over ved alulisten. Der skal være nogle millimenter frit imellem liste og alu.
/PG

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 31-01-05 12:16

Enten "lige over" eller et lille smig, så sidelisten får "drypnæse" (ja sådan hedder det)
/PG

Kommentar
Fra : K.L.Rasmussen

Dato : 31-01-05 12:23

men er det normalt at men selv skal gøre det ? ? ja de er lavet på maskine.

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 31-01-05 14:25

Ja det er helt "normalt". De sidelister du har fået leveret, er nok beregnet for lister "hele vejen rundt".
Din løsning med Aluliste i bund er PERFEKT, men kræver at du afkorter og tilpasser. Grunden til at der skal være nogle millimenter imellem sideliste og aluliste er, at sidelisten ikke suger vand, men bliver tør umiddelbart efter et regnvejr.

Når du isætter rammerne, så husk opklodsning ved alle befæstninger i murværket (væggen).

/PG

Kommentar
Fra : K.L.Rasmussen

Dato : 31-01-05 15:10

Det der er med det er at sidelisterne ikke passer til (2cm for lange) selv om der skulle være trælister hele vejen rundt. Jeg ringet til dem jeg har købt vindure af og spurte om hvorfor de ikke var skåret til efter at der skulle være aluliste i bunden . Hvor til de svaret at det var helt normalt at man selv skulle skære dem til og at det var sådan alle firma gjore når man fik dem uden glas i og ud malet.... passer det eller har DE lavet en fejl ? ? ?

Accepteret svar
Fra : Guild

Modtaget 50 point
Dato : 31-01-05 17:26

Det er helt normalt at sidelisterne er i overstørrelse, og jeg synes også det er god service fra leverandørens side. Afhængig af hvornår, hvordan og med hvilke materialer, du maler træværket, kan det "arbejde".
Tænk nu på, at du ikke får en masse "bøvl" HVIS listerne var for korte.

NB
Havde du købt med monterede ruder, havde firmaet tilpasset og færdig monteret .. men du har valgt selv at behandle træværket, derfor vil de "hjælpe" dig ! .. det skal du egenlig kun være rigtig glad for !

/PG

Godkendelse af svar
Fra : K.L.Rasmussen

Dato : 01-02-05 00:14

Tak for svaret Guild. ;)