/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Mazda 323F 1,6 I 16v 1992
Fra : sutrow
Vist : 532 gange
20 point
Dato : 30-01-05 22:59

Jeg har lige købt en mazda 323F 1,6I 16v fra 1992, da jeg selv har haft mazda før, og er enig i at bilerne fra Mazda holder 100%... Det problem jeg har er at hvis jeg slipper speederen, eller kobler ud og lader den løbe, så kommer der nogen gange nogle tikkelyde fra gearkassen, som mærkes meget svagt i gearstangen. Er der nogen der har en idé om hvad det kan være, og i såfald hvad koster det at få det lavet, og sidst men ikke mindst er min gearkasse i overhængende fare?

På forhånd tak.

Mvh.
Sutrow

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 30 point
Dato : 30-01-05 23:12

Det kan komme både fra syncromesh, lejer eller småhuller i tandhjulene. Umiddelbart ville jeg vurdere det til at være lidt harmløs slitage.

Godkendelse af svar
Fra : sutrow

Dato : 31-01-05 10:15

Tak for svaret BjarneD. Det var sgu dejligt at høre, så gider jeg ikke ligge søvnløs over det, men jeg har fået pris på en gearkasse hvis jeg står og skal bruge en, en dag. Men når du ikke vurderer det til at være noget voldsomt, så lader jeg den køre med den gamle gearkasse til den står af...

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 31-01-05 10:38

Ud fra din beskrivelse tor jeg ikke det er andet end lidt slitage, men du vi slevfølgelig kunne få en mere sikker vurdering ved at lade en mekaniker køre og mærke selv.
Hvis det skulle vise sig, at noget er galt i gearkassen vil det stort set koste det samme fordi det kun er gamle mekanikere som mig der faktisk har prævet at reparere på dem, men det er alt for dyrt med arbejdslønnen i dag.
Få en til at lytte på den så du er sikker på, at det ikke er et koblingstrykleje der er lidt slidt, men hvis det er vil du opdage det når det forværres.
Held og lykke med Mazdaen

Kommentar
Fra : sutrow

Dato : 31-01-05 11:58

Jo tak, de mazda'er plejer ikke at svigte mig... :)
Hov det glemte jeg lige at nævne... Der er helt ny kobling i kan det have noget med det at gøre?