/ Forside/ Interesser / Dyr / Heste / Spørgsmål
10  jannie73 328
Hvike hesteracer kan gå ude året rundt?
Fra : anithus
Vist : 4210 gange
25 point
Dato : 29-01-05 17:48

Vi er en lille familie som overvejer at købe hest. Vi kunne godt tænke os at vide hvike hesteracer der kan gå ude hele året rundt? (Evt. stå på stald om natten). Håber nogen kan hjælpe med et svar.

Kommentar
Fra : memuel

Dato : 29-01-05 18:53

Jeg vil anbefale jer at gå på biblioteket.
Der kan i læse om de forskellige racer, der handler jo ikke kun om hesten kan gå ude, men også om temperament ovs. I må også tænke på at en hest ikke kan være alene. Heste er flokdyr og har derofr brug for andre heste eller feks. en ged at være sammen med.
Heste kræver en del og er ikke helt billige, men giver meget glæde.
Se evt her. Fjordheste og Islændere kan gå ude hele året, bare de har mulighed for at komm i læ. Men i skal vide at når heste går ude hele året får de meget tyk pels og derfor er det vigtigt at de kan tørre når man har redet dem. De vil svede, som os andre når vi lave fysisk arbejde om vinteren og har meget tøj på.

http://www.netdyredoktor.dk/Hest/Hest_Tema/hest_tema_udegaaende_dyr_vinte.html
God fornøjelse..

Memuel

Kommentar
Fra : Trinethk

Dato : 29-01-05 19:42

Islænder, Sjætlænder og Norbakker.
Det er nok de 3 mest almendelige familie/udendørsheste.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 29-01-05 20:24

alle heste danner en tyk tæt pels, når de går ude, De skal have mulighed for at gå i læ for regnen, ellers fryser de når den tykke tætte pels er gennemblødt, og vejret er koldt. Selv på Island bliver hestene taget ind i det værste vejr (Det blev vist i TV i en udsendelse med Søren Ryge Pedersen)

Kommentar
Fra : egat

Dato : 29-01-05 22:49

Rød jysk hesterase er meget langhårede, og kan nemt gå ude hele året.Men det er en stor hest. Den skal bare have et sted et skur elle lignende hvor den kan gå ind eller stå i læ for regn eller blæst

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 30-01-05 00:51

I mine øjne vil det være mest fornuftigt at tage den ind om natten, når man tænker på alle de sindsyge individder, der render rundt og stjæler eller skamferer heste. Endvidere er det synd for hesten, hvis den er alene, som de andre skriver. Det er sådan set lige meget, om det er en anden hest, en ko eller et æsel, den er sammen med, bare den ikke er alene. Men den med geden ved jeg nu ikke. Geder er vist lige så dumme som får, så hjælper det ikke hesten meget. Hvorfor vil du forøvrigt have den til at gå ude hele året??
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : memuel

Dato : 31-01-05 21:56

I må gøre op med jer selv, til hvilket formål i har brug for hesten, heste er flokdyr og elsker selvskab. Er det heste der skal bruges til børn, kræver det daglig kontakt i hænder for at sikre at hestene er tamme.
I kan godt have hesten ude året rundt, forudsat at der er de ting til stede som vi er flere der har beskrevet. Så afsted på biblioteket, besøg et par rideskoler og spørg jer for.

memuel

Kommentar
Fra : egat

Dato : 31-01-05 22:58

En hest er ikke er legedyr.En hest er tilgengæl et dyr som hvis man behandler den godt så får mange gode timer sammen .Men er man ikke god ved hesten .så skal man passe rigtig meget på , en hest glemmer aldrig hvis en person , god som dårlig ,husk det og glem det aldrig.
Hilsen Egat.

Kommentar
Fra : anithus

Dato : 15-02-05 20:31

Tak for alle jeres svar

Jeg har haft egen hest før, så det med heste er altså ikke helt ukendt for mig. Den hest jeg havde var en dansk varmblod og den stod på stald hele tiden, jeg ved bare ikke så meget om de andre racer som kan gå ude, derfor spørgsmålet.

Der hvor hesten skal stå kommer den til at gå sammen med andre heste (islændere) Stalden er ikke så stor, og de andre heste går ude hele tiden, derfor er det mest praktisk hvis vores hest også kan gøre det...

Kommentar
Fra : memuel

Dato : 18-02-05 17:48

Husk at lukke tråden. Du skal accepterer et at svarene.
Memuel

Kommentar
Fra : egat

Dato : 21-02-05 21:05

Jeg har ikke flere komentat til spørsmål heste

Kommentar
Fra : memuel

Dato : 22-02-05 18:38

Hej anithus.

Det virker som om du har fået de svar du ønsker. Derfor skal du vælge et af svarene og trykke på accepter, derved lukker du dit spørgsmål og deler de point ud, som du har sat på højkant.
se evt her:
http://www.kandu.dk/dk/faq.asp#10

Memuel

Kommentar
Fra : lorapigen

Dato : 25-03-05 20:02

islænder, nordbakker, nogen exmoor ponyer, shetlænder, og andre vilde heste med tæt tyk pels.

Kommentar
Fra : annefrede

Dato : 16-04-05 21:19

Hej.

I spørger hvilke heste racer, der kan gå udendørs hele året. Jeg kan oplyser at faktisk er det ikke lovligt at lade heste gå ude hele året, med undtagelse af islændere. ALLE andre hesteracer må i følge loven kun gå ude fra 1. maj - 1. oktober......Og husk nu at alle hesterace skal have mulighed for at gå i læ i et skur eller lignende Mvh Anne Frederiksen

Kommentar
Fra : mille_pigen

Dato : 07-05-05 10:37

Islænder, shetlænder, nordbakker/fjordheste,exmoor ponyer, nogen new forest ponyer med tyk pels i det hele taget, små vilde ponyer med meget pels. Men sørg for de har læ i et lille hus eller skur. de altid har hø og vand. jeg synes også du skulle tage dem ind om natten, i vert fald om vinteren.

Kommentar
Fra : Metziiko1

Dato : 12-03-06 20:09

Nordbakker / Fjordheste ! (samme race, de hedder bare 2 forskellige ting ..)
de kan gå ude året rundt . !

Kommentar
Fra : Katiie

Dato : 06-06-06 20:53

Jeg vil anbefale fjordheste. De er også rigtig gode familieheste.

Har selv en

Kommentar
Fra : mariasch

Dato : 21-07-06 08:06

Tinkeren / irish cob er også en meget hårdfør hest.

Har selv en og det er en helt super race- vi bruger vores til dressur og spring... En super hest til billig penge se evt. hos stutteri Tinka, her købte vi vores...

God fornøjelse med din nye hest - hvad end det så bliver for én...

Kommentar
Fra : beroRos

Dato : 09-01-07 10:25

Islænderen er en naturhest som bestemt kan gå ude hele året, selvom den skal tilses af og til, den pels de anlægger gør, har en så god kvallitet at de har det godt, selv i frostvejr, men de skal have et sted de kan gå ind.
Jeg har arbejdet på et stutteri med Islænderheste, og vi havde en nedlagt gård ret langt hjemmefra, der havde vi alle goldhopper og ungheste gående hele året, jeg tilså dem dog 2 gange om ugen. Der var adgang til naturlig vand og de havde en gammel stald de kunne gå ind i, når vi så udvalgte en 4 års hest tidligt om foråret som skulle trænes op, gik der et godt stykke tid inden den blev van til de nye forhold, men efterhånden som den vænnede sig til, blev striglet og passet var den ofte samarbejdsvillig til et egentlig træningsprogram.
Man skal bare være klar over når man vælger en islænder, at det er en anden ridning end en anden ridehest, Islænderen er uovertruffet som skovturshest, motionhest, ja - som familiemedlem men det er stadig en hest, og skal behandles som sådan.
Bent