/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
????
Fra : TeaO
Vist : 443 gange
40 point
Dato : 27-01-05 20:24

Hey you.

Håber at jeg kan få lidt hjælp!!!!!!!
Kan man holde en kat for længe enden??????
Han er kun 5mdr. så jeg er lidt bange for at lukke ham ud i nu....

hilsen TeaO

Kommentar
Fra : justuniverse

Dato : 27-01-05 20:28

Katte er jo egentlig vilde dyr, man gennem tiden har gjort tamme. Der er mange katte, der bliver født ude - og aldrig kommer ind. Så jeg tror ikke der er større risiko for at der sker noget nu, end om 3 måneder. (Andet end at din kat mangler 3 månders erfaring i at være ude)

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 50 point
Dato : 27-01-05 20:34

Hvis du spørger om man kan holde en kat for længe indendørs, og katten ikke har været vant til at komme ud.
Så kender katten jo ikke til andet, end at være inde.
Du kan evt. vente til det bliver lidt varmere, med at lukke katten ud. Så kan du jo selv være ude sammen med katten.
Katte plejer ikke at løbe væk, fra det "hjem", hvor der bliver serveret mad.
Jeg forstår godt din bekymring. Min yngste kat fik jeg, da han var 7 måneder. Han var inde den første uge, så prøvede jeg at lukke ham ud og han kom tilbage.

Hilsen ans

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 27-01-05 20:34

Hej Tea.
Du kan sagtens lade ham komme ud nu. Han vil nok være lidt forsigtig i starten, men han vænner sig hurtigt til det. Bare du bor et sted, hvor der ikke bliver kørt hurtigt eller sindsygt?? Så har han ikke en chance. Vores er indekatte af samme grund. Jeg går ud fra, at han er kast./vac. og øretatoveret?? Ellers er det ikke sikkert, han kommer tilbage igen ret tit. En hankat sætter mange vildkattebørn i verden, og det er et usselt liv de har. Og hvis han ikke er vac. bliver han meget hurtigt syg (eller dør). Og når han er øretatoveret, kan ingen stjæle ham, og du får besked, hvis der sker noget med ham - hvis det er nogle fornuftige mennesker, der finder ham.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : ans

Dato : 27-01-05 20:37

Luk dit andet spørgsmål.

Hvis du har en kattebakke, så er det kattens toilet, som den sagtens kan bruge, når den er inde.

Kommentar
Fra : jspi

Dato : 27-01-05 20:38

Nej du kan ikke holde en kat for længe inde. Jeg flyttede fra en lejlighed til hus med 2 katte på 3 og 4 år. De havde aldrig været ude. Jeg kontaktede Kattens Værn som sagde at jeg skulle lade kattene blive inde i 3 uger. Derefter skulle jeg dagligt fjerne maden fra dem og lukke dem ud i kortere tid når de var sultne. Så skulle jeg kalde dem ind og servere noget rigtigt lækkert for dem. Dette gjorde jeg dagligt i en uge, og derefter var der ingen problemer. De kom hjem og så til mig mange gange dagligt og jeg havde ingen problemer med at kalde dem hjem. Jeg fodrede dem med dåsemad og havde en af de der dåseåbnere med håndsving. Når jeg ville kalde dem hjem gik jeg ud i haven med dåseåbner og kørte håndsvinget nogle gange. Og så kom der straks to katte susende

I dag har jeg en ny kat, og ham har jeg lært at komme når jeg ringer med en klokke. Fidusen er at du giver den mad straks den kommer

Held og lykke med din snart udekat
Mvh Jspi

Kommentar
Fra : ans

Dato : 27-01-05 20:41

Nå, nu kan du ikke slette spørgsmålet.

Hvis du har flere spørgsmål om din kat, så spørg her i denne tråd.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 27-01-05 20:48

Når en kat skal lære at være ude, er det vigtigt, at det foregår på et tidspunkt hvor du kan have døren åben så den hurtigt kan smutte ind i sikkerhed hvis den bliver bange for noget.
Hvis den f.eks. bliver skræmt af en hund eller en anden kat og den så ikke kan komme i sikkerhed, risikerer du, at den i panik løber væk. Og en kat der ikke kender området, behøver ikke komme ret langt væk før den ikke kan finde tilbage.
Men jo tidligere en kat lærer at være udenfor, jo lettere er det for den at vænne sig til det.
Men det kommer selvfølgelig an på hvor du bor, om det er i hus med have eller i en lejlighed.

mvh dova

Kommentar
Fra : justuniverse

Dato : 27-01-05 20:50

jeg strejfer lige... (flueben)

Kommentar
Fra : TeaO

Dato : 27-01-05 20:52

ans er helt ny her så ved ikke så meget i nu... men tak... Jeg har ikke set at jeg selv kunne skrive... :D
Ikke så tit jeg skriver her enden for synes nogle folk er lidt lede... Men tak igen ;D

Kommentar
Fra : TeaO

Dato : 27-01-05 20:54

Jeg er vildt bange for at miste ham... Jeg har været ude med ham, men jeg har ikke lade ham gå selv... Er ikke bange for at han gå ud på vejen, for den ved jeg han ikke kan lig... Han er en meget usikker kat...

Godkendelse af svar
Fra : TeaO

Dato : 27-01-05 21:10

Tak for svaret ans.

Kommentar
Fra : akle

Dato : 27-01-05 21:10

For det første ved katten ikke hvad den har gået glip af, ved aldrig at have været udenfor. Dernæst synes jeg det er helt forkert at lukke ham ud på den her årstid, da det er alt for koldt. Den er jo kun vant til stuetemperatur. Du risikerer forkølelse eller det der er værre. Hvis du gerne vil have ham udenfor, så vent til sommerperioden, hvor det er lunt i vejret og du samtidigt kan holde lidt øje med ham i begyndelsen.
Til sidst: Det er ikke dyremishandling at holde en kat (huskat?) indefor hele tiden, ligesåvel som Norsk Skovkat eller Main Coon o.lign.(naturkatte), hvis de aldrig har prøvet andet, blot de har dejlige kradsemiljøer og rimelig plads indendørs samt menneskekontakt.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 27-01-05 21:10

Der er ikke noget at sige til, at du er bange for at miste ham. Det er en meget farlig verden, især for en lille kat. Vores den første var "udegående", men hun blev kørt ned. Hun klarede den kun i 7 mdr. - og det var rekorden på vores vej, fik jeg senere at vide.
Håber, din lille mis klarer det, hvis du lukker ham ud. Men husk, som dova skriver, at han skal kunne komme i sikkerhed, hvis han bliver bange. Har du prøvet at give ham sele på og gå en tur med ham?? Måske er det løsningen??? Men det kommer igen an på, om du bor op til en trafikkeret vej eller ikke.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : TeaO

Dato : 27-01-05 21:15

Der køre ikke så mange biler her ude... Han er også bange for biler så gå ikke han gå der ud..!! Han er min første kat... Jeg har været ude at gå med ham i sele, første gang have han ikke noget på og der lå sne så han ville ikke være på jorden... Det var vildt sjovt at se :D

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 27-01-05 21:39

Ak ja, det minder om, da vi prøvede at give vores sele på. Den første vi prøvede var hunkatten, der blev kørt over. Hun sprang over en meter op og ned, rundt og rundt, lige til vi fik fat i hende igen og taget selen af hende. Da vi prøvede det på vores hankat, var reaktionen noget anderledes. Han lagde sig demostrativt på gulvet og rørte sig ikke ud af flækken, før vi tog den af ham igen. Så skred han majestætisk op ovenpå, smækfornærmet. Behøver jeg at sige, at vi opgav??
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : TeaO

Dato : 27-01-05 21:57

hæhæ :D Min han har enlig ikke så meget imod det.. Men hvis han kan få den af tag han den af... Jeg havde ham med ude en dag hvor min kæreste var med... HAn sat ham op i et træ.. Og jeg stå med sele i hånden ja han hoppede så end på den anden side af hvor jeg stå så jeg måtte bare slippe med det samme...
I dag sad jeg og snakkede i telefon, med en smøg i hånden og felix hoppede lige op i den.. SÅ nu ved han at de gør meget ondt... :(
Tag dine mus????

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 27-01-05 22:39

Av det har gjort nok gjort ondt. Det har jeg også prøvet. Og så fik jeg dårlig samvittighed, fordi jeg syntes, at det var min skyld. Jeg kunne jo have opdaget katten, inden den sprang op.

Ja, heldigvis fanger vores katte mus, eller nogle af dem gør. Vi havde nemlig masser af mus. Men ud af 4 katte, er det kun de to der gider. Den ældste tror han lever for at æde, sove og kæle. Den lille han vil gerne fange mus, men han kan vist ikke finde ud af det. Eller også hugger hans søster musen fra ham. Men det er altid hende man ser sidde på lur, og også når musen Er fanget, er det hende der har den. Den næstældste fangede også mus, inden vi fik de to små. Da havde vi så mange, at han ikke kunne nå at fange dem allesammen. Det var så meningen, at vi skulle have en killing mere, men da vi så de to søskende, kunne vi ikke nænne kun at tage den ene, for hannen var den kønneste og hunnen var den sødeste. Det var også en god ting, for de elskede virkelig hinanden, da de var små. Nu er det ret ambivalent. Hannen er "alternativt begavet", og han kan ikke finde ud af, at hunnen ikke gider leget døgnet rundt, så det kan de blive rasende uvenner over. Hører man en høj vred knurren, er det ikke hunden, men hunkatten, der er sur på sin bror. Nu, hvor vi har "de to små" - som altså er blevet over et år, gider den næstældste ikke fange mus mere. Nu ligner han sin far mere. Æde, drikke, kæle og sove. Det virker som om han tænker: Gider de, så lad dem dog. Katte er altså pragtfulde. Og tænk engang, før i tiden brød jeg mig slet ikke om katte. Det var kun fordi hunden ikke kunne være alene hjemme, mens jeg var på arbejde, at jeg fik en kat. Indtil da syntes jeg bare, at killinger var søde, men voksne katte sagde mig ikke noget. Men da jeg så fik en, fik jeg øjnene op for, hvor pragtfuldt et dyr en kat er. Så nu kan jeg ikke få nok. Jeg har dog måttet love, ikke at tage flere ind. Vi har nu heller ikke råd til flere. De skal jo både have foder og til dyrlægen mindst en gang om året og vaccineres. Og DET er dyrt med en hund og 4 katte.

Hilsen Jette

Kommentar
Fra : TeaO

Dato : 28-01-05 09:33

Ja dyrlæge er vildt dyr, men hvis man virkelig holder af noget så betaler man hvad det koster... :)
Felix er helt vildt med mus.. Jeg hvade en af mine venner og min mor. min mor vånge af at felix havde fattet en mus, han lege helt vildt med den, ikke på gulvet men på min ven´s ryg... det så vildt sjovt ud... Jeg tror han spiset den for jeg kunne ikke finde andet end halen bagefter... Det var lidt ulækkert.... :( Jeg har ellers mange mus... Men har ikke så mange mere han er ret godt til at tag dem... ;) Jeg har en lille problem med felix, han bider meget...??? Kan det være fordi han er ved at få nye tænder????
Har du msn??? Så kunne jeg sende dig et billede ???

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 28-01-05 14:03

Hej TeaO.
Ja, du har fuldstændig ret med hensyn til dyrlægen. Men det er der desværre mange, der ikke synes. Det er en af de ting, der virkelig kan få mig til at skælde ud – når folk har et sygt dyr og ikke tager det til dyrlæge, selv om det er meget sygt i flere dage. SÅ skælder jeg ud.

Hvad sagde din ven til musejagten på hans ryg?? Jeg kan lige se situationen for mig.
Vores den næstældste, Pjuske, æder også musene. Ikke helt, men det halve eller deromkring. Så ligger resten af liget der og flyder, til man finder det. Jeg bliver vist temmelig utilfreds, den dag jeg finder et muselig i min seng. Så kan jeg bedre lide de små’s måde. De putter legetøjsmus i mine sko. Det er da til at holde ud.

Med hensyn til, at Felix bider meget for tiden, kan det godt være, fordi han skifter tænder. Det kan også være, fordi han er så glad for dig, at han ikke kan styre sin kærlighed. Vores den ældste bider – hårdt – når han er rigtig meget forelsket i mig.
Jeg giver dig lige et link til en side, hvor du kan læse noget om katte:

http://www.dyrlaegevagten.dk/frame.cfm/cms/sprog=1/grp=2/menu=1/

http://www.dyrlaegevagten.dk/frame.cfm/cms/id=215/sprog=1/grp=2/menu=9/

Jeg har ikke sms, men du kan sende billedet til: jarl snabela fakse-net.dk Jeg har skrevet snabela i stedet for @ for at spammerne ikke skal kunne skanne emailadressen. Jeg får rigeligt spam i forvejen. Hvis du har lyst til at se mine dyr, så kan du gå ind på: http://www.123hjemmeside.dk/JKA1 Der er både de nuværende, og dem der er døde.

Hilsen Jette

Kommentar
Fra : TeaO

Dato : 31-01-05 08:18

Hey...
Jeg skal til dyrlægen idag med felix, og det er første gang jeg skal til lægen med ham så er vildt nervøs... :( Og han har ikke fået noget at spise siden i går ved en 18 tiden så han er meget træt og ikke så glad :( Jeg er heldt vild med den kat der lægger i sofaen er der skovkat i den????? Felix er halv skovkat.... :D

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 31-01-05 16:44

Hej Tea.
Har du været ved dyrlægen nu?? Skulle han kast.?? Hvis han har været i narkose, (og det lyder det som, når han ikke har fået noget at spise siden i går), så vil han være rimelig slatten og sove det meste af i dag. Men hanner slipper meget lettere end hunner, da det ikke er nær så stort et indgreb. I morgen kan du sikkert ikke mærke noget på ham.

Katten der ligger i sofaen, er en ganske alm. lille gråstribet. Desværre blev hun aflivet kort efter. Hun var på en killings størrelse da vi købte hende, men det viste sig hurtigt, at hun ikke var en killing, men en hunkat på 3-4 mdr. Hun havde bare ikke fået næring nok. Da vi fik hende, begyndte hun at vokse i rekordfart, men også at kaste op en gang imellem. Katte, der sluger deres mad, kaster tit op, så i starten troede vi, det var derfor. Men opkastningerne tog til. Lige pludselig begyndte hun at kaste op hele tiden, så vi kontaktede dyrlægevagten. Den nærmeste var selvfølgelig 30 km. væk. Men da vi havde talt et par gange med hende, sagde hun, at hun havde ordnet det, så vi kom til hos vores alm. dyrlæge næste morgen kl. 8 til undersøgelse. Det kunne hun alligevel ikke gøre ordentligt der hvor hun var i Køge. Nå, vi afleverede pænt missepigen hos dyrlægen næste morgen og fik besked på, at vi kunne hente hende om eftermiddagen. Ved middagstid ringede vi derop for at høre, hvordan det gik, og fik at vide, at vi kunne hente hende nu. Da vi kom, så dyrlægen ikke særlig munter ud. Han kiggede alvorligt på os og sagde, at det så ikke godt ud. Så tog han os med ind til røntgenbillederne og viste os en enorm udposning på spiserøret, lige foran mavesækken. Den kunne ikke opereres væk – heller ikke, hvis vi havde opdaget den, da den var helt lille. Arvævet ville lukke for mavesækken. Så hun blev aflivet i stedet for at komme hjem. Det var rædsomt. Hun var rigtig ”mors pige” og havde været det altid, siden vi fik hende. Da vi kom ind til hende, sad hun i et bur inde i et af konsultationsrummene. Da jeg tog låget af buret, rejste hun sig og rakte ”armene” op, som et lille barn, der vil tages op. Så kom hun op til mig, og der fik hun den første sprøjte, så hun sov. Derefter tog dyrlægen hende og lagde hende på bordet og gav hende dødssprøjten. Der gik utrolig lang tid, men hun VILLE ikke dø. Til sidst gav han hende en til, og til sidst opgav hun og døde. Stakkels, stakkels lillemis. Hun var så glad for livet, og den kærligste og sjoveste kat, man kunne tænke sig. Nu er der gået et år, og jeg savner hende lige meget endnu, selv om jeg har fået de to andre små. De kan jo ikke blive hende, og skal heller ikke være det.

Hilsen Jette

Kommentar
Fra : TeaO

Dato : 01-02-05 13:22

ja han skulle kast.. Jeg gave ham noget at spise nogle timer efter vi kom hjem med ham, ikke så meget. Men havde lidt ond af ham... Og lidt efter kom der liv i ham igen.. Han er held vildt i dag, dejligt at se.. :D

Det lyder ikke så rert. Jeg håber ikke at jeg komme til at skulle af med ham på sådan en måde.. Jeg kan godt forstå at det ikke var sjovt.. Men på den anden side er det meget godt at i kom til lægen med hende, så hun ikke kunne blive ved med at have det sådan... :(

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 01-02-05 17:23

Det var godt, du fik ham kast. Fik du ham øretatoveret eller chipmærket ved samme lejlighed???
Hankatte kommer sig lynhurtigt efter sådan en omgang. Men de får heller ikke nær så meget narkose som hunkattene, tror jeg. Men det er jo også en meget mindre omgang for dem.

Ja, det var synd for lillemissen at rende sådan rundt. Dyrlægen sagde ellers, vi kunn få hende med hjem et par dage, og så komme og få hende aflivet. Men det ville have været endnu værre. Desuden tror jeg, hun godt vidste, hvad der skulle ske. Men nu har hun da fred og ligger ude i haven, så jeg kan "hilse" på hende.

Har du prøvet at sende billedet af Felix????

Hilsen Jette

Kommentar
Fra : TeaO

Dato : 14-02-05 11:47

Ja han kom sig nogle timer efter han kom hjem... Han bleve øretatoveret... Han var heldt rundt på gulvet da jeg kom efter ham.. Det så nu meget sjovt ud.. Men havde vildt ondt af ham. Da jeg selv har været i narkose en del gange. Så ved hvor dårligt man kan ha det.. Jeg bleve også hjemme hele dagen sammen med ham. Jeg fik lov til at få ham hjem lige efter han var vånge. Da jeg mener at han ville have godt af at komme hjem og putte.. Men han har det rigtig godt i dag. Han er lige så fræk som altid. Rigtig dejligt.
Nej jeg har ikke lige fået sendet nogle i nu. Da jeg har haft en del at se til. Men skal nok se at få det gjort..

Hilsen Tea

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 14-02-05 15:37

Hej igen Tea.
Godt, du fik det hele ordnet. Hvor meget måtte du af med hos dyrlægen, så? Der er jo ret store prisforskelle hos dyrlæger.

En kat der skal kasr. får ikke ret meget narkose, så den bliver ikke så syg. Det er meget værre med hunkattene, når de bliver ster.. Så kande være syge/meget sløve i et par dage, foruden at de har ondt i meget længere tid end hankatten. Men ingen katte bryder sig om at komme til dyrlæge, uanset hvorfor de kommer. Men det er godt, han har det godt igen. Og det er dejligt, at du tager dig så godt af ham.

Hilsen Jette

Kommentar
Fra : TeaO

Dato : 15-02-05 14:09

Jeg skulle af med ca. 900kr. Synes nu det er mange penge men ikke af lige vel.. Hvis han nu kom op og slås og sådan noget...
Jeg elsker min kat over alt.. Han er den beste.. Også selv om han kan finde på at bide vildt meget.. så er han nu god nok

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 15-02-05 14:27

Sjovt nok. Vores den ældste kat kan også finde på at både bide og kradse mig. Men alligevel er han "mors dreng". Men når han flænser rigtigt til, så bliver jeg godt nok tosset på ham. Det er nogle gange, når han skal have klippet negle. Det HADER han. I starten kunne han heller ikke fordrage, når han blev redt, men det kan han godt nu. Og han kan også finde på at spinde, mens han får klippet negle engang imellem. Men det er mest, hvis jeg har lagt et stykke pålæg, han får som belønning, hvis han sidder pænt, mens jeg klipper.

Hilsen Jette