/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
digital kamera
Fra : lehnemann
Vist : 464 gange
50 point
Dato : 27-01-05 17:45

Efterlyser gode råd ved køb af digital kamera. Har hørt at det ikke kun drejer sig om pixel, men også om processor? forslag til kvalitet men prisbillige kameraer.

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 27-01-05 17:47

Jeg har meget gode erfaringer med "Sony"
/PG

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 27-01-05 17:47

Hvad er "prisbillig"?

Og hvad skal du bruge det til?

Og hvor meget har du fotograferet før?

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 27-01-05 17:49

Foto digitalmagasinet
http://www.digitalmagasinet.dk/
Foto digital camera digitalcamera
http://www.digit.no
http://www.dpreview.com
http://www.megapixel.net/
http://www.steves-digicams.com/2003_reviews/qvr40.html
Nu kan du glo på camera se hvad der der nødvendigt og hvad der er godt.

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 27-01-05 17:51

Da vi købte vores gik vi efter et kamera som var solidt og som vi kunne ha i lommen. Vi har en teori om at man bruger det mere hvis man kan ha det på sig...
så valgte vi et med genopladeligt bateri, det er mindre end de almindelig AA baterier og derfor er kameraet også mindre.. ulempen er at hvis du løber tør for strøm kan du ikke bare smutte ind til købmanden..
så skal der et stort kort til. min. 128mb..
Overførsels hastigheden fra kamera til kort har også indflydelse, hvis den er stor går der lang tid inden i kan tage det næste billeder og det kan godt være træls hvis lige motivet er der..
Mege Pixels.. jo flere jo bedre, men vælg et anderkendt mærke, mange af de billige kalder sig for 5MP kamera, men linsen kan kun opfange måske 2MP..
Det er faktisk noget af det vigitste, men det er jo noget de glemmer at reklamere med..hehe..

Junior

Kommentar
Fra : dova

Dato : 27-01-05 18:53

Jeg har to Canon Powershot model 40 og 50.
Det ene er med alm. små AA batterier og er langt at foretrække. Det er nemt at have 2 sæt batterier at skifte med.
Og billigere end hvis man skal have ekstra batteri af de andre slags.
Det er rigtigt, at mange pixel ikke behøver være ensbetydende med god kvalitet på billeder.
Det afhænger i høj grad også af objektivet og processor som du nævner.
Mit Canon er såmænd kun på 2 Megapixel, men billedernes kvalitet er fuldt på højde med billigere kameraer med 4-5 Megapixel.
Canon er især kendt for deres gode objektiver.
Og det er solide kameraer.
De bruger CompactFlash memorycards, som også er billigere at anskaffe end f.eks. SD card.

mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 27-01-05 18:54

Glemte lige, Meuen i Canon er meget let og overskuelig at finde rundt i.

mvh dova

Kommentar
Fra : lehnemann

Dato : 27-01-05 19:01

jeg har tidligere fotograferet en del. Har Nikon F3 med et udvalg af objektiver. Vil nu bruge til fx. foto som kan sendes som filer og tåler forstørrelse til måske 20x30 cm eller større. Jeg har modelbane og vil måske tage fotos af denne og her er det vigtigt at kunne tage billeder, som kan forstørres, da detaljerne og skrift på tog og vogne ofte er meget små. Prisbillig: i begyndelsen for at prøve digitalkamera så omkring 1000, til 2000,-kr. Senere mere når jeg få erfaring med dette system.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 27-01-05 19:03

Og Canon har indbygget Dansk menu.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 27-01-05 19:10

Hvis du fotograferer meget med Nikon - så start med et billigt digitalcamera.
Så finder du ud af hvad du så skal købe........noget med "rigtige" objektiver. (nikon)
Jeg bruger selv Canon S50 som også er feriecamera til bl.a. snapshots.
S50 - S70 kan optage i formatet RAW som kan redigeres hjemme på comp.
Regn med at skulle bruge et CF-kort med meget ram ( 500 1000 MB)

Kommentar
Fra : lehnemann

Dato : 27-01-05 19:11

jeg er ny på denne side, så måske har jeg skrevet forkert sted som svar på et af reaktionerne. Men jeg altså en vis erfaring med traditionel fortografering. /lehnemann

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 27-01-05 19:32

Noget som jeg syntes er vigtigt - er hukommelseskortets pris.
CF-kort er rimelige i pris (nogle nikon bruger det også) og dem jeg kender har også CF-kort som jeg kan låne.
Med en kort-læser/skriver kan du transportere store mængder data og sætte til enhver win 2000/Xp comp eller win 98/ME

Kommentar
Fra : akle

Dato : 27-01-05 20:46

Canon Power Shot har jeg selv, og jeg er rigtig godt fornøjet, - et andet Canon-kamera er Canon Ixus, som er utroligt populært. Det findes i lommeformat samt et lidt større med forskellige pixel størrelser. Pris 3500 - 4000. Kig forøvrigt ind på TV2´s hjemmeside http://gomorgen.tv2.dk/it.php , hvor der bl.a. skrives om det nye Pentax kamera med rigtig mange megapixels, hvis dét er ønskeligt.

Kommentar
Fra : f.elsborg

Dato : 27-01-05 20:49

Jeg har et Canon powershot G3. Dejligt kamera. Kan alt hvad jeg har brug for, samtidigt med at fruen bare kan køre på det "grønne" program (= næsten idiotsikkert). Det er forsynet med et Lithium-ion batteri, der rækker til ca. 400 billeder. Det benytter de billige CF II hukommelseskort. Kameraet har en god størrelse, så det er til at holde på. Tingene kan faktisk også blive FOR små. Jeg har lavet udskrifter af billedudsnit der svarer til 40*50 forstørrelser med meget godt resultat. Alt er skarpt og uden "korn". Det jeg ikke har i megapixel har jeg i kamerakvalitet (mit Canon har vist kun 4 MP).
Min Lillebror har et Nikon 2100 (= 2 MP), han er ovenud forbavset over den gode billedkvalitet han får ud af sit kamera. Han laver kun udskrifter der svarer til 10*13, og en sjælden gang svinger han sig op til en hel A4 side. Han bruger altså sit på samme måde, som de fleste har brugt deres kompakt-kameraer med film (du ved 36 billeder for 50 kr).
Jeg vil derfor anbefale dig at overveje, hvad du skal bruge kameraet til. Hvis du bare skal tage lidt billeder af famillie og i ferien uden at skulle have lavet store forstørrelser, så brug dine penge på et kamera med få pixel (2MP eller mere) af et fabrikat, hvor de ved hvordan man laver billeder (f.eks. Canon, Nikon, Olympuus, Minolta ....). Hvis du skal til at være avanceret amatørfotograf, så spar noget mere op. Dette udstyr koster kasse.

Mvh
Finn

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 27-01-05 20:54

Jeg tror, du bliver nødt til at beslutte dig for en max. pris. Og så se på, hvad du kan få for de penge...
Mit nuværende kamera er et Fujifilm finepix 7000.. Men det er dyrt.
Det kan tage flere forskellige kort, bruger almindelige AA batterier, har en høj opløsning, god optik, mange indstillingsmuligheder, zoom, o.s.v.o.s.v.

Gå ind på en af de hjemmesider, du har fået foreslået.
På nogle af dem kan man også se brugernes kommentarer til deres apparat, når de har haft det et stykke tid. De kommentarer fortæller meget.

Kommentar
Fra : lehnemann

Dato : 28-01-05 09:22

Jeg har tænkt mig et kamaera i begyndelsen til max 2000,-kr.

Kommentar
Fra : f.elsborg

Dato : 28-01-05 15:53

Kig her for at se, hvad du kan få for de penge; http://www.edbpriser.dk , gå ind under "hardware/digitalcamera". Jeg vil stadig anbefale dig at overveje en Canon. Jeg har set, at deres "Powershot G5# (5 megapixel) i øjeblikket koster ca. 4000 kr - det dobbelte af hvad du havde tænkt dig at bruge - men det har en drejelig lcd-skærm, som er guld værd, når du skal fotografere meget tæt på. Jeg bruger selv denne funktion på mit G3-kamera konstant. Endvidere er det et system kamera du kan vokse lidt med, omend det ikke når spejlrefleksens muligheder.
Mvh
Finn

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 28-01-05 19:35

Har du kikket på denne hjemmeside?

http://www.dpreview.com/

Der er rigtig mange gode bruger-udtalelser for mange af kameraerne.

Eller denne side, hvis det skal være på dansk.

http://www.digitalmagasinet.dk/

Accepteret svar
Fra : akle

Modtaget 50 point
Dato : 29-01-05 11:24

Gå ind på TDC´s hj.s. http://salg.tdc.dk/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/TDC-Privat-Site/-/-/-/ViewStandardCatalog-Browse?CategoryName=tdc_p_data_digi&CategoryDomainName=TDC-PrivatCatalog&dogtag=tdc_p_data_digi . Der er flere digitalkameraer under kr. 2000,- se spec. "Sepia".
CLICK, www.click.dk har tilbud lige nu på Olympus 4mp kr.1.999,- m.fl. FØTEX har tilbud på Kodak 4mp til kr.1.299,-.
Har også set Canon Ixus nedsat med kr. 500,- til kr. 2195,- i en eller anden reklame i går, men kan desværre ikke huske hvor og ej finde brochuren - måske andre ved det. Håber det kan hjælpe lidt.

Godkendelse af svar
Fra : lehnemann

Dato : 29-01-05 20:13

Tak for svaret akle.

Kommentar
Fra : akle

Dato : 30-01-05 14:56

Velbekomme!