/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Harddisk problemer - hjææælp!!!!!
Fra : vinther_Thomas
Vist : 708 gange
50 point
Dato : 25-08-02 21:49

Jeg har denne her harddisk som jeg har fået forærende. Når jeg putter den i min pc sker der ikke en skid!!! Jeg har prøvet at ha den i en anden pc hvor den kom med følgende meddelelse: "Sec Slave Drive - Atapi incompatible - pres F1 to resume". Hvad fanden betyder det??? Der er strøm til harddisken og man kan mærke at der også er "liv i den".
Hvad er der mon galt???

Kommentar
Fra : findovia

Dato : 25-08-02 23:06

Har du sat jumperne rigtigt?

Kommentar
Fra : vinther_Thomas

Dato : 25-08-02 23:11

Har prøvet alle muligheder med de skide jumpere

Kommentar
Fra : SANTA2002

Dato : 26-08-02 00:17

Hej vinther_Thomas

Er det en compaq Pc du får den meddelelse ???

Kommentar
Fra : vinther_Thomas

Dato : 26-08-02 00:19

Nej det er det ikke. Det er ikke en mærke pc. Og det er en ældre gut. Kun en 133mhz

Kommentar
Fra : SANTA2002

Dato : 26-08-02 00:22

Atapi incompatible betyder så muligvis bare at den "oplyser" dig om hvad harddisken den kan bruges med og HVIS du vil fortsætte så trykker man på F1 !!!!!!! Men hvis du ingen styresystem har på harddisken så er du nødt til at lægge en (f.eks Windows) på harddisken for at du kan bruge den

Ved du om der ligger et styresystem ???

Kommentar
Fra : vinther_Thomas

Dato : 26-08-02 00:24

Der ligger intet på den. Den er helt clean. Ny-formateret.

Kommentar
Fra : vinther_Thomas

Dato : 26-08-02 00:34

Hvad hjælper det at lægge et nyt styresystem på - når den jo ikke gider at snakke sammen med den???

Kommentar
Fra : SANTA2002

Dato : 26-08-02 00:42

Der er nogle harddiske som SKAL formateres inden Pc'en kan kommunikere med harddisken

Er det fordi den ikke kan se harddisken så er det muligvis et jumper spg som de andre snakkede omkring og du kan se "jumper settings" PÅ harddisken og jeg vil tro den står til at være "SLAVE" og hvis både dit CD-Rom drev og harddisk er slave så kan den muligvis kun tage D-Rommen

Bag på harddisken sidder en lille "dims" som skal placeres lidt anderledes Somregel er jumper setting på toppen/ovenpå harddisken så du skal lige have den pillet ud af Pc'en for at se det

Hvad hedder harddisken ??? (Maxtor / Seagate / Western Digital eller ??? )

Kommentar
Fra : vinther_Thomas

Dato : 26-08-02 00:46

Det er en seagate - og som sagt har jeg haft jumperne/jumperen til at sidde på alle mulige tænkelige måder. Det virker bare ikke. Og det er ikke kabler eller noget for andre harddiske virker fint!!!

Kommentar
Fra : SANTA2002

Dato : 26-08-02 00:50

Okay

SÅ prøver du lige at gå ind i BIOSen og se om ALLE indstillingerne angående harddiske/CD-Rommer er sat til AUTO over det hele og er de ikke det så ændre du dem til AUTO

Jeg tror ikke der er noget galt med din harddisk MEN i mange "ældre" Pc'er er BIOSen sat til netop EN harddisk og ændres den så virker skidtet ikke

Prøv lige det Thomas

Cya

Kommentar
Fra : SANTA2002

Dato : 26-08-02 01:09

Virkede det Thomas ???

Kommentar
Fra : vinther_Thomas

Dato : 26-08-02 12:53

Det gjorde ingen forskel. Jeg har desuden prøvet at fjerne den "rigtige" harddsik og så isætte denne her Seagate men ligelidt hjælper det.

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 26-08-02 13:06

Hej Thomas,

hvor mange enheder har du? Cd-rom og harddiske...

hvis du evt. har plads på det andet IDE kabel, så prøv at flytte den harddisk der giver problemer over på den... idet nogle harddiske på mystisk vis ka' konflikte ved at være koblet på det samme IDE kabel...

når du nu siger at du har prøvet med Seagaten alene, var den så sat med jumperne til Master?

har du det præcise model nummer m.v. til din harddisk? (det sku' gerne stå et eller andet sted på den)

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : SANTA2002

Dato : 26-08-02 13:07

Hvor stor er harddisken ??? (Gigabyte)

HVIS harddisken er FOR stor kan det være derfor men det er meget lang tid siden jeg har været udsat for det Jeg synes du skal prøve at koble ALT fra computeren udover Floppy drev (A drev/diskettedrev) og den harddisk som du vil have til at du og så skal de sidde på hvert deres IDE kabel (de tynde grå kabler)

Inden du tænder for Computeren igen så skal du være HELT sikker på at BIOS er sat til AUTO over alle linier på IDE'en og harddisken skal jumpes til at være "Master"

Prøv lige det

Hygge Thomas

Mvh
SANTA

Kommentar
Fra : thunderbox

Dato : 27-08-02 00:46

kan du sætte den manuelt op i bios ( cylinder heads sector ) ??
og så start op med en bootdisk og så brug fdisks

måske er du nødt til at få den lowlevel formateret

eller måske jumper skal sættes på cable eller måske skal der ingen jumper være

Kommentar
Fra : vinther_Thomas

Dato : 27-08-02 00:50

har prøvet alt med de skide jumpere også uden. Hvad er det der low levet formateret??? Det du antyder med bios kan ikke lade sig gøre

Kommentar
Fra : thunderbox

Dato : 27-08-02 00:58

kender bios din harddisk ??
lowlevel.exe er et program som skriver 00000 på hele harddisken og og dvs at den er helt tom ligsom den kom fra fabrikken derefter er man nød til at bruge fdisk for at lave en ny partion og så kan man først formater den

Kommentar
Fra : vinther_Thomas

Dato : 27-08-02 01:01

hvordan gør jeg så det???

Kommentar
Fra : thunderbox

Dato : 27-08-02 01:08

du skal starte op med en bootdisk hvor lowlevel.exe ligger på
og du har ikke lowlevel.exe men jeg har den og hvis du sender en mail til mig så skal jeg sende den til dig

mail til thunderbox@firemail.de

Kommentar
Fra : SANTA2002

Dato : 27-08-02 03:24

Det må nu da være svært at lowlevel en harddisk som computeren ikke kan se thunderbox ???

Kommentar
Fra : thunderbox

Dato : 27-08-02 03:32

nej for som jeg skrev så sætter man den op manuelt med sec cyl heads i sin bios og så starter man op med en boot disk så starter man lowlevel den vil så formater den angivne device

Kommentar
Fra : SANTA2002

Dato : 27-08-02 03:46

aha så skal man være sikker på at akrive det som står på harddisken ind i Bios eller kan den selv finde ud af numrene hvis den søger efter den ???

Kommentar
Fra : thunderbox

Dato : 27-08-02 03:56

det er korekt
det bedste er jo at skrive det der står på harddisken , men det kan også gøres på auto mode og vi ved jo ikke endnu om hans bios kunne finde den og hvor stor den er ?? størelsen betyder ikke så meget så længe den ikke er over 180GB
men han kunne jo prøve at smide den i en helt anden ( ny´er ) maskine med en award bios ( award er den bedste efter min mening)

Kommentar
Fra : kaasgaard

Dato : 27-08-02 06:26

Har du prøvet at teste harddisken på en anden pc?

// Martin

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 27-08-02 07:39

Hej Thomas,

hvilken model af Seagate er din harddisk?
har den ikke model nummer eller andet printet på den der ka' fortælle hva' den hedder?

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : vinther_Thomas

Dato : 28-08-02 00:10

Kan ikke rigtig finde noget model nr på den.... Harddisken er kun på 2,7 GB - den skal jo kun bruges som server... Har prøvet at teste den på en anden pc. Så sagde den: "Sec Slave Drive - Atapi incompatible - pres F1 to resume".

Kommentar
Fra : thunderbox

Dato : 28-08-02 01:34

står der overhovedet ingenting på den disk ??

noget i den stil her
ST32520A medalist
cyl 611
heads 128
sec 63

Kommentar
Fra : kaasgaard

Dato : 28-08-02 02:01

Hmm,

Du fik altså samme fejlmelding ved test på en anden maskine??

Det lyder som om din HD er defekt.

Det er godt nok en IDE/ATAPI harddisk du forsøger med??

Jeg kunne også godt tænke mig at vide hvilken model Seagate det er.

// Martin

Kommentar
Fra : Krible

Dato : 11-09-02 12:54

Har du prøvet Seagates Discwizard? Den kan nogen gange godt finde lidt besværlige drev
http://www.seagate.com/support/disc/drivers/discwiz.html

Kommentar
Fra : prisme

Dato : 20-09-02 10:28

Hej vinther_Thomas.

Prøv følgende:

Gå i BIOS under HDD detection og kør denne med ALLE jumper muligheder! Hvis den ike finder den på denne måde, skal du prøve:
At sætte den i en anden PC, og gøre det samme!
Stadig ingen reaktion?
Smid disken i s.....

Mvh Prisme

Kommentar
Fra : prisme

Dato : 20-09-02 10:28

Hej vinther_Thomas.

Prøv følgende:

Gå i BIOS under HDD detection og kør denne med ALLE jumper muligheder! Hvis den ike finder den på denne måde, skal du prøve:
At sætte den i en anden PC, og gøre det samme!
Stadig ingen reaktion?
Smid disken i s.....

Mvh Prisme

Kommentar
Fra : prisme

Dato : 20-09-02 10:29

Hej vinther_Thomas.

Prøv følgende:

Gå i BIOS under HDD detection og kør denne med ALLE jumper muligheder! Hvis den ike finder den på denne måde, skal du prøve:
At sætte den i en anden PC, og gøre det samme!
Stadig ingen reaktion?
Smid disken i s.....

Mvh Prisme

Kommentar
Fra : viking_129

Dato : 04-08-03 21:12

har ikke læst alle indlæg, MEN jeg bruger altid www.google.com og smed "Sec Slave Drive - Atapi" i, ud kom. At det slot du bruger tilhører et cdrom, lav det om til en hardisk. og det burde virke.

Kommentar
Fra : lorras

Dato : 31-10-03 17:52

Som du skriver er det en Seagate HD du har, prøv at gå ind på seagate's hjemme side og se om der er noget der som kan hjælpe dig, jeg kører selv seagate 30 gb og det virker perfekt

Lorras

Kommentar
Fra : doraday

Dato : 07-12-03 12:45

Jeg har prøvet det samme med en harddisk, og det fordi den ikke kunne sidde på sammen med min cd-rom brænder på samme idekabel.
1. Enten er det et forkert ide kabel du bruger (ny/gl. type)
2. Skal sidde alene på controlerens 2. port (som primær)

Med venlig hilsen
dora

Kommentar
Fra : diskofis

Dato : 24-04-04 01:09

de sidste 2 indslag lød som meget tænkelige grunde
nogle harddiske skal faktisk helt køre uden jumber for at kunne dele kabel med
anden hardware

diskofis

Kommentar
Fra : Rantz

Dato : 14-09-04 15:59

Er det en lille HD under 3 Gb går det ikke at finne den når du har Xp på computern benytt Windows 95

Kommentar
Fra : Rantz

Dato : 14-09-04 15:59

Er det en lille HD under 3 Gb går det ikke at finne den når du har Xp på computern benytt Windows 95

Kommentar
Fra : Rantz

Dato : 14-09-04 15:59

Er det en lille HD under 3 Gb går det ikke at finne den når du har Xp på computern benytt Windows 95

Kommentar
Fra : basse23

Dato : 06-02-05 18:29

prøv win 98 bootdisk og fdisk så kan du se om den er der

Kommentar
Fra : basse23

Dato : 06-02-05 18:33

hvad er din master disk for en der er nogle du skal sætte en extra jumper på for at kunne køre med slave

Kommentar
Fra : diskofis

Dato : 06-02-05 23:18

http://www.computerhope.com/issues/ch000392.htm
dette skulle være forklaringen på dit problem

diskofis

Kommentar
Fra : diskofis

Dato : 06-02-05 23:18

http://www.computerhope.com/issues/ch000392.htm
dette skulle være forklaringen på dit problem

diskofis

Kommentar
Fra : lorras

Dato : 07-02-05 09:26

Da det er en Seagate ville jeg gå inpå deres hjemme side www.seagate der er løsninger på mange problemer det har hjulpet mig en gang

Lorras

Kommentar
Fra : aars

Dato : 06-06-05 08:16

Jeg har tidligere haft et problem med kontakt til en harddisk, prøv følgende: Sæt harddisken på cabel og indsæt den som primær i bios sæt den sidst på kablet genstart