/ Forside/ Karriere / Penge / Investering / Spørgsmål
10  miritdk 860
100.000DKK- hvad er den mest fornuftige ~
Fra : svet
Vist : 533 gange
200 point
Dato : 25-01-05 15:53

Jeg er enlig mor, som bor alene med 2 børn i en lejelejlighed. Jeg har ca 100.000 DKK, som jeg godt kunne tænke mig at bruge på en mere fornuftig måde end bare have dem stående på en ganske almindelig bankkonto.

Har overvejet at investere i en ejerbolig, men alligevel har ikke råd til den bolig, som jeg godt kunne ønske mig.

Har ligeledes tænkt på at investere i obligationer.
Min mindre kapital er knap så risikovillig, og af den grund er jeg lidt bange for at investere i aktier.
Desuden har jeg MEGET begrænsede kompetencer på investeringsområde som helhed og vil være rigtig glad for en god (og pædagigisk forklaret) råd.

Svet

Kommentar
Fra : michaelmoeslund

Dato : 25-01-05 15:57

som min gamle far altid har sagt:

Man ska et investere i ålle de papirer-køb noget jord!!

Kommentar
Fra : golfhouse

Dato : 25-01-05 15:57

Tror det bedste råd du kan få, er fra din egen bank rådgiver.

Der findes noget som hedder blå stemlet obligationer, de er garanteret af staten, men snak med banken...

Held og lykke

Peter

ps. pas på der er mange svindlere der gerne vil score dine 100.000,-

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 25-01-05 16:00

Langsigtet kan obligationer være ok. Kortsigtet kan en forhandling med banken medføre en nogenlunde rimelig rente. Jeg har haft en rimelig sum parkeret i et halv års tid, og blev på daværende rådgivet af en bekendt (der lever af sine millioner og af at sidde og lege med dem), til at gå i banken og forhandle mig til en rente. Obligationerne fandt han for risikable til kortsigtet "parkering". Men 100 000,- er en relativ lille sum. Om banken vil noget, er ikke til at sige.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 25-01-05 16:00

Obligationer er nok den mest sikre måde at anbringe penge med lidt afkast.
men hold lige øje med hvad det koster.

Kommentar
Fra : svet

Dato : 25-01-05 16:01

Hmmm.... jord .... jeg aner ikke hvad jeg skal gøre med den ... og det duer jo ikke

Kommentar
Fra : DAF_direktoer

Dato : 25-01-05 16:09

Inde på www.mybanker.dk kan du (vistnok) få et tilbud fra en række banker på, hvad de vil give dig i rente for at "låne" dine penge i f.eks. 6 måneder. Når jeg skrive "vistnok" er det fordi, jeg ikke lige kan huske minimums-beløbet for pengemarkedsindskud (som det hedder i fagsproget). Hvis du har lyst til at lære lidt om investering, kan du investere 350 kr. i et årskontingent hos Dansk Aktionærforening - se www.shareholders.dk - velkomstpakken indeholder bl.a. en ordbog med forklaring af 600 frække økonomi-ord.

Mvh

Claus

Kommentar
Fra : jorren

Dato : 25-01-05 16:12

Det er selvfølgelig svært at give dig et præcist svar på. Men først skal du tage stilling til hvor længe du vil have pengene bundet. Hvis f.x. max 1-2 år ad gangen, så vil jeg da anbefale dig obligationer, med en kort løbetid gerne den samme periode 1-2 år, så har du ingen kursrisiko, og renten er nogenlunde, men sørg for at banken ikke tager en masse i handelsomkostninger.

Hvis du gerne vil have en ejerbolig, så kan jeg kun råde dig til at få købt sarest muligt. De stigninger, der er set de sidste par år synes at fortsætte, og jo før du kommer med på vognen jo bedre. Men det skal selvfølgelig hænge sammen for dig, men det kan banken også råde dig om, måske kan du få det til at hænge sammen hvis du vælger afdragsfrie lån, så er det faktisk billigere at eje end at bo til leje pt.

Og så skal du jo få det til at passe til dine fremtidsudsigter på længere sigt, altså om du er højt lønnet, risiko for fyring, din alder, pensioner o.s.v. Men samlet må det bedste råd være at du taler med din bank.

Held og lykke

Kommentar
Fra : jorren

Dato : 25-01-05 16:15

Jeg burde selvfølgelig også have sagt, at hvis du vil have sjov for pengene, så kan du investere i god vin, se www.vinpakken.dk, men gør det kun for de penge du vil nyde vin for, ikke som investering. For husk også at leve mens tid er, pludselig er vi her ikke mere. Husk at den der gemmer til natten - gemmer til katten.

Kommentar
Fra : bedstemor2

Dato : 25-01-05 16:21

du kan evt. købe en sommerhusgrund, og så sælge den senere forhåbentlig med fortjeneste, men om du kan finde en god grund til rimelig pris og med gode gensalgsværdi kræver nogen grundlæggende undersøgelser. følg med på nettet på hvad grunde koster hvor og se om det ikke kan betale sig???!!!
held og lykke med det

Kommentar
Fra : jorren

Dato : 25-01-05 16:32

på kortere sigt kan det absolut ikke betale sig at købe sommerhus/grund og så regne med at sælge igen. Selvom de sikkert stiger er handelsomkostningerne til mægler o.m.a. simpelthen alt for høje. Men køb til eget brug hvis du kan få det til at hænge sammen!
* på under 1 års sigt, lad pengene blive i banken (prøv evt. bare at få lidt i rente)
* på 1-3 års sigt køb korte obligationer
* på 4-10 års sigt køb fast ejendom
* på mere end 10 års sigt suppler med pensionsopsparing
Hold dig fra aktier medmindre du har forstand på det. Eller har lyst til at gamble lidt. I så fald er DAF absolut anbefalingsværdigt, jfr Claus ovenfor.

Kommentar
Fra : dbl

Dato : 25-01-05 16:38

Garanteret pantebreve er også en idé. Jeg har dem selv, og de giver ca. 5% i afkast om året.
Det er da mere end banken kan give dig på en konto.

Kommentar
Fra : hugj

Dato : 13-02-05 03:19

Begrænset spørgsmål.
Penge til at investere, men ikke hvor længe ?. Et år, fem år, 3 måneder, 10 år ?
Skal de bruges inden for en overskuelig fremtid ? Feks. 5 år.
Er det en langtidsinvestering ? Feks. 20 år.
Vil du have mugligheden for at disponere over dem altid, om 1 år, om 5 år, om 10 år ?
Da du beder om et pedagogisk svar må jeg desværre sige at det kan jeg ikke ud fra de givne oplysninger.

Kommentar
Fra : nnx

Dato : 19-02-05 20:36

Hvad med Investeringsforeninger? De giver bedre afkast end bankrente og obligationer , men har typisk lavere risiko end aktier. Det er vistnok lidt vanskeligt at finde de rigtige, men prøv at gå ind på www.morningstar.dk for mere info. Der gives "karakter" til de forskellige foreninger og desuden kan man oprette sin egen fiktive portefølje helt gratis.

Kommentar
Fra : svet

Dato : 02-03-05 09:04

Mine alternativer er:
1. at have dem stående på min (løn)konto
2. at bruge dem
3. at investere i et hus, da jeg bor i en ret dyr lejebolig og vil helst ønske ejebolig (men de er ret dyre!)
4. at investere dem i obligationer, aktier for at få lidt større afkast end fra lønkonto. Vil ikke binde dem i lang tid, idet jeg vil på et tidspunkt have brug for dem for at købe ejebolig. Således vil det dreje sig om 3-5 år.

Kommentar
Fra : mkibsgaard

Dato : 10-05-05 11:36

Få nu købt dit eget hjem. Hvis du bor dyrt til leje kan du sikkert sidde i en ejerbolig med afdragsfrielån til samme nettoydelse.

MEN, drøft det lige med en der kan regne dit rådighedsbeløb ud, så du ved hvor meget du kan købe, og med hvilken risiko.

HUSK: Ha' aldrig blind tillid til din bankrådgiver. Det er altså ikke dig, der betaler hans/hendes løn, så deres primære interesse er bankens.