/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Eurasier / Golden Retriever
Fra : dennisdahl
Vist : 807 gange
150 point
Dato : 25-01-05 12:06

Hej

Har en Eurasierhvalp (han) 11 uger gammel
Er blevet spurgt om vi ville overtage en Golden Retriever (han) 14 mdr gammel.

Mit spørgsmål er så om de ville kunne sammen eller vil de bide hovedet af hinanden ??

Alle kommentarer modtages med begrundelse / forklaring ...

Dennis

Kommentar
Fra : droslerne

Dato : 25-01-05 12:15

Det behøver du ikke at være for at de skal bide hianden, jeg har lige været udsat for det samme, og det med Rottweiler de elsker hianden og den ældre på 14 mdr vil opdrage den yngre, de elsker simpelt hen hiandenså sig du bare ja.
Hilsen Robert

Kommentar
Fra : dennisdahl

Dato : 25-01-05 13:41

Til droslerne

Var det osse med 2 hanner ?
Var det osse med Eurasier ?

Jeg har snakket med en opdrætter og han sagde at når de begge blir' kønsmodne så er der stor
sansynlighed for at det går galt.. De skal finde ud af hvem der bestemmer (magtkamp), og der er
ingen der vil gi' sig..

Ved stadig ikke men kender Golden Retriever og de er jo meget tålmodige, men har ikke
nogen erfaringer med Eurasier.. Ved ikke hvordan de opfører sig når de blir' ældre..
Vil være meget ked af at skulle af med en / begge hunde hvis det går galt.

Dennis

Accepteret svar
Fra : Birgitta

Modtaget 160 point
Dato : 25-01-05 13:48

Min Silke -golden retriever er bedsteveninde med en eurasierblanding. Det er ikke noget i racerne, der gør, at de to drenge ikke skulle kunne trives sammen.

Aldersmæssig kan der komme problemer. Men hvis I, tobenede, på forhånd er helt afklarede om, hvem der er førerhannen (sandsynligvis den ældste) så skulle der ikke blive nogen problemer. I må bare ikke henfalde til at være "retfærdige". Den ældste skal komme først, -have mad først, børstes først, -først snor på, først ud af døren o.s.v. Det kan virke uretfærdigt overfor den lille, men han vil synes, at det er ok.
Så vil den store, som Robert også fortæller, hjælpe jer med opdragelsen af den lille. Så det kan betyde meget, hvor velopdragen den store er.. Er han en laban, så kan han også lære den lille alle de gale streger.....
Under alle omstændigheder er det nok en god ide at gå til træning med begge. Enten på samme hold eller hver for sig. -Altså det er ideelt med 2 voksne engagerede mennesker. Så kan det også blive rigtig sjovt.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 25-01-05 14:23

Med den alder hundene har nu, vil der sikkert ikke være de store problemer hvis den ældste er tolerant over for andre hunde og især hvalpe.
Den ældste vil nok tage førerpladsen.
Men, når de bliver ældre skal I være forberedt på en magtkamp.
Det er ofte et problem med to hanhunde af nogenlunde samme størrelse.
Nu kender jeg ikke Eurasieren så meget, men en stor del vil afhænge af dens temperament, om den stadig vil finde sig i at være "underhund" når den bliver voksen.

mvh dova

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 25-01-05 14:54

Jeg kender et kuld hvalpe, hvor faderen er eurasier, moderen blanding, så de er meget "eurasiske".
Jeg har kunnet følge de to hanner og den ene tæve, som blev boende hos sin mor og nu er bedsteveninde med min golden. Hvalpene blev født i juli 2002, så de er ca. 2½ år i dag.
Tævehvalpen, Zenta, som er lidt uinteressant i denne sammenhæng, var nok kuldets mest dominerende. Hun har indimellem lidt kampe med sin mor, der dog absolut er overhund, men mor får ikke mere lov til at "gumpe" på sin datter. Min Silke, der er 2 måneder ældre end Zenta, er nr. 2 i hunde-flokken, fordi vi tobenede har bestemt det.
Den ene han, Tarzan, kom til sin far, så han voksede op sammen med en eurasier, -som underhund. Desværre blev familien skilt sidste sommer. Mor valgte at beholde Tarzan, og eurasieren kom til en ny familie. Jeg har ikke set nogen problemer mellem de to hanner. Eurasieren var MEGET ung, da han blev far, og han blev kastreret kort efter parringen fordi han rendte for meget på "pigesjov".

Den anden han, Valde, er jeg næsten nabo med. Han kom til en familie med en stor chow-chow blandings-han. En meget dominant og stolt han. Og Valde har helt accepteret rollen som underhund. Han slås ikke, og opfordrer gerne til leg. --Jeg tror tit at nr. 2 hunde er meget mindre tilbøjelige til at komme op og slås med andre hunde, fordi de har lært at underkaste sig.

Når bare I får gjort rangordenen helt klar så hurtigt som muligt, så kan det sagtens blive til glæde for alle parter. --Men der altså ingen garantier... -Kan hundene lide hinanden på nuværende tidspunkt?

Kommentar
Fra : dennisdahl

Dato : 25-01-05 16:56

Hej allesammen

Det skal lige siges at Eurasierhvalpen bor her først..
Ville det ikke gi' problemer når der så kommer en hund på 14 mdr i huset,
vil den automatisk så ikke tro at det er er den der skal være førerhunden
og ikke den lille som tror den er det idag ???

Ville det så ikke gi' problemer med når
rangordenen skal fastlægges ?? Vi ved ikke om de kan sammen endnu for de har aldrig
set hinanden ??

Dennis

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 25-01-05 17:34

Jo, det er derfor, jeg siger, at I tobenede skal være enige om, at det er den nye hund, der er overhund.
Aller aller først skal I lade de to hunde mødes. Bedst er det, hvis de kan mødes et sted, hvor det ikke er den store, der bestemmer, altså på neutral grund. Sandsynligvis går det helt fint, og de bliver gode vennerog kan lege sammen.

Når de så kender hinanden, -og det er gået godt- så kan de mødes i jeres hjem. Altså ejeren af golden-hannen må komme på besøg med sin hund. Hvis det går godt, -hvis goldenhannen opfører sig på en måde, I kan acceptere, -så er I klar til at beslutte, om I vil have ham.

Men hele tiden skal I alle være enige om, at det er goldenhannen, der er førerhund. Han er jo langt den ældste og største. Eurasierhvalpen vil hurtigt glemme, at der var en kort tid, hvor han var alenehund. Han er jo vant til at hans mor -og måske nogle af hans søskende- bestemmer.

Kommentar
Fra : DCH

Dato : 25-01-05 17:41

Hej

Når ikke hvalpen er ældre kan jeg ikke se noget problem - for så er Golden der jo næsten fra start - eller er jeg helt gal på den?? Man kan jo sige at de dermed vokser op sammen (nogen mere end andre...)

DCH

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 25-01-05 17:45

..............Den lille tror da vel ikke, den er førerhund i dag?????????????
Den er NEDERST i hierakiet!! og der bliver den bare ved med at være!!! Surt! Men sådan er hundelivet!!

Kommentar
Fra : dennisdahl

Dato : 26-01-05 20:25

Hej alle

Er meget glad for alle de mange kommentarer..

Er der ikke nogen der har flere eksempler/erfaringer på spørgsmålet ??

Jeg spørger bare fordi jeg vil ikke ha' en hund ekstra hvis der er flere dårlige erfaringer end gode ..

Håber der er flere gode/dårlige eksempler derude i det danske land..

Dennis

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 26-01-05 20:48

Selv om der ikke er nogen, der har dårlige erfaringer, men kun gode, -så er der ingen garanti.
Hvis du er i tvivl om, du er i stand til at gøre det ekstra stykke arbejde, det er at have to store unge hunde, så skal du lade være. Det kræver som minimun dobbelt hundetræning.

Men ellers skal du nok især se på erfaringerne i den familie, som golden-drengen kommer fra. Og du skal selv danne dig et indtryk af, om han kan omgås små hvalpe. Det vil de fleste unge goldenretrievere vist ikke have nogen problemer med, men der kan være undtagelser. --Det kan være afgørende, hvilke erfaringer golden-drengen har haft med andre hunde i de første 14 måneder af sit liv.

Kommentar
Fra : droslerne

Dato : 26-01-05 21:53

Det bli`r som hjemme hos mig, jeg er et år ældre end min kone, hun er også nederst i hierakiet!! og der skal hun bare blive.
I det hele taget skal hunkøn det.
Hilsen Robert
Ps.
Det skal lige bemærkes hun har ikke set hvad jeg har skrevet. GGGGG

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 26-01-05 23:03

Jeg tror hundene sagtens kan finde ud af det sammen. Men har du erfaring/overskud nok til at tagen endnu en hund ind i familien. Den yngste er trods alt meget ung og kræver stadig megen opdragelse og træning. Selv synes jeg man tit og ofte mister noget ved at have flere nye hunde på een gang og foretrækker, at der er ca. 2 år mellem hundene for at kunne sætte dem ordentligt i vej.

Kommentar
Fra : dennisdahl

Dato : 28-01-05 22:08

Hej alle

Vi prøver at føre dem sammen i næste uge, så nu må vi se om de kan enes ???

Håber, da vi er meget glade for dem begge..

Tak for de mange gode svar..

Dennis

Kommentar
Fra : dennisdahl

Dato : 28-01-05 22:09

Hej igen

Spørgsmål lukket ..

Point gives til Birgitta

Dennis

Godkendelse af svar
Fra : dennisdahl

Dato : 28-01-05 22:10

Tak for svaret Birgitta.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 29-01-05 15:01

Tak for accepten af mit svar, Dennis.
Jeg håber det går godt at sætte drengene sammen i næste uge. Husk at lade dem mødes på neutral grund. Altså, det er bedst hvis der er en park eller skov, hvor de kan få lov til at lege sammen uden snor på.

Jeg sætter flueben forneden, hvis du skulle få lyst til at fortælle om, hvordan mødet mellem dem forløber. --Det er jeg da spændt på..

Kommentar
Fra : dennisdahl

Dato : 06-02-05 20:10

Hej igen

Resultatet af mødet mellem vores Eurasier & Golden Retriever forløb over alt forventning.
De mødtes i vores have men vores hvalp er meget legesyg så de legede hele aftenen og var næsten ikke til at skille ad da det var sengetid..

De "overgav" sig begge (det var meget sjovt at se), lagde sig på skift i haven med alle 4 poter i vejret også kunne den anden elllers bare komme.. Det skete mange gange fra
begge hundes sider.

Vi kunne se at bare på denne ene weekend at det ville nok være for stor en mundfuld
lige nu & her..
Lidt ærgeligt for for denne Golden er fandeme en dejlig hund men og måske blive
ked af det på senere hen ville være synd...

Så hvis der er nogen derude der er interesseret i en
meget dejlig Golden Retriever på 16 mdr så gi' lyd fra jer..

mvh

Dennis