/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Mangler 10 Gb på ext. HD??
Fra : gorgor
Vist : 484 gange
100 point
Dato : 23-01-05 01:00

Jeg har anskaffet mig en Maxtor OneTouch ext. HD på 200 Gb, og med god hjælp herindefra har partitioneret den med 30 Gb FAT32, 100 Gb NFTS og 70 Gb NFTS, så langt så godt, det virker fint og er lynhurtigt med Firewire; men!! Når jeg kigger i MyComputer er der 29,2 Gb FAT32, 97,6 Gb NFTS og 62,9 Gb NFTS ialt 189,7 GB! Det vil sige at der mangler over 10 Gb! Hvor fanden er de henne! Jeg er ikke ekspert, men for mig lyder det underligt, jeg mener for ganske kort tid siden var 10 Gb en hel HD! Er det mig der har klodset mig under partitioneringen eller hvad?

Kommentar
Fra : mcbanana_club2

Dato : 23-01-05 01:18

vis de tal 30 Gb FAT32, 100 Gb NFTS og 70 Gb NFTS er fra der hvor du har
købt din HD kan det være at det er ca. tal dårlig stil men det kan være.

vis altså de hele tiden har manglet.

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 110 point
Dato : 23-01-05 01:30

Kapacitet
Mængden af data, der kan gemmes på en harddisk er dens kapacitet. Kapaciteten måles i byte, som er den mindste enhed der normalt benyttes i forbindelse med definitionen af størrelsen for en lagringsenhed.

Der kan laves følgende omregninger af bytes:

1024 bytes (B) = 1 Kilobyte (KB)

1024 Kilobytes (KB) = 1 Megabyte (MB)

1024 Megabyte (MB = 1 Gigabyte (GB)

1024 Gigabyte (GB) = 1 Terabyte (TB)

Ovenstående tal er de faktiske forhold mellem bytes, kilobytes osv. Imidlertid vælger harddiskproducenterne at gange værdierne med 1000 i stedet for med 1024. På den måde fremstår harddiskene faktisk som om de har mere plads, end der rent faktisk er. Hvis en harddisk er opgivet til 60GB, så er dens størrelse faktisk 60.000.000.000 bytes, hvilket svarer til cirka 55,88GB.
Så summa sumarum du har det du skal have.
Hvis du vil se den nøjagtige fordeling, går du i kontrolpanelet/administration/computeradministration/diskhåndterng.
Det er også herinde at windows XP kan formatere mm, hvis du ikke har udnyttet hele din disk.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : CarstenGP

Dato : 23-01-05 01:35

prøv at højreklikke på dit drev i stifinder og vælg egenskaber...
Kig efter "kapacitet" så vil du se to forskellige tal.

Det er svarende til at 1 megabyte = 1.048.576 bytes (1024x1024) altså mere end 1.
Hvis du ganger det tal du ser med 1,04876 får du altså den reelle størrelse på disken

Kommentar
Fra : gorgor

Dato : 23-01-05 01:54

Efter pallebhansen's uddybende forklaring kan jeg se at det bare er min vestjyske sans for "jegvilhavehvadjegharbetaltfor" mentalitet der atter engang har spillet mig et puds - o'kay 189,7 Gb er også temmelig meget så fuck det - mange tak for forklaringen og de hurtige svar - pointene tilfalder pbh.
Mange tak for hjælpen til alle!
Carsten

Godkendelse af svar
Fra : gorgor

Dato : 23-01-05 01:54

Tak for svaret pallebhansen.

Kommentar
Fra : gorgor

Dato : 23-01-05 01:59

Forresten så er kandu.dk en feeeed måde at dele viden på!!

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 23-01-05 12:23

Ja, ja, kandu ER bare!! --Så blev jeg minsanten lidt klogere på MIN Maxtor OneTouch, -endda helt uden at have spekuleret særlig meget over de manglende gigabytes. For bare en flad tier!

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 23-01-05 13:35

Selv tak.
Ja, ja, kandu ER bare, bare synd den nogle gange er så længe om at indlæse, ellers er det alletiders videndelingscenter.
VH Palle Hansen