/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Maling af hvide fliser på badeværelse
Fra : P_K
Vist : 4226 gange
50 point
Dato : 21-01-05 14:49

Hej Alle

Er der nogen af jer, der har erfaring med maling af hvide fliser i vådrum? Jeg ville gerne have malet alle mine hvide fliser cremefarvede, men jeg har svært ved at gennemskue, hvilken maling, man bør bruge. Silvan sælger en bestemt flisemaling, men der står på, at det ikke er hensigtsmæssigt at bruge den til steder, der konstant er udsat for vand - og det er mine fliser i badeværelset! Skal man bruge akryl- eller alkyd-maling? Er der overhovedet nogen maling, der kan holde til at blive udsat for vand hele tiden?

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 21-01-05 15:35

Konstant udsat for vand, tror jeg i denne her sammenhæng betyder at de ikke bliver tørre overhovedet, altså nedsænket i vand. Godt nok er der vand i badeværelset, men det er ikke noget akvarium. godt nok står der tit vand i badekaret, men det bliver tømt efter brugudenfor er det tit regnvejr; og somme tider i dagevis. jeg malede for ca 10 år siden malerier udvendigt på et hus, og på flere typer materialer; og detholder stadigt. Jeg brugte akryl kunstnerfarver, og hovedsageligt System-3 fra Rownie. Det kan bruges alt sammen.

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 21-01-05 15:36

Konstant udsat for vand, tror jeg i denne her sammenhæng betyder at de ikke bliver tørre overhovedet, altså nedsænket i vand. Godt nok er der vand i badeværelset, men det er ikke noget akvarium. godt nok står der tit vand i badekaret, men det bliver tømt efter brugudenfor er det tit regnvejr; og somme tider i dagevis. jeg malede for ca 10 år siden malerier udvendigt på et hus, og på flere typer materialer; og detholder stadigt. Jeg brugte akryl kunstnerfarver, og hovedsageligt System-3 fra Rownie. Det kan bruges alt sammen.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 21-01-05 15:37

Det lyder ikke som en langtidsholdbar ide... Og det er jo temmelig uopretteligt.. Og hvad med fugerne? skal de også være cremefarvede?

Var det ikke bedre at skifte fliserne?

Kommentar
Fra : jorren

Dato : 21-01-05 15:46

du kan godt male fliserne, også så det holder, men du skal bruge specialmaling. Og det er vigtigt, at de først renses helt af for fedt og snavs, derefter males med en speciel hæftegrunder og sluttelig med en god maling. Jeg vil vælge flüggers produkter, de er gode og der kan du også få helt præcist at vide, hvordan du griber det an.

Kommentar
Fra : mayday

Dato : 21-01-05 17:22

Hej
For et par år siden malede jeg hvide fliser på vort bruse-badeværelse med "Capacryl Hæfteprimer 8670" (købt i Bauhaus) efterfulgt af en almindelig akrylmaling til vådrum, og det ser stadig flot ud og sidder stadig godt fast.
Importøren er Teknos A/S, Aalborg (96319631) og Sikkerhedsregler er "kun" 00-1.
Mayday

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 21-01-05 17:31

som det første skal du afkalke fliserne her efter skal du bruge hafter og så kan du male du skal gå ind i en farvehandler mange er dem der sidder i silvan er slet ikke uddannet til speciale ting

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 21-01-05 19:23

Hejsa! jeg vil lige tilføje, at er dine fliser meget blanke, er det en god ide at slibe dem en anelse inden du maler med hæftegrunder. Jeg vil ligeledes anbefale flüggers produkter - de er ganske rare at male med.
Husk forresten at bruge vådrumsmaling efter hæftegrunderen.

Hvis du vil have, at fugerne får en anderledes farve, findes der nogle "tusser" der kan male dem. Det er nok lidt omstændigt arbejde.

God fornøjelse!

Vaxen