/ Forside/ Interesser / Helbred / Slankekure / Spørgsmål
10  briani 560
Energiindhold: Nettovægt eller drænet væ~
Fra : alexberg
Vist : 3394 gange
50 point
Dato : 21-01-05 11:10

Når der står et energiindhold på et glas champignon, er det så af den drænede vægt eller nettovægten, der er regnet med?

Alex Berg
www.max30.dk
Bliv overvægten kvit. Brug Max30 tit.
Nu med 194 opskrifter.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 21-01-05 11:26

Så vidt jeg ser det, kan det kun være den drænede vægt.
Lagen er jo sådan set bare vand med konservering, salte m.m.

mvh dova

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 21-01-05 14:25

Er det ikke stort set ligegyldigt?
Derimod når der står på glasset: Indeholder 250gr. (Rødbede) Så er det da interessant om det er drænet vægt eller lagen er indregnet!
Står der at glasset indeholder så og så meget energi, Så behøver du ikke at drikke lagen også for at få den energi der er angivet

Kommentar
Fra : meldgaard

Dato : 21-01-05 14:28

Der er noget der hedder bruttovægt og nettovægt. Nettovægt er drænet vægt. Energien er regnet ud fra nettovægt. Da man normalt ikke bruger lagen. Desuden er der som regel intet energi i lagen.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 21-01-05 14:38

Brutto er vare + embalage
Netto er den rene vare
Tara er embalagen alene

Kommentar
Fra : dova

Dato : 21-01-05 15:56

Nej meldgaard.
Nettovægt er ikke drænet vægt.
Nettovægt er bruttovægten fratrukket emballagens vægt.
Drænet vægt er nettovægt minus lage.
mvh dova

Kommentar
Fra : alexberg

Dato : 21-01-05 23:24

Så vidt jeg kan se, så er det ikke lige meget om det er drænet vægt eller nettovægt.
Vi antager, at der står på et glas champignon (som vejer 250 gram), at der er 50 kalorier pr. 100 gram. Hvis der i samme glas, kun er et lille enligt champignon, som vejer 10 gram, vil 10 % af energien i glasset komme fra champignon.
Hvis vi så siger at energien kommer fra drænet vægt, vil energien i glasset være ca. 5 kalorier. Dermed vil energien pr. 100 gram nettovægt være (5 / 250) * 100 = 2 kalorier pr. 100 gram.

Hvis det derimod er nettovægten, som energien måles ud fra, vil der i samme glas være en energi på 125 kalorier (50 * 250 / 100).
Nu har vi så et glas, som består af mest lage (240 gram). Lagen er der ikke noget energi i, da det er mest vand. Dette vil med andre ord sige, at der i champignonet som vejer 10 gram, vil være en energi på 125 kalorier. Dette giver så en energi på 1250 kalorier pr. 100 gram drænet vægt.

Jeg håber i forstår min pointe. Men er der nogen som kender svaret på mit oprindelige spørgsmål.

Alex Berg
www.max30.dk
Bliv overvægten kvit. Brug Max30 tit.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 22-01-05 12:32

Nej! Ikke hvis dit regnestykke er rigtigt!

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 22-01-05 14:16

Du har jo fået svar, Lager er stort set uden energiindhold, Så er det angivne energiindhol jo af drænet vægt, I dine regnestykker "hopper" der wn masse kalorier ind når du hælder vandet fra(Det gør det altså ikke i køkkenet?

Kommentar
Fra : alexberg

Dato : 22-01-05 17:14

Hvis vi siger det er varen uden lage, så skulle tun i olie og tun i vand have samme energiindhold, da den eneste forskel er lagen. Men tun i olie, har en energiindhold på ca. 200 kcal pr. 100 gram, mens tun i vand har en energiindhold på ca. 110 kcal pr. 100 gram.

Ud fra dette, må vi kunne uddrage, at lagen er med i beregningen eller hvad.

Hvis vi så siger det samme om champignon, og du hælder lagen ud inden du bruger champignonerne, så ved du jo ikke hvor meget energi der er pr. 100 gram.

Vi laver et lille tankeeksperiment. Vi har et glas champignon på 250 g. 100 gram er champignon.
Hvis energiinholdet er 25 kcal pr. 100 gram (champignon og lage, hvilket vi har uddraget fra historien med tun), og vi hælder lagen ud. Så vil energiindholdet i resten være det samme som energiindholdet i hele glasset, da lagen er mest vand. Dette vil med andre ord sige, at energiindholdet i champignonerne ikke er 25 kcal pr. 100 gram, men istedet det samme som energiindholdet i hele glasset. Nemlig 62,5 kcal pr. 100 gram.

Hvilken en af disse påstande passer eller passer ikke.
Hvis tun måles med lage, må champignon nødvendigvis også, ellers kan man ikke stole på noget som helst.

Alex Berg
www.max30.dk
Bliv overvægten kvit. Brug Max30 tit.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 23-01-05 17:51

Det forbavser ikke mig at der er mere energiindhold i tun der har ligget i olilage end der er i tun der har ligget i vand,

Kommentar
Fra : alexberg

Dato : 30-01-05 22:44

Da tun, jo er tun, må det jo være lagen der er forskel. Dermed er energiindholdet jo beregnet med lage? Dermed ............
(Se de tidligere indlæg fra mig)

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 31-01-05 13:32

Nu er det en naturlig ting at tun der er gennem trængt af olie er mere energiholdig end, tunn der er gennemvædet med vand.

Hvorfor spørger du egentlig???

Kommentar
Fra : alexberg

Dato : 04-02-05 20:33

For at få at vide, om der er nogle generelle regler omkring netop dette. Og fordi det er rimeligt vigtigt, hvis man registrerer sit kalorieindtag. Hvis man kunne generellisere og sige, at alle energiangivelser på varer er drænet vægt, medmindre andet er angivet. Så er det et spørgsmål om at dræne lagen fra og veje den seperat. Eller er det???
Hvis du nu skal bruge lagen fra f.eks. rødbeder, som indeholder meget sukker, mangler du jo et energiindhold fra denne lage.
Det vil derfor betyde, at et glas rødbeder som indeholder ex. 250 ml. lage, har et energi indhold som du ikke kender. Rødbederne kender du energiindholdet på, men ikke lagen. Men alt dette har jeg prøvet at forklare tidligere. I skal ikke hænge jer i hvad det er for varer jeg snakker om men om selve problemet.
"ER ENERGIINDHOLDET I EN VARE MED ELLER UDEN LAGE"???????????????

Alex Berg
www.max30.dk
Bliv overvægten kvit. Brug Max30 tit.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 04-02-05 23:13

Der findes mange oplysninger på mikrosofts søgeside om levnedsmidler, f. eks denne:VELKOMMEN TIL DANSK MAILING-LISTE OM MAD OG ERNÆRING (bromer-listen)

Man kunne jo også maile eller telefonere til fabrikken telefon nr. er da let at finde.
Eller s kan jeg kun fortælle dig, at jeg har været ansat i en levnedsmiddelfabrik, og jeg har aldrig været forelagt en prøve til analyse af næringsindhold, hvori lagen også indgik. Prøverne udtog laborantern selv, af den rene vare.
Det var dog kødprodukter vi arbejdede med. Men pølser i dåse kan vel i den forstand sammenlignes med tun eller enda rødbeder.