/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
pynteskærver eller nøddesten?
Fra : nestorine
Vist : 1148 gange
50 point
Dato : 19-01-05 18:32

Er der nogen der kan fortælle os om hvilke sten der er bedst at lægge rundt sokkel som pynt og med en effekt der holder regnvand næsten væk? De samme sten vil vi anvende i indkørsel.
Skal der være forskel på "bund" og "top" hvad sten angår rundt sokkelen?
Det meste jord er gravet væk i forbindelse med facaderenovering.
vh
Nestorine

Accepteret svar
Fra : donning

Modtaget 60 point
Dato : 19-01-05 19:22

Jeg ville mene at det er et spørgsmål om smag og behag i valget mellem de forskellige stentyper, de er begge velegenet til jeres formål. Nøddesten er det man ser mange steder, med skærver er der flere farver at vælge imellem.

Rundt om soklen ville jeg forslå at i sætter "platon" på den del af soklen der er under jorden, og der efter fylder op med stabilt 0/32 med fald væk fra huset, og stamper det, til 5 cm under færdig højde, og så fylder jeres sten på. (platon fås i byggemarkederne)

Til jeres indkørsel skal der min. 30 cm stabilt under hvis i vil undgå at der kommer alt for dybe hjulspor, og så kan i senere relativt nemt pille stenene at og lægge fliser, hvis i bliver trætte af stenene.

Når i fylder sten på jeres indkørsel er det bedst med et så tyndt lag som muligt 2-3 cm. da det ellers bliver træls at gå og køre i.

Mvh

Kim

Godkendelse af svar
Fra : nestorine

Dato : 19-01-05 21:22

Tak for svaret donning.