/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Hunden lugter
Fra : piche
Vist : 5275 gange
50 point
Dato : 19-01-05 13:31

Min kollega har en schæfer på 10 år. Hun har det problem at hunden er begyndt at lugte, selvom hun vasker den hver anden uge. Hvad er grunden?

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 60 point
Dato : 19-01-05 13:39

Mange gamle hunde begynder at lugte.
Det kan skyldes flere ting som f.eks. hormonforandringer, hudsygdom, at den får forkert foder til alderen (evt. for meget protein) o.s.v.

Og lugten er noget der kommer via huden, og kan ikke vaskes væk.
Jeg synes heller ikke en hund har godt af at blive vasket så ofte, idet huden og pelsens naturlige balance kan tage skade.

Hvis sygdom kan udelukkes, kan det forsøges at give hunden klorofyltabletter, det kan neutralisere megen lugt.

mvh dova

Kommentar
Fra : ziggy99

Dato : 19-01-05 13:40
Kommentar
Fra : dova

Dato : 19-01-05 13:41

I værste fald, kan lugten også skyldes, at lever/nyrer ikke mere fungerer optimalt så en del affaldsstoffer istedet bliver udskilt via huden.

mvh dova

Kommentar
Fra : babee

Dato : 19-01-05 14:26

man må kun vaske en hund en gang hver 2. månde mener jeg

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 19-01-05 14:47

Hunden lugter, men er det over det hele eller kan lugten eventuelt lokaliseres.
En hunds ører kan lugte så voldsomt, at det virker som om det kommer fra hele hunden, men en nærmere undersøgelse vil afsløre det og næsten det samme gælder analkirtlerne.
Begge dele skal undersøges af en dyrlæge og mon ikke det i det hele taget er en god idé at få kigget hunden nærmere efter for at udelukke sygdom.

Kommentar
Fra : rogz

Dato : 19-01-05 15:02

Flere af ovenstående forklaringer lyder sandsynlige...Og ja, den burde nok en tur til doktoren. Ved at bade den fjerner man (for en kort tid) kun symptomer, men ikke årsag. I bedste fald kan det skyldes et dødt dyr i haven ( Hvis den har adgang til sådan en). En overgang havde min hund sådan en kvalmende sød lugt....Forklaring!- Han havde kastet sin kærlighed på en død hare, som han fik nogle gode rulleture i!. Klamt.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 19-01-05 15:06

Hunden lugter jo nok fordi "den er blevet gammel".
Med alderen kan der opstå mange forskellige sygdomme, som får hunden til at lugte, f.eks. fra mund, hud, ører, tarm o.s.v. Og visse organsygdomme, f.eks lever/nyresygdomme kan også give ubehagelige lugte.
Din kollega kommer nok ikke udenom et dyrlægebesøg. Er det ikke snart tid for det årlige helbredscheck? For så var det nok en ide at få en snak med dyrlægen om problemet.

Om en hund skal vaskes eller ej, og hvor tit, det kommer an på, om den fejler noget og hvad. Jeg har selv haft en hund der skulle vaskes med specialshampoo 2 gange om ugen (dyrlægeordineret). ---Alligevel havde hans hud en speciel lugt... Så hvis det er huden der lugter, så kan det nok ikke vaskes væk.

Silke bliver skyllet når hun er snavset, og vasket efter løbetid og når hun ruller sig i rævelort.

Kommentar
Fra : HKonig

Dato : 19-01-05 15:16

Tak for alle de mange gode svar. For det første vil jeg lige rette en lille fejl. Jeg vasker min hund 3-4 gange årligt! Det er 14 dage siden jeg vaskede ham sidst og nu "hørmer" han allerede igen. Jeg har bestilt tid hos dyrlægen, så får jeg forhåbentlig opklaret hvor lugten kommer fra. Men endnu en gang tak allesammen.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 19-01-05 15:20

Upshovsa, HKonig, -Hvem er du???

Kommentar
Fra : HKonig

Dato : 19-01-05 15:24

Jeg er ejer af den schæfer som min kollega var så sød at spørge om tidligere på dagen.
Han gjorde mig opmærksom på denne side og så kunne jeg jo ligeså godt selv logge mig på.
Det ser jo ud til at være en smadder god måde at få "vendt" eventuelle problemer/spørgsmål på.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 19-01-05 16:04

Velkommen til

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 19-01-05 16:31

Ja, velkommen til.
Som de andre også skriver, kan der være flere grunde til, at hunden lugter, men dyrlægen undgår man ikke. Vores lugter hurtigt og slemt p.g.a. allergi. Dyrlægen har beordret hende i bad hver 14. dag. Og det ER meningen, der skal stå hver 14. dag!! Det kommer hun dog ikke, men hun bliver med jævne mellemrum skyllet, for at få støvet af (støvmideallergi). Men hvis hunden har fået allergi, vil den hurtigt lugte, både fra ører og pels. Men det kan jo også være andre sygdomme, så der er ingen vej uden om dyrlægen. Om ikke andet, så for at få udelukket sygdom.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 19-01-05 16:56

Ja, velkommen til, HKonig.
Gider du lige lade os vide, hvad dyrlægen finder ud af? De fleste af os er oprigtigt interesserede i hundevelfærd, og vi vil gerne lære nyt hele tiden også.

Kommentar
Fra : HKonig

Dato : 20-01-05 08:11

Jeg skal nok vende tilbage når jeg har talt med dyrlægen.
Der går lige ca. 2 uger men jeg skal nok skrive.
Tak for alle velkomsterne!
Hilsen Henriette

Godkendelse af svar
Fra : piche

Dato : 20-01-05 10:00

Tak for svaret dova.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 20-01-05 14:24

Ok. Jeg sætter lige flueben forneden...

Og Hkonig, hold dig endelig ikke tilbage... Det kan være, at der er andre emner her på kandu, som DU lige netop er ekspert i. Så er der helt sikkert nogen, der kan bruge din hjælp.