/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Xantia, meget utæt hydraulik
Fra : jjbry
Vist : 3851 gange
100 point
Dato : 17-01-05 22:49

Bilen, Xantia 1.8i 16v 1997, den har rundet 320.000 km. Og kører som en drøm.

Under hovedbremsecylinderen sidder en fordeler lignende dims, i enden af denne dims er der hvad der ligner et plastik dæksel . Det ser ud til at LHM væsken kommer ud fra netop dette dæksel, og når jeg siger kommer ud så mener jeg at det løber ud som hvis man hældte olie ud af en dunk i en stråle.
Efter stoplampen begyndte at lyse hældte jeg 1L væske på, og jeg kom ca. 20 km. Inden den lyste igen.

Som jeg skriver, så ser det ud til at det kommer derfra, er der nogen der har erfaringer med dette problem ???

Hvad er LHM væske i forhold til alm. Servostyringsolie eller hydraulikolie til f.x. kraner ??

Hvor køber man ALT i reservedele til en Xantia til fornuftige ( billige ) penge.?

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 17-01-05 22:58

LHM olie ødelægger ikke dine paninger/tætningsringe.
DOS på Glentevej i København NV handler med dele til citroén
Men dit problem kender jeg deværre ikke.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 17-01-05 23:39

Det lyder jo som om den sender trykket ud den forkerte vej så du må nok på værksted hvis det ikke er noget du selv kan rode med i think
Mvh Sune

Kommentar
Fra : ds23

Dato : 18-01-05 12:20

Hvis der en ledning til "plastikdæksel" kan det være manokontakt for
hydraul-tryk. Skrues ud af fordelerstykket ved udskiftning.
/steen b.

Kommentar
Fra : jjbry

Dato : 19-01-05 09:16

Hvad er LHM væske i forhold til alm. Servostyringsolie eller hydraulikolie til f.x. kraner ??

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 19-01-05 10:09

Aner det ikke, men påfyldning af andre typer olie = mange omkostninger. Hvad det liiige er de har i LHM væsken ved jeg ikke.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 19-01-05 10:10

Men jeg kan sige sig af bitter erfaring at hydraulik olie på en citroen, og du kommer til at skifte stort set al hydraulik.

Kommentar
Fra : mercerpigen

Dato : 19-01-05 21:57

Jeg har lige set noget ligende. Det var fordi der var hældt for meget olie på. Lampen havde lyst og ejeren kørte ind på citroen værksted, hvor værkføreren bare hældte på. Når bilen derefter "lagde sig ned" var der alt for meget olie i beholderen og det væltede ud over alt.
Sæt bilen i højeste stilling med startet motor. Den "lille røde paddehat" skal så være mellem stregerne på oliebeholderen. Se evt. instruktionsbog. Efter at havde suttet 1 l. olie af bilen, virkede alt igen. Jeg håber det evt. kunne være noget du bruge til noget.

Kommentar
Fra : jjbry

Dato : 22-01-05 19:41

Tak alle sammen
Jeg tog et billede af problemet og henvendte mig til den lokale Citroen forhandler, meget flinke og venlige folk.
RESERVEDELEN HEDDER EN SEPERATIONSVENTIL OG KOSTER KR.667,00 + MOMS
Så var det bare hjem og skrue den på, og nu virker Xantiaen igen.

Kommentar
Fra : ds23

Dato : 22-01-05 20:19

Hmmm.Den sidder da ikke under bremseventilen, men lige under hyd.tanken.
/steen b.

Kommentar
Fra : jjbry

Dato : 24-01-05 11:01

Det gør den altså på en Xantia årgang 1997

Kommentar
Fra : jjbry

Dato : 24-01-05 11:12

hovedcylinderen sidder jo også under tanken, og derunder boltet fast sidder så denne seperationsventil.

Kommentar
Fra : ds23

Dato : 24-01-05 12:52

Kan vi blive enige om, sep.ventil sidder MELLEM hyd.tank og bremseventil??
/steen b.

Kommentar
Fra : jjbry

Dato : 24-01-05 20:12

Jeg har ikke fulgt rørene, jeg skruede bare den dårlige af og mont. den nye.
Sådan sidder seperationsventilen på min model.
Hvis du har en mail adresse kan jeg sende det billede som jeg havde med til Citroen værkstedet.

Hilsen Jørgen

Kommentar
Fra : EiHaBr

Dato : 27-01-05 13:06

LHM væske kan købes hos Skovgaard&Schmidt Lille skensved Tlf. 56663535, Nye og brugte dele til alle Citroen til billige priser.
THansen har også LHM.
Hilsen Ei.