/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Kyssesyge (mononucleose)
Fra : creamygirl
Vist : 4314 gange
50 point
Dato : 17-01-05 20:24

Kan det virkelig passe, at en læge kan stille denne diagnose uden at have podet eller taget en blodprøve for den?!

Jeg fik for små 8 dage siden en behandling med ampicillin, fordi jeg havde halsbetændelse. Jeg fik ret hurtigt derpå et udslæt, som lægen derudfra stillede sin diagnose efter.
Udslættet er væk igen, men han sagde, at netop det, at jeg udviklede dette udslæt ved brug af ampicillin anses for et sikkert bevis på, at infektionen skyldes mononukleose.

Dette finder jeg utilfredstillende - især fordi han har forbudt mig at dyrke motion Nogen der ved, hvorfor hulen man ikke må det?!
Ja, jeg kunne selvfølgelig ringe til lægen igen, men det skal lige tilføjes, at diagnosen er blevet stillet af en fremmed læge, fordi min egen har ferie. Dette forklarer grunden til, at jeg ikke fik stillet de rette spørgsmål mens jeg havde chancen. Han var ærlig talt en lidt spøjs og professoragtig fætter, som ikke indbød til den store diskussion.

Kort og godt: Kan man stille diagnosen kyssesyge blot ud fra et harmløst udslæt, efter en behandling med ampicillin?!?

//Creamy

Kommentar
Fra : Karl_Smart

Dato : 17-01-05 20:33

Det kunne jo også skyldes en allergisk reaktion, så især hvis du selv føler for det, burde du da lige få fat i din læge og så stillet en helt sikker diagnose..

Under alle omstændigheder er det dog vigtigt at du holder dig fra motion og alkohol, så længe du ikke ved om du har kyssesyge eller ej, da det jo kan få nogle knap så søde konsekvenser....

/Karl Smart

Kommentar
Fra : Karl_Smart

Dato : 17-01-05 20:35

Her er iøvrigt et link til netdoktor.dk's side om mononucleose: http://www.netdoktor.dk/sygdomme/fakta/kyssesyge.htm

/Karl Smart

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 17-01-05 20:41

Ud fra det jeg finder ved søgning, er det ikke noget der bare kan afgøres uden en egentlig analyse.

Hvis du har kyssesyge kan det give feber, og svække kroppen...ikke store fysiske aktiviteter, og nul alkohol.
Hvorfor det ? Tja..bom bom...kræver nok lidt mere viden end jeg lige kan præstere.
http://www.kvalidoc.dk/infektioner/emner_mononucleose/mononukleosepatientinf.html

Og her hvad der også kan ske
http://politiken.dk/VisArtikel.iasp?PageID=177972

mvh
jakjoe

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 60 point
Dato : 17-01-05 20:44

Creamy

Kun en blodprøve kan vise, om det er mononucleose.

Min egen søn fik en akut mellemørebetændelse. Han fik et voldsomt udslæt og hævelser i ansigt og krop, som skyldtes den bredspektret penicillin han havde fået mod mellemørebetændelse.

Der blev taget en blodprøve og det viste sig at det var mononucleose han havde.

Bredspectret penicillin må man ikke få, hvis man samtidig har "kyssesyge"

Citat
Komplikationer til mononukleose

Ved hårdt fysisk arbejde, eller sport med kropskontakt kan der ske skader på en forstørret milt, det er imidlertid yderst sjældent. På grund af den tilstedeværende risiko anbefaler man dog at undlade disse aktiviteter til ca. 4 uger efter sygdomsophør. Den træthed der følger med mononukleose, svinder ofte først efter måneder, - men den forsvinder.

fra denne side http://www.netpatient.dk/Mononucleose.htm

God bedring

Hilsen ans

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 17-01-05 21:58

Hejsa

Bivirkninger ved ved anvendelse at ampicillin er eksen... Så det sammen med andre symtomer kan være et stærkt kendetegn til at stille diagnosen mononukleosis.

Det med motion har at gøre med at din milt er hårdt belastet under sygdomen mononukleosis. Så det er ikke for sjov at han fraråder dig "overdreven" motion. Du må gerne bevæge dig men du skla være meget opmærksom på sidestik ligende smerter.

Jeg har selv haft sygdomen - og syntes bestemt ikke det var en oplevese. Slet ikek som voksen jo senere i livet man fårsygdomen jo svære at den at komme over.

Jeg vil ønske dig god bedring, og bedrøveligt nok bør du indstilel dig på at den tager lidt længre tid at komem over end almidelig halsbetændelse... Lad være med at lade dig nare af at du ofte har det godt om morgen.... Den har det med at hidse sig op i løbet af dagen..
mvh Benjamin

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 17-01-05 22:18

Hmm; nu begynder det at ligne noget. Jeg søgte på dit link Ans - og vupti kommer dette frem vedrørende brugen af ampicillin..

http://www.netpatient.dk/ampicillin.htm

Den 'gode' doktor burde slet ikke have ordineret denne medicin til mig - men udleder udfra mit udslæt, at det er kyssesyge der er tale om. Da jeg påbegyndte behandlingen, troede han jo, at der blot var tale om en grim halsbetændelse.

Og hvad kan man så lære af det?! Smid ALDRIG indlægssedlen fra din medicin ud.

Øv da, jeg gider sq da ikke have kyssesyge. Hverken motion eller alkohol er næsten ikke til at bære. Jeg vil gå op og forlange en blodprøve i morgen - og håbe det bedste.

Ifølge Benjamins indlæg er det ikke noget jeg har lyst til at skal igennem. Den ulidelige træthed, samt hævede lymfeknuder kan jeg sagtens genkende, men jeg er stadig usikker på om det nu også er kyssesyge jeg har/har haft.

Tak for jeres indlæg.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 17-01-05 22:25

Hejsa
Husk lige at lade lægen vurdere din Blodprøve ...
Min læges telefon dame sagde i telefonen.. "det er ikke kyssesyge du har... for det viser blodprøve du har haft.... "
Da lægen så samme papir sagde han "der er ikke noget at at sige til at du har de skidt du har mononukleosis"

Det er en sygdom der tit får en forkert daignose i starten... da symtomer til forvekslining ligner starten på alm mindelige typer af forekommende halsbetændelser...

Mere god bedring til dig...

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 17-01-05 22:34

Hej Creamygirl.

Jeg har ikke en stand forskid på det med kyssesygen, men en lille hilsen om god bedring skal du da ha'. Det er da pokkers som dårligdommene springer på dig i øjeblikket.

En hilsen fra ham Krummen../ Klummen

PS.
Ham den megafede ligner slet ikke mig - Jeg har da hår på hovedet LOOL - Men det troede du vel heller ikke på........ vel??? piwwws

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 17-01-05 22:54

Da jeg havde mononucleose for omkring 20 år siden, var jeg slet ikke i stand til at udøve fysisk aktivitet - bare det at gå fra stuen til første sal var en anstrengelse uden lige da sygdommen var på det højeste...så efter de første symptomer viste sig, gik der knapt 14 dage før det for alvor brød ud. Mononucleose er en virusinfektion - og så skal immunsystemet jo igang. Dette virus får så bl.a. milten på arbejde.

Miltens funktion i vores krop er at være en slags blodfilter der fjerne affaldsstofferne - altså lidt ligesom lymfekirtlerne - og er derfor også en del af immunsystemet. Milten kommer så på overarbejde ved mononucleose, og bliver derfor let forstørret. Derfor bør du undgå større fysisk aktivitet da du risikerer at sprænge milten. Er den først væk/ødelagt så er "blodfilteret" også væk - og så er der større risiko for bl.a. blodforgiftninger.

Der skal en blodprøve til for at stille en sikker diagnose.

Du kan også læse lidt her: http://www.helse.dk/artikler/detail.asp?id=854

mvh berpox

Kommentar
Fra : mango

Dato : 17-01-05 23:39

Hej Creamy , det lyder sørme ikke rart . Håber ikke at det er så slemt..ønsker dig en rigtig god bedring og beder for det bedste.
venlige hilsner mango

Kommentar
Fra : ans

Dato : 18-01-05 19:15

Creamy

Har du været hos din læge i dag?

Fortsat god bedring.

Hilsen ans

Godkendelse af svar
Fra : creamygirl

Dato : 18-01-05 20:13

Hej Ans.

Ja det har jeg - og jeg fik også taget den blodprøve. Desværre fik jeg ikke spurgt om, hvornår jeg kan forvente svar, men jeg regner med at få ringet derned en gang i morgen.

Og tak for svaret, samt de gode ønsker

Kommentar
Fra : ans

Dato : 18-01-05 20:18

Håber at du bliver rask til din fødselsdag

Det vil da være trist for dig, at sidde og drikke rød sodavand

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 18-01-05 20:34

Surt ja, men hvis det virkelig forholder sig sådan, at jeg har det skide kyssesyge, så må jeg finde på noget andet sjovt...hvad det end så måtte være

En strikkeaften?!

Kommentar
Fra : mango

Dato : 19-01-05 00:07

...en demo af sexlegetøj og lingeri?

Kommentar
Fra : ans

Dato : 20-01-05 19:35

Creamy

Har du fået svar på blodprøven?

Hilsen ans

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 20-01-05 19:51

Ja - og desværre havde den elendige doktor ret
Men tak fordi du spørger og tak for dine tillykker Ans!

Kommentar
Fra : ans

Dato : 20-01-05 20:38

Jeg håber da, at du har det godt. Min egen søn havde det ikke godt, da han fik penicillin, samtidig med at han havde "kyssesyge"

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 20-01-05 21:30

Jamen det havde jeg bestemt heller ikke for 10 dage siden, da jeg fik medicinen. Jeg blev omend endnu mere møgsyg end jeg var i forevejen - men det blev klart bedre så snart jeg stoppede med penicillinen.

Jeg er dog bestemt ikke på toppen, er halvsløj meget af tiden, men er dog ikke mere syg end at jeg igen passer mit arbejde. Det der generer mig mest er, at jeg ikke kan få lov til at dyrke den motion jeg plejer. Når man er vant til at løbetræne, samt spille håndbold, så føles det som en 'kold tyrker' lige pludselig at stoppe.

'kyssesyge' er forøvrigt en misvigende betegnelse for denne sygdom. Er der noget jeg ikke har praktiseret længe, så er det sq at kysse men hvad ved jeg?! ikke en dyt - udover at det er en træls omgang.

//Creamy

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 20-01-05 23:13

[hør]..helt misvisende er den nu ikke - ofte overføres dette virus via urent service, f.eks. glas på barer og restauranter, og så "kysser" man jo glasset og får ad den vej en fremmeds spyt indenbords...lækkert!

Et af spørgsmålene i forb. med mononucleose-diagnosticeringen fra lægens side er ofte, om man har været ude at rejse, da "mange" får vira med hjem som et ubehageligt ferieminde fra sydens sol, palmer og strandbarer.

Men, "anyway" - god bedring, og hold humøret højt

mvh berpox

Kommentar
Fra : ans

Dato : 20-01-05 23:27

Min søn var nu ikke så gammel, da havde mononucleose. Han havde heller ikke været ude at rejse. Ej heller været på strandbarer eller restauranter.

Han var bare 8 år og havde det meget meget dårligt.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 20-01-05 23:59

Næ - men han har fået virus overført fra en eller anden - og det er måske en tår af en sodavandsflaske som et familiemedlem også har drukket af der har overført smitten, idet de der een gang har været sygdomsramt af "kyssesygen", altid vil bære den - omend immunforsvaret holder den i ave, så man ikke selv bliver syg af den mere.

Og ja - man har det ved gud ikke rart...så jeg kan levende forestille mig de trængsler et barn på 8 må opleve...

mvh berpox

Kommentar
Fra : Cookies

Dato : 28-03-05 15:29

Jeg ved godt at debatten er slut, men vil lige fortælle at da jeg en gang havde kyssesyge tog det mig flere måneder at komme over det!!!!

At det kaldes for kyssesyge tror jeg er fordi det er en sygdom der oftest rammer unge mennesker, og de kysser jo meget og længe hihi!!!!