/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Zink og Autolak?
Fra : Harlekin
Vist : 2887 gange
100 point
Dato : 17-01-05 11:56

Jeg skal have lavet noget rust på min bils skærmkanter, og i den forbindelse har jeg kigget lidt på nettet.
Mange sværger til CorroStabil som grunder, men jeg har også set en del anbefale GalvaFroid (zink) kold-galvanisering som de siger er bedre end almindelig rust beskyttelse.
Jeg var så nede i trælasten for at købe noget GalvaFroid, men så siger sælgeren at det skal man endelig ikke bruge til bilen, for det reagerer med autolakken og bobler op! Er det rigtigt?
Der står godt nok på databladet om GalvaFroid ( http://www.fosroc.com/data/ProductData/ProductData17/DataSheet/6-40_Galvafroid.pdf ) at det ikke er velegnet som primer til autolak, men hvis der kommer en almindelig grunder ovenpå inden man lakerer, er det så stadig et problem?

Jeg vil gerne høre fra nogen som har erfaring med brug af dette.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 17-01-05 11:59

Ja, du kan ikke bruge Galva-froid på din bil.
For det første vil malingen koge op ligesom hvis der er silicone i, og for det andet er det ulovligt at bruge Galvafroid på den måde.

mvh dova

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 110 point
Dato : 17-01-05 12:19

Hvis det skal sprøjtelakeres er det håbløst at anvende og det mener jeg også, at Corostabil er fordi den ikke hærder ordentligt op og derfor misfarver lakken indefra.
Hvis du skal have stoppet rust skal du få noget tyndt penetrerende olie sprøjtet ind bag skærmene så olien kan sive helt ud til svejsningerne, men det skal du ikke gøre før der minimum er grundet.
Galvafroid er glimrende til overflader der ikke skal lakeres eller som bare kan nøjes med en behandling med klar crombeskytter.
Jeg kunne nu godt tænke mig at vide hvorfor det skulle være ulovligt at anvende. Så er jeg en slem forbryder for jeg har ofte anvendt det til reparation af galvaniserede dele på Land Rover.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 17-01-05 12:38

Galvafroid er et godt og lovligt middel, og brugbart hvor der ikke skal males eller lakeres ovenpå

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 17-01-05 12:39

Min dejlige Alfa fra 1983 har været totalt pillet skilt ad, koldgalvaniseret og lakeret. (Jeg ved ikke præcist med hvad).(Det var før jeg fik den).
Jeg fik at vide, at efter en koldgalvnisering skal delene ha' tid til at dampe af, før der kan lakeres. Lakken binder fint, men den har også fået lov til at dampe af i ½ år.
Lakken binder fint og der er ingen rust.
Det er de gamle (rigtige) Alfa'er jo ellers berygtede for.
Jeg vil prøve at få fat i min Alfa-pusher i aften for at spørge ham nærmere.
Gambrinus

Kommentar
Fra : Harlekin

Dato : 17-01-05 13:02

Hm.. det med Zinken kan jeg vist godt glemme så.
Men CorroStabil er vel et meget godt bud så? BjarneD skriver godt nok at den kan misfarve, men jeg har set man kan få det i hvid, og min bil er også hvid så det går vel?
Jeg havde tænkt mig at give den 2 lag CorroStabil, derefter et lag almindelig grunder og så autolak.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 18-01-05 01:34

Jeg har særdeles gode erfaringer med et produkt, der heder: Rust minus

Godkendelse af svar
Fra : Harlekin

Dato : 21-01-05 13:51

Tak for svaret BjarneD.