/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Virkning af Zitromax
Fra : Brandmand38
Vist : 4097 gange
100 point
Dato : 17-01-05 11:06

Er der nogen der ved hvor lang tid der går før engangsdosisen med Zitromax 1 gram virker mod klamydia?... altså hvornår efter indtagelsen forsvinder symptomerne?
Har taget de 2 tabletter fredag eftermiddag, men syntes ikke der sker det store endnu...

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 17-01-05 11:12

Hej Brandmand38.

Ifølge netdoktor indtræder virkningen efter ca 2 døgn
http://www.netdoktor.dk/medicin/fakta/zitromax.htm

Kommentar
Fra : HelleS

Dato : 19-01-05 19:18

Hej Brandmand 38
Zitromax er et bredspektret antibiotikum, som virker i 10 dage.
Ved klamydia kan man regne med, at bakterierne er væk efter ca. 1 uge.
Når bakterierne er væk, er man ikke længere smittebærer.
Dvs. Du kan dyrke ubeskyttet sex efter ca. 1 uge, uden at smitte din partner.
Men ikke alle har effelt af Zitromax og kræver derfor behandling med Tetracycline,
så hvis du ikke oplever nogen effekt af Zitromax
må du få foretaget en kontrolprøve hos lægen.

MVH
Helle

Kommentar
Fra : Brandmand38

Dato : 19-01-05 21:00

Hej Helle...

1000 tak for dit kvalificerede svar.
Jeg har taget 2x500 mg Zitromax i fredags som "engangskur", men her onsdag er der stadig symptomer... dog lidt svagere.
Jeg vil jo mene at det næsten skulle have været væk?? Jeg regner med at kontakte lægen igen efter weekenden hvis det ikke er væk.
Hvad er Tetracycline? Pennicillin/antibiotikum?

Accepteret svar
Fra : HelleS

Modtaget 100 point
Dato : 19-01-05 21:37

Hej Brandmand38
Tetracyklin er det mest bredsprektrede antibiotika der findes.
Ved Klamydia doseres der ofte 500 mg 4 gange daglig i 1 uge,
og ved mere kompliceret klamydiainfektion kan man opleve at der
skal behandles i 2-3 uger.
Det lyder fornuftigt at kontakte lægen i næste uge hvis der
stadigvæk er symptomer til den tid.

MVH
Helle (Farmakonom)

Godkendelse af svar
Fra : Brandmand38

Dato : 19-01-05 22:29

Tak for et kvalificeret svar Helle.