/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Yamaha 4g TÆNDING ! HjælP
Fra : slsstyrer
Vist : 2770 gange
50 point
Dato : 17-01-05 08:52

Hej hej..
Der kommer ingen gnist ved tænrøret på min nye 4 gear..
vi har prøvet at bytte hele spolen, tændrørshætten og tændrøret over fra en af mine venners 4 gear...
og det virker stadig ikke..
hvad kan der være galt..?
Håber i vil hjælpe :D

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 60 point
Dato : 17-01-05 09:10

Tændspolen der sidder oppe i stellet og er gjort fast med de 2 skruer der kommer ud under sidedækselet, (synligt udvendig fra), skal have en god stel, og det får den netop med de 2 skruer, så sørg for at møtrikkerne er godt gnavet ind til stel, gennm malingen.
Platinerne skal være i orden og have den rigtige afstand.
Tag det blanke dæksel af ind til tændingen.
Kontroller at platinerne åbner ganske lidt (0,35-0,4 mm) når du drejer svinghjulet rundt i omdr. retningen.
Hvis de 2 kontaktflader på platinerne er forhøjet eller i fordybninger, som et måne landskab, skal de skiftes, og så skal du købe en aftrækker til FS1`s svinghjul.
Men gnist kan du dog få alligevel, selv om den ikke er så god.
Hvis du ikke kan se at platinerne åbner, skal skruen løsnes på grundpladen, og justeres med en skruetrækker.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : slsstyrer

Dato : 17-01-05 11:13

Okay... platinerne er stillet de står 0,35 så det burde der vist ikke være noget i vejen med, Men de to skruer som holder tændspolen har jeg ikke tjekket.. det gør jeg lige.... Så må vi se hvad der sker...
MVH Søren..

Kommentar
Fra : rpje

Dato : 17-01-05 11:16

Kondensatoren er kortsluttet. Det har jeg efterhånden set et par gange, De sælger nogle hos T.Hansen. De kortslutte lige pludselig, ny som gamle det er ikke selve kondensatoren der kortsluttet, men måden hvorpå den er samlet (Ledningen går igennem en plastic kappe og er så monteret indenunder).

Prøv at køb en ny. Evt. få byttet den defekte hvis den er ny.

Alt dette forudsætter at den er købt hos T.Hansen (Der efter hånden det eneste sted man kan få dele til de prægtige maskiner fra 70’erne).

MV
Peter Jensen

Kommentar
Fra : slsstyrer

Dato : 17-01-05 11:26

Jeg synes bare ikke det kan være kondensatoren, når jeg har prøvet med en andens spole og svinghjul og det der.. men det er måske en mulighed...

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 17-01-05 16:15

Nu sidder svinghjulet vel rigtig, i noten?
Der må ikke være skidt eller oliefilm mellem platinerne?
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : kleinsmeden

Dato : 17-01-05 20:39

Springer gnisten mellem platinerne, er det sikker en dårlig kondensator ! Ellers kan det være en løs forbindelse i ledningerne fra tændingen og op til stikket i stellet http://www.thansen.dk/product.asp?c=386108745&n=282497261&pn=282497326 . Jeg har lige skiftet det på min, da der var en løs forbindelse som bevirkede at jeg ingen gnist havde.

Kommentar
Fra : slsstyrer

Dato : 18-01-05 08:59

Jamen det kan jo ikke være ledningerne, når vi har skiftet det hele over fra en anden 4 gear, hvor det virkede på, og så kan det jo heller ikke være kondensatoren.

Til Palle Hansen: Hvor sidder tændspolen som er gjort fast med de to skruer? Ka ikk lig finde den...

MVH Søren S

Kommentar
Fra : slsstyrer

Dato : 18-01-05 15:40

Hej igen.. så nu har jeg fundet tændspolen, og sørget for at skruerne er gravet godt ind i stellet.. MEN, der kommer stadig ingen gnist ved tændrøret. Jeg har prøvet at tage ved tændrørs ledningen, mens jeg trådte på kickstarteren. Der fik jeg stød! hehe men jeg forstår bare ikke hvorfor det så ikke virker når der kommer tændrør og tændrørshætte på. Kan det være fordi der ikke kommer nok strøm igennem? Eller hvad kan det være?? Tak for svarene indtil nu..
MVH Søren S

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 18-01-05 17:31

Hvis du får stød, så er den sikkert god nok.
Gnisten springer i tændrøret, mellem den isolerede midterelektrode og den bøjede elektrode som sidder sammen med gevindet, men den kan kun springe hvis gevindet ligger mod stel (Topstykke, knallertstel, en skrue der er sat i stel)
Så du har ikke haft tændrøret lagt mod stel.
TIP: Jeg bruger nogle gange at sætte et startkabel omkring tændrørets gevind, og den anden ende på batteriets minuspol, eller et andet blankt sted på knallerten, der er godt "stellet". På den måde kan man få tændrøret lidt mere synligt, men topstykket er let at lægge gevindet mod, på en FS1.
Hvis du er i tvivl om den er blevet forslugt, kan du holde en ligter tæt til det frie tændrørshul, samtig trædes LANGSOM på kickstarteren, så kommer der en stikflamme (Pas på øjnene) hvis der er nok, eller rigeligt benzin.
Hvis der ikke er benzin, hældes et par fingerbøl benzin ned i hullet, tændrøret sættes på, og så skal den starte.
VH Palle Hansen

Godkendelse af svar
Fra : slsstyrer

Dato : 19-02-05 16:52

Tak for svaret pallebhansen. Jeg fik lige en jeg kender tilat kigge på det. Det der var galt var at den ene spole ikke fik forbindelse til et eller andet, og at der var to ledninger der skulle sættes sammen, tror nok det var noget med tændingslåsen..