/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Jog Tomgang
Fra : Martin_Svenningsen
Vist : 308 gange
60 point
Dato : 16-01-05 18:25

Hej jeg har en jog der opfører sig underligt.
jeg har lige købt en original karburator og startede den uden choker og tomgangen var umulig at stille enten gik den ud eller også gav den gas når den startede og når jeg satte chokeren på gik den ud
næste dag ville jeg starte den igen efter 500 kicks startede den men tomgangen er stadig umulig dog har jeg lavet sådan at den står stille men skal kun have halv gas for at køre top fart ellers mister den fart
den karburator jeg havde på før var der ingen choker på men en dyse så den fik for meget benzin der startede den på første men gik ud i tomgang

hvorfor går den ud med chokeren på
hvorfor er tomgangen umulig

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 16-01-05 18:34

Du er måske kommet til at bytte rundt på de 2 slanger der går til karburatoren oppe fra benzinvaccumdåsen?
Den der giver benzinen, skal ende oven i karburatoren, og sidder således tættest til luftindaget/filteret.
Når der suges i den der sidder tættest til cylinderen, kommer benzinen i benzinslangen.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Martin_Svenningsen

Dato : 16-01-05 19:36

Benzinvaccumdåsen er det den der sidder lige ved siden af tanken hvor der benzin slangen går i og en mindre slange

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 16-01-05 21:29

Ja det er den, men tit er slangerne lige store, men den mindre slange er jo så til vaccum, og så kan du vel ikke bytte dem, når den ene er mindre?
Så skal du huske at den mindste skrue på karburatoren, skal først skrues i bund(Ikke for hårdt) og derefter 1 1/2 omg. ud.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Martin_Svenningsen

Dato : 17-01-05 15:40

hmm kunne det have noget at gøre med at den mindste slange der ikke er sat i noget den ene ende er på vaccum dimsen den anden hænger bare

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 17-01-05 16:04

Ja begge slanger skal jo være sat på.
vaccum dimsen er en automatisk benzinhane.
Den lille slange får vaccum fra motoren og skal sidde enten 1.på karburatoren (Ved motorsiden) eller 2.skal den sidde på røret(studsen)mellem cylinder og karburator, eller 3. membranhuset der sidder mellem karburator og motor.
Altså der skal være en studs til den. (Der er normalt også derforuden en lille studs til 2-taktsolie tilførselen. (fra den indbyggede oliepumpe), og det er somregel en lille sort slange, men det kommer jo ikke sagen ved.

Når vaccum dimsen får vaccum (Når motoren går eller du prøver at starte), så åbner den for benzinen der så kommer ned i karburatoren gennem den tykke slange.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Martin_Svenningsen

Dato : 17-01-05 16:15

så du mener at det er det der skyldes de problemer jeg har skrevet om

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 17-01-05 16:31

Jeg ved det ikke, fordi hvis slangerne ikke er tilsluttet, kan den slet ikke køre/starte, og kommer aldrig til det.
Så det må da være en anden slange der sidder og dingler frit?
Du må da kunne følge de 2 slanger fra vaccumdåsen under tanken, og fortælle om der er sat fast i den anden ende?
Og hvad mener du med: hvorfor går den ud med chokeren på og hvad mener du med: når jeg satte chokeren på gik den ud
Du tager vel ikke chokeren af og på rent fysisk altså af karburatoren, men vipper den til og fra (er det da en manuel chokeren, eller er den elektrisk?)
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Martin_Svenningsen

Dato : 17-01-05 16:51

det er en elektrisk og jo jeg piller den helt af og sætter den på

jeg tror ikke det er de samme slanger vi snakker om dem jeg snakker om sidder på en lille dims ca 15 cm foran tanken

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 17-01-05 18:00

http://www.thansen.dk/product.asp?c=386010925&n=903569368&pn=768407456
Uden choker sat på, vil den ikke kunne stilles ordentligt, så hvis du vil tage chokerfunktionen fra, er du nødt til at afbryde stikket.
Hvis den kørte før, og det eneste du har gjort er at sætte en ny karburator på, så er det nok fordi den ikke er tæt til manifolden, med spændbånd om, for du har vel justeret, som jeg skrev? Og ikke haft andet skilt ad?.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Martin_Svenningsen

Dato : 17-01-05 19:26

ja det er den på billedet jeg snakker om og jeg er 100 % på at den mindste slange ikke er koblet til
hva er det for et stik jeg skal afbryde jeg har jo hele chokeren af
Den kørte før men der ville den hellere ikke gå tomgang så døde den fog har jeg aldrig stillet tomgangen på den gamle karbu da det var plantlagt at sætte en ny på den nye karbu er sat fast med spændebånd og også tæt skulle jeg mene og ja den nye er stillet

Kommentar
Fra : Martin_Svenningsen

Dato : 17-01-05 19:27

og jeg har også haft hele karburatoreren skilt af for at rense den

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 17-01-05 21:22

Det skal ikke kunne lade sig gøre, at køre med en vaccumventil uden vaccum, kun hvis den er defekt og hele tiden giver benzin, men det kan jo let kontrolleres ved at trække den store slange af nede ved karburatoren (Hold den ned i en ren flaske/glas) Så må der kun komme benzin, når du prøver at starte, eller suger i den tynde.
Karburatoren (Indsugningen) får jo falsk luft hvis vaccumslangen ikke er sat på, og den får også falsk luft ovenfra hvis el-chokeren ikke er sat på, og kan så ikke gå i tongang.
Hvis man vil sætte en el-choker ud af kraft, så skiller man multistikket foran den ad, så den ikke får strøm, og så giver den ikke extra benzin, som den ellers gør når motoren er kold.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Martin_Svenningsen

Dato : 18-01-05 19:15

Jeg har nu rykket benzin slangen af der skete ikke noget og den mindre slange er stadig ikke på <Mystisk>
men den dårlige tom-gang har jeg nu fået forklaring på .. men hvorfor går den ud når chokeren kommere på..
og hvordan i al verden får den benzin

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 18-01-05 21:00

Du skal skynde dig at patentanmelde den, det kan ikke gå hurtigt nok.
Energikrise og alle verdens problemer har den scooter løst. Udbygning af atomkraftværker kan de glemme alt om.
Hæ hæ.
Har du ikke prøvet at suge i den lille, som jeg foreslog, for at se om der kommer benzin i den store?
Selvfølgelig kan den starte kortvarig, men det bliver den ikke ved med, for benzinstanden falder jo i karburatoren, så den får sværere og sværere ved at starte.
Du har benzin i tanken?
VH Palle Hansen
PS: Mystisk.

Kommentar
Fra : Martin_Svenningsen

Dato : 18-01-05 21:27

jeg tror jeg har løsningen nu jeg kickede lidt på kickstarteren og der kom lidt benzin så slog det mig
når jeg skal starte den så de første 40 kicks der sker ikke noget men så efter noget tid så kører motoren ca. 3 sec så bliver jeg ved og ved med at kicke indtil den starter og så har jeg kørt lidt på ikke længere end 10 min det kan jo være at det bare er den smule benzin der ligger i karburatoren den tar det tar ca. 30 min at starte den

Kommentar
Fra : Martin_Svenningsen

Dato : 18-01-05 21:34

Tilføjelse til overstående kommentar altså alle de gang jeg har trådt så er der jo løbet benxin ned i karburatoren og så til sidst er der kommet nok til at den kunnne køre

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 18-01-05 22:09

Prøv nu det jeg har foreslået, ellers finder vi jo ikke fejlen, som jeg stadig tror, er at du ikke har sat vaccumslangen på.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Martin_Svenningsen

Dato : 19-01-05 14:07

Jamen jeg går til noget der hedder motorlære hver torsdag aften det er der jeg laver på den jeg ville bare vide hvad der var galt så jeg vidste det til jeg kommer

Tomgangen er blevet forklartet med falsk luft
Kan min teori med benzinen der er løbet ned i karburatoren være rigtig
og så er der kun tilbage hvorfor den går ud med choker på

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 19-01-05 17:07

Kan min teori med benzinen der er løbet ned i karburatoren være rigtig
Både ja og nej, hvis vaccumslangen ikke er sat på, hjælper startforsøg ikke, da der jo så ikke kommer vaccum til at åbne dåsen(Benzinhanen)
Men hvis slangen sidder på, så skal karburatoren være fyldt op efter 3-4 kickstartforsøg (Hvis dåsen virker)

hvorfor den går ud med choker på
Måske fordi gasspjældet ikke er åbnet (Med den størrer skrue på karburatoren, som så skal skrues længere ind).
Fordi så forsluger den sig, da der kun kommer benzin, og næsten ingen luft.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Martin_Svenningsen

Dato : 19-01-05 17:15

ok din forklaring med chokeren køber jeg
og ligeledes med tomgangen

men det uopklaret er stadig benzin tilførslen for jeg har haft slangen af og kickede på kickstarten og der løb en lille bitte smule benzin ud hvordan kan det lade sig gøre når vaccum slangen ikke er på du sagde da også at der skulle komme benzin når jeg prøvede på at starte eller sugede i slangen

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 19-01-05 19:58

Ok, det kan være jeg misforstod.
Når du sagde at du havde slangen af, og der kom benzin ved startforsøg, så trode jeg det var vaccumslangen, og så skulle det jo ikke kunne lade sig gøre.
Men vi tager den lige igen, for det er vigtigt vi bruger samme udtryk.
1. Vi tager BENZINSLANGEN AF NEDE VED KARBURATOREN, og holder den ned i et glas.
Vaccumslangen er sat rigtigt på, og du træder på kickstarteren, og der kommer en sjat ud. Godt, gør der det?
2. Du giver bundgas (Så har den svært ved at lave så meget vaccum), og der skal stadig komme en sjat.
3. Du suger nu i vaccumslangen, så skal det løbe, så længe du suger. Godt, gør der det? ( Og det skal altså komme hurtigt med en fin god stråle)
VH Palle Hansen
3.

Kommentar
Fra : Martin_Svenningsen

Dato : 19-01-05 20:55

jeg havde både benzinslangen og vaccum slangen af jeg har ikke haft vaccum slangen på men det var kun 4-5 dråber der kom da jeg trådte på kickstarteren de dryppede ligeså stile

1. jeg ved ikke rigtigt hvor vaccum slangen skal sidde
2. jeg ved ikke rigtigt hvor vaccum slangen skal sidde
3. det vil jeg lige undersøge

Kommentar
Fra : Martin_Svenningsen

Dato : 19-01-05 20:57

og er det ikke ligemeget om jeg tar slangen af ved karburatoren eller jeg bare rykker den af på vaccumdåsen og holder glasset for, og hvorfor skal glasset være rent ... hvis jeg ikke genbruger benzinen

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 20-01-05 16:23

4-5 dråber: De har nok bare stået i slangen/dåsen, og kommer ud ved rystelserne. Så dåsen har slet ikke åbnet.
Jo det er lige meget, bare den er af.
Jo det er lige meget.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Martin_Svenningsen

Dato : 20-01-05 17:34

den skal da hellere ikke åbne vel
men hvordan har jeg så kunne køre rund på den

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 20-01-05 17:58

Næ, den skal jo ikke åbne, hvis vaccumslangen er af, det er jo nødvendig at den lille studs på benzinhanen har en slange der går ned til karburatoren, for ellers vil den ikke åbne.
http://www.thansen.dk/product.asp?c=386010925&n=903569368&pn=768407456
Har du renset benzinfilteret som er skruet på benzinhanen.
Hvis der kun kommer et par dråber, så fatter jeg heller ikke at den kunne køre.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Martin_Svenningsen

Dato : 20-01-05 18:06

jeg har nu fundet problemet der var ikke mere benzin på og da jeg hældte det i strømmede det bare ud a benzin slangen så dåsen er ødelagt som da sagde aller først

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 60 point
Dato : 20-01-05 18:40

Jeps.
Du har benzin i tanken? 18-01-05 21:00
Men du kan godt køre videre, med en ødelagt benzinhane, indtil du får en ny.
For hvis den bare står åben ned til karburatoren, så lukker svømmeren dernede når den ikke vil have mere benzin, du skal bare sørge for din knallert står lige, og ikke på skråstøttefod, for så kan det være det løber af karburatoren.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Martin_Svenningsen

Dato : 21-01-05 14:32

den står på skrå men jeg tror jeg det løber ud

Kommentar
Fra : Martin_Svenningsen

Dato : 21-01-05 14:32

den står på skrå men jeg tror ikke det løber ud

Godkendelse af svar
Fra : Martin_Svenningsen

Dato : 22-01-05 20:07

Tak for svaret mr. Altvidende også kendt som Palle Hansen

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 22-01-05 23:26

Selv tak.
Hvis den kan stå på skrå, uden at dryppe så er alt jo godt.
Og du var sikker på det løb lige ned til karburatoren, uden vaccumslange på, ja men så er alt jo godt, men bedst at få en ny benzinhane, hvis knalleren vælter, for så løber det helt sikkert ud af karburatoren.
God vind.'
VH Palle Hansen