/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Thermolux vndue/dør
Fra : krasno
Vist : 2455 gange
100 point
Dato : 16-01-05 16:48

Har købt et helt ny vinduespart med dobbelt dør af mærket Thermolux af en der havde målt forkert.
Men hvordan gør mad det bedst fast i hullet i væggen?
Har tidligere monteret plastvinduer af andet fabrikat, og der var der huller to bolte mv.
nogen der har prøvet at montere sådant et vindue eller en dør?
Mvh
Anders

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 16-01-05 17:04

hvis du har bestilt - fået målt op - og fået leveret i forkert mål er det da ikke lige sagen at begynde at sætte noget op- det skal da vel laves om fra leverandørens side ??????????????
bare lige en tanke

Kommentar
Fra : krasno

Dato : 16-01-05 17:09

altså...det var ikke mig der havde købt forkert....
jeg faldt over vinduet/døren i en genbrugsbyggemarked, og målene passer perfekt til det hul jeg har hvor det gamle sad....
og så var det mega billigt:) det gør det jo ikke dårligere, men mangle lige en korrekt monteringsvajledning..det er jo dumt at gøre note forkert..
Et vindue er nemt at montere men en dør kræver lidt mere fastgørelse..hvis du forstår nu???
:)
..

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 16-01-05 17:12

jeps - sorry men kunne ikke dy mig for vi havde problemet fornyligt med en rude ...... og den skulle laves om i en vis fart

Kommentar
Fra : dova

Dato : 16-01-05 17:34

Det skal først skrues fast.
Og du skal sikre dig, at karmen kommer til at sidde rigtigt så du ikke får problemer med at åbne/lukke dørene.
Hele karmen anbringes i åbningen og klodses op til den højde den skal monteres i.
Derefter er det vigtigste at justere hele rammen in efter karmen hvor dørhængslerne sidder.
Den skal være helt i lodret, og så bruger du afstandsklodser mellem karm og murværk og skruer de specielle skruer i.
Og så rettes resten af karmen til efter det,
Og først når der er skruer i begge sider af karm og foroven, kan du tætne evt. med skum eller andet.

mvh dova

Kommentar
Fra : Coliniiii

Dato : 16-01-05 18:01

Hej krasno her er en gode side!

http://www.silvan.dk/

Accepteret svar
Fra : ivan153

Modtaget 100 point
Dato : 17-01-05 15:33

Hej.Du sætter døren ind i hullet ,starter med at bundstykket er 100%i vatter ,kiler det lidt fast så loder du en af siderne ved hængslerne 100%i lod gør den fast med karmskruer som du køber på trælasten eller tilsvarende sted i passsende længde det kan være 120m/m eller mindreEVN.4 stk skruer i hver side 2stk for oven.Er det mursten du skat fastgøre i borer du et 5m/m hul ind i stenen og deri skruer du den direkte deri.Hullerne laver man selv i karmen,man kan købe noglr små runde i selvklæbende plast dem limer ovr skruehovedet.SKUM bruger man ikke det får man hjerneskader af og grimme børn så drop det brug noget isolering.

Godkendelse af svar
Fra : krasno

Dato : 17-01-05 19:00

Tak for svaret ivan153.
jeg var ikke klar over det med hjerneskaderne og grimme børn...hvad afgiver det skum som er så farligt?

Kommentar
Fra : krasno

Dato : 17-01-05 19:02

et dumt tillægs spørgsmål
hvad med bundstykket? ingen karmskruer eller?...

Kommentar
Fra : ivan153

Dato : 17-01-05 22:43

Hej såfremt det er alu bundstykke kan du ikke men vis det er træ kan du jo godt .Mennår det er fuget med en silikonefuge holder den det på plad.
Angående det med skum så er det drivgassen og når der fordamper såfremt man læser på dåsen kan ma også se det farlig,mange flere burde være opmærksom på det.God fornøjelse med isætningen.