/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
romertopf hvide pletter
Fra : elcid
Vist : 3304 gange
150 point
Dato : 15-01-05 18:24

Jeg har en romertopf bruger den en gang imellem, da jeg skulle bruge den nu her, havde den hvide pletter? romertopf er jo ubehandlet lertøj så jeg tænkte at det kunne være mug men det bliver ved med at trække ud af den, nogle gode ideer? om hvad det kan være og hvordan jeg slipper af med det? ( ved ikke lige om dette er det rigtige forum)

Accepteret svar
Fra : ElseR

Modtaget 160 point
Dato : 15-01-05 18:46

Det kan være udtræk af forskellige "salte" som er i leret fordi den jævnlig bliver fugtig. De er ganske udskadelige og er vist næsten umulige at slippe af med, men af skønhedshensyn kan du vaske den godt inden brug. Det kan måske afhjælpes ved at lade den stå i blød i rigelig vand meget længe. Hvis det er mug ville jeg give den en grundig gang afvaskning, og så ind i en god varm ovn så den bliver godt gennemvarm, og alle levende organismer døde. Og når du har brugt den så skal du sørge for at den er godt gennemtør inden du sætter den til side inde i skabet. Det er ikke nok at den ser tør ud - den skal være gennemtør og det kan godt tage et par dag.
Mvh Else

Godkendelse af svar
Fra : elcid

Dato : 19-01-05 20:44

Tak for svaret ElseR.