/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
Spartelmasse til vådrum
Fra : P_K
Vist : 13157 gange
50 point
Dato : 15-01-05 15:12

Hej Alle!

Jeg er i den situation, at jeg skal have pudset murene i mit badeværelse inkl. brusekabine op, da jeg har kradset den gamle maling af. Jeg påtænker at sætte glasvæv op.

Jeg har opdaget, at der er noget, der hedder vådrumsspartelmasse. Jeg har masser af "almindelig" sandspartel, og da den til vådrum er ret kostbar, ville jeg høre, om der er nogen, der har en kvalificeret mening om, hvorvidt det er nødvendigt at bruge den i min situation. Jeg ville også gerne vide, hvad forskellen er.

Med venlig hilsen

P_K

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 15-01-05 15:32

Hej P_K !
Forskellen på de der spartelmasser er ikke sådan lige til at gennemskue, det er ofte noget med "kemi" og "produkthemmeligheder" - jeg har ikke lige erfaring med sandspartel i vådrum, men da det jo er ret vigtigt med helt jævne vægge for at få et pænt resultat med glasvæv, så kan jeg oplyse dig om et andet produkt jeg selv har anvendt i en brusekabine, det fremstilles af "Polyfilla" og hedder "HUSREP" - det kan anvendes på næsten alle materialer og er også udmærket til udendørs brug, så med det får du ingen problemer.
Mange gange sættes der jo fliser op, og i disse tilfælde er sandspartel sikkert godt nok.
Held og lykke med det Benny

Kommentar
Fra : K.L.Rasmussen

Dato : 15-01-05 15:48

nu siger du glasvæv ... er de jævne de væge du har ? ? murstan eller pudset ? ? jeg vil nok pudse hele lortet op igen hvis jeg var dig da glasvæv er noget krævne mht til jævne overflader

Kommentar
Fra : Trinethk

Dato : 15-01-05 15:52

Jeg er helt egning med bennymanden.
Jeg vil bare tilføje at hvis du bruger Polifylla, så vær lige opmærksom på at...
Når det tørre, så bliver det STEN hårdt.... Det er simpelthen ikke til at slibe i.. Så undgå for så hvidt mugligt at lave fedekanter, der skal slibes af bagefter.
Dog vil jeg mene at alm sandspartel skulle være godt nok. Man giver jo grunder (forandringsgrunder) når spartlen er tør.
Og som firmaerne påstår, skulle det kunne holde fugt ude/inde.
Jeg ville bare bruge alm. sandspartel, og give det godt med grunder... Og så noget filt på, og male i en høj glans.

Ang glasvæv så ville jeg ikke vælge det til et badeværelse.
Pga, at, lynhurtigt vil der komme kalk aflejringer, og der vil Glasvæv komme til at lave små "hylder" (firkanterne) i væven, og det gør det nemt at se kalken.
Det samme gælder forsåhvidt også støv. Derfor ville jeg ALDRI vægle galsVÆV,,, til noget som helst.
Udover det liger det noget fra et venteværelse. Institution... eller sådan..
Men det er jo smag og behag.
Held og lykke med arbejdet :)

Kommentar
Fra : P_K

Dato : 15-01-05 16:41

->Trinethk

Men er glasvæv med lidt struktur i ikke mere holdbart, end hvis man blot maler direkte på pudset?

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 15-01-05 17:05

Jeg kan tilslutte mig Trinethk´s indlæg, det med glasvæv er jo en smagssag, men jeg kan oplyse, at den brusekabine jeg omtalte, blev spartlet op med "husrep" - meget fint og glat, den blev ganske vist slebet let bagefter, men det er rigtigt, at det bliver meget hårdt.
Derefter fik den to gange forankringsgrunder og en højglansmaling, også to gange.
Det er 2½ år siden, og det er stadig flot, og uden nogen form for afskalninger, malearbejdet foregik direkte på den spartlede væg.
Hvis du vælger at male direkte på væggen, er grundingen MEGET vigtig.
Held og lykke med projektet Hilsen Benny

Kommentar
Fra : pabloj

Dato : 15-01-05 17:07

I vådrumsspartelmasse er der svampedræber, ligesom i vådrumssilicone.

Jes

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 15-01-05 17:17

I "Silvan" kan du købe en video om "vådrums-membran". Den koster ca. Kr 30.
Der er ret "strenge" krav til membran, og du vil fortryde hvis arbejdet ikke er lavet korrekt.
En spand koster "spidsen af en jetjager" .. men du får det rigtige resultat !
Bemærk at der skal "primes" !
/PG

Kommentar
Fra : Trinethk

Dato : 15-01-05 17:35

P_K Glasvæv det er den der er i tern. Ligesom en slags opslagstavle.
Glasfilt er den der er helt jævn. Og den er ligså holdbar som væven, hvis ikke den er mere holdbar. Faktisk er der nogle der bruger Filten til udendørs brug. Væven har det også med at gå op med tiden. Ryger der eks en tråd, trækker den en masse med.

Jeg ville ikke bare male direkte på væggen. Hvis du gerne vil havde denne glatte væg struktur, så er det netop Filten du skal vælge.
Den laver den jævne overflade, og gør den tilogmed stærk.
Faktisk er Filt nemmer at sætte op end væv.
Lad filten lappe ind over hinanden, og skær i samlingen ned med en hoppykniv, og riv forsigtigt den inderste væv stump ud.

Når det er sat op, og du har malet første gang, og malingen er tør, så slip med sandpapir på filten der hvor den er stødt op til hinanden.
Bare slip godt til, hold sandpapiret i hånden istedet for på en klods... den kan man ikke mærke noget med :S
Og mal så sidste gang, så er jeg ret sikker på du for et flot resultat.

Kommentar
Fra : Trinethk

Dato : 15-01-05 17:51

Det er også rigti som < pabloj > siger, der er svampedræber i den speciale.
jeg har dog ingen erfaring med om det virker eller ej. Måske er det ikke nødvendigt at bruge hvis man eks bruger vådrums maling.
Måske kan man spare den ene vådrumssvampedræber væk. ???

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 16-01-05 12:47

Hvis du kigger i det seneste Silvan katalog, som kom for 2 dage siden, kan du tilmelde dig et kursus (gratis), som netop giver alle informationer om vådrum, materialer osv.
/PG

Kommentar
Fra : i56

Dato : 17-01-05 23:18

Hvis du bruger en spartelmasse, der ikke er beregnet til vådrum, kan du risikere at den suger vand og udvider sig, hvis den maling du dækker med ikke er 100% tæt (og det er den med garanti ikke). Jeg vil derfor ikke anbefale dig at spare penge ved at bruge en spartelmasse, der ikke er beregnet til vådrum.

Hej P_K

Når man sætter filt på en væg, efter at have pudset den, er det ikke for at give en mere jævn overflade, men for at forhindre at der opstår revner. Så hvis den gamle væg ikke var revnet, behøver du ikke at sætte filt op, men kan male direkte på pudslaget (efter at have givet det forankringsgrunder).

Det fremgår ikke klart hvad du mener med "pudset op". Det kan både forstås som en pudsnong af hele vægen med en mørtel og derefter en finpudsmørtel, eller det kan være at du mener at du vil udspartle overfladen med en sandspartel. Hvis du har store huller i pudslaget, vil jeg anbefale at du pudser det op med mørtel og finpuds, da det vil blive alt for dyrt med sandspartel og desuden kræve flere lag, for at fylde de store (dybe) huller ud. Men hvis du bare vil gøre overfladen jævn og udfylde gamle skruehuller, er det en spartelmasse du skal bruge.

Kommentar
Fra : solgaard

Dato : 25-01-05 19:12

det er vel ikk gummihud (vådrums-membran) du tænker på som er krav i et badeværelse hvis det laves helt om..?

det skal sådan set også spartles på men, der får du nok ikke en jævn nok overflade der er klar til glasvæv..

Mvh

Solgaard

Kommentar
Fra : P_K

Dato : 25-01-05 20:54

Nej, det er ikke vådrumsmembram, jeg tænker på. Hvornår er det påkrævet at sætte en sådan op? Er det ikke kun, når man fjerner fliser?

Kommentar
Fra : solgaard

Dato : 26-01-05 15:49

jo altså medmindre du arbejder indenfor vådzonerne

Kommentar
Fra : villis

Dato : 02-02-05 17:11

Der må da være en grund til at de forskellige producenter laver vådrumsspartlen. Den er stærkerer og så er den helt sikkert tilsat FUNGICID ( svæmpedræber). Min anbefaling - Brug den!