/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
start/stop problem audi 80 1.8 aut 1983
Fra : kibs
Vist : 1300 gange
100 point
Dato : 21-08-02 13:15

Jeg har en dejlig audi 80 1.8 aut fra 1983. mit problem er at når motoren startes så er motor-gangen meget ujævn, dvs motoren starten med det samme, men efter 5 - 10 sek. bliver motor-gangen "humpende" især når det er koldt så går den istå.
fejlen forsvinder efter ca 2 km kørsel. ved standsning af motoren sker det at den lige
humper derudaf i et par sek. Jeg har en formodning om at fejlen skal findes ved automatchokeren eller en stelforbindelse. hele bilen har kun kørt 80.000 km så der skulle
gerne være mange km. tilbage

Kommentar
Fra : azazazAZAZ999

Dato : 21-08-02 16:50

Hej kpm10
Efter det du fortæller, kan du glemme alt om din aut.choker. Da den gerne skulle være deaktiveret når du standser motoren. Derimod skal du se efter om motoren får nok brændstof. Hvornår har du sidst tjekket dit benzinfilter? Har du haft sprit i tanken for nylig? Vand i tanken kommer af såvel hæftig regn, som ved kondens i meget varmt vejr. Er nævnte ting i orden, og motoren ellers går godt når den er varm, så tror jeg du skal have justeret og renset din kaburator, da tændingen så er i orden
Hilsen og good luck! Az....

Kommentar
Fra : kibs

Dato : 24-08-02 10:59

brændstoftilførsel er ok, tænding er ok, det er nyt luftfilter samt benzinfilter

Kommentar
Fra : azazazAZAZ999

Dato : 24-08-02 20:49

Hej kibs
Ja det udelukker jo en del muligheder for fejl. Hvordan ligger dit kørselsmønster? Jeg mener forholdet mellem korte og lange ture. Mange korte ture, kan danne slagger i cylindrene, uden at det indvirker på en varm motor. Hvor lidt slagge på tændrørene kan betyde, at tændingsafstanden, som skal være 0,8 mm. Kan gøre en kold motor i stand til at opføre sig lidt aparte. Dette kan du fjerne, hvis du blander ½ l. Kaburator-
sprit med 1 dl. Red-X, og hælder det i ca. 20- 25 l benzin. Derefter kører en lang tur på ikke under 100 km. En kur jeg gav min gamle Mazda mindst 2 gange om året. Den blev ung igen hver gang, og nåede at køre 482000 km. på 15½ år før den p.g.a. rust
måtte til skrot.
Hilsen Az...

Kommentar
Fra : kibs

Dato : 10-09-02 17:55

jeg har nu selv løst problemet
der sidder en thermostat (der er enda flere ) på siden af karburatoren som er
styret af kølevand, denne var ikke mere funktionsdygtig, og er blevet udskiftet
så nu kører bilen igen som en ny vogn.
tak for de ellers fornuftige forslag
mvh
kibs

Accepteret svar
Fra : azazazAZAZ999

Modtaget 100 point
Dato : 10-09-02 18:09

Altid rart når problemer bare bliver løst. Go tur... Hilsen Az

Godkendelse af svar
Fra : kibs

Dato : 30-09-02 11:31

Tak for svaret azazazAZAZ999.