/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
Højttaler spørgsmål
Fra : Soran
Vist : 1613 gange
100 point
Dato : 13-01-05 00:38

Hey

Jeg har et JVC anlæg (50 Watt og 8 Ohm pr. kanal) og et par Mission højttalere (75 Watt og 6 Ohm).

Nu flytter jeg så til en ny lejlighed, hvor jeg har besluttet mig for at have musik på badeværelset også... Derfor vil jeg købe et sæt vådrums højttalere (80 Watt) og en højttaleromskifter... Denne omskifter kan også indstilles så de alle spiller samtidig...

Nu kommer mine 2 spørgsmål så:

1) Hvis alle 4 højttalere er sat til de samme 2 udgange via omskifteren og spiller samtidig bliver det så lavere end når de kun er slået til 2 af gangen?

og

2) Skal vådrumshøjttalerne være 4 eller 8 Ohm?

//Søren

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 13-01-05 01:14

P=U·I => U=P/I
U=R·I

=>

P/I = R·I

Log(P/I)=log(R·I)

Log(P)-Log(I) = log(R)+Log(I)

Log(P)-Log(R)=2·log(I)=log(I²)

Nuværende teoretiske maksimale belastning:
P= RI² => I = (P/R)^0,5 = (50/8)^0,5 = 2,5A

Setup1: (nuværende)
Log(75)-log(6)=log(I²)=3,57 => I = 3,54A
P=RI²=(6)·3,54²= 75W

Setup2: (8 ohm)
Log(80+75)-log(1/(1/8+1/6))=log(I²) => I = 6,72A
P=RI²=(1/(1/6+1/8))·6,72²= 155W

Setup3: (4 ohm)
Log(80+75)-log(1/(1/6+1/4))=log(I²) => I = 8,03A
P=RI²=(1/(1/6+1/4))·8,03²= 221W

Disse tal er gældende hvis højttalerne kunne få lov til at trække den strøm de har behov for.
Men sådan er et anlæg jo sjældent skruet sammen...

Jeg ville vælge et par 8ohm højttalere med en lavere effekt for at holde strømforbruget nede, så du ikke brænder udgangene af. Dine højttalere er allerede for kraftige i forhold til udgangseffekten. Du skal sikre, at modstand og effektoptag i højttalerne passer til dit anlæg, og det gør de ikke her uanset hvad.

Håber du kan bruge svaret til noget fornuftigt

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 13-01-05 01:16

Grrr...forbistrede kandu-ombrydning:

Kode
Setup1: (nuværende).
Log(75)-log(6)=log(I²)=3,57 => I = 3,54A.
P=RI²=(6)·3,54²= 75W.

Setup2: (8 ohm).
Log(80+75)-log(1/(1/8+1/6))=log(I²) => I = 6,72A.
P=RI²=(1/(1/6+1/8))·6,72²= 155W.

Setup3: (4 ohm).
Log(80+75)-log(1/(1/6+1/4))=log(I²) => I = 8,03A.
P=RI²=(1/(1/6+1/4))·8,03²= 221W.

Disse tal er gældende hvis højttalerne kunne få lov til at trække den strøm de har behov for.
Men sådan er et anlæg jo sjældent skruet sammen...

Kommentar
Fra : fh1dk

Dato : 13-01-05 08:46

På de fleste anlæg halvvere du styrken hvis du sætter 4 højttalere til.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 13-01-05 09:09

Hvis du bruger en omskifterboks er det umiddelbart ligegyldigt, idet disse er forsynet med effektmodstande der kobles i serie med højttalerne (simpelthen for at undgå kriminelt lave impendanser).

Du bør vælge 8Ohms højttalere.

Har JVC'en ikke en omskifter og to sæt højttaler terminaler. Det ville have været nemmest.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 13-01-05 09:13

På de fleste anlæg vil forstærkeren forsøge at aflevere den dobbelte udgangseffekt ved en halvering af impendansen, dvs den vil spille lige så højt i hver højttaler = totalt dobbeltt så højt. Nu er det dog kun ultra entusiast anlæg, hvor det også i praksis er sådan, derfor skal du regne med reduceret effekt pr højttalerved parallelkobling. Bruger du omskifterboks giver disse ofte lidt dæmpning, lidt afhængig af hvilken omskifter der er tale om.

Kommentar
Fra : bne

Dato : 13-01-05 09:16

Øjj - hvor man kan bruge meget matematik på en simpel ting........

Din forstærker er en typisk 'japser', og den er beregnet til at aflevere 50 watt i en 8 ohms belastning, da du belaster med 6 ohm, er du allerede på 'et skråplan'; men hvis forstærkeren har overlevet til nu, så er det nok ikke noget alvorligt.
MEN hvis du forbinder endnu et sæt højttalere parrallelt med dine eksisterende højttalere, så k-a-n det nemt gå galt.

Løsningen må være at anskaffe en højttaleromskifter der SERIE-forbinder højttalerne (spørg i butikken) - derved vil lydstyrken godtnok falde, når du benytter begge højttalersæt, men hellere det end en afbrændt forstærker.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 13-01-05 09:28

bne - de omskiftere jeg har set, har seriemodstande indbygget. Jeg tror det var QED.

Kommentar
Fra : bne

Dato : 13-01-05 09:34

3773 -> OK, mine intentioner var bare at sikre en impedans på OVER 6 ohm (da den i forvejen er under forstærkerens opgivne minimum), og enhver parrallelkobling vil medføre en reduktion i total-impedansen.
Mine erfaringer fra radiomekanikertiden, er godt nok at mange forstærkere kan klare en noget lavere impedans end den de er opgivet til - men der er ingen grund til at finde udstyrets grænser på den hårde måde (det er som regel en dyr oplevelse, og egentlig ikke særligt behageligt ).

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 13-01-05 09:48

Du har så evig ret bne, sådan en japser-slæde vil ikke bryde sig om drabsforsøg i form af lave impendanser.

En anden metodik kunne være et ekstra lille anlæg. Der kan pt fåes små væghængte anlæg i Føtex, Bilka og den slags steder, formedelst ikke så mange penge. Rigtig gode er de ikke, men billige. Og til formålet vil de være helt fine!

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 13-01-05 10:32

Arh, hold da op - det var da ikke så meget matematik

Men med beregningerne er det jo helt tydeligt at den er rivende gal, og der bør vælges en anden løsning.

Forslaget med et billigt mini-anlæg synes jeg er fin

mvh berpox

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 13-01-05 10:35

SPS-20S fra Monacor
Varenummer: 210670
Speaker switch box,
for connecting up to 2 pairs of speakers (4-8Ω) in any combination to 1 stereo amplifier output. Music power: 200WMAX, dimensions: 176x50x100mm.
Technical datasheet

Peak music power 200WMAX

Dimensions 176x50x100mm

Weight 530g

Vejl. udsalgspris (inkl. moms) :
359,00
Forhandlerstempel

Efter vægten at dømme er den fyldt med modstande - så den skulle kunne bruges, men spørg nu lige først.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 13-01-05 10:37

SPS-80S
Varenummer: 211750
Speaker switch box,
for connecting up to 8 pairs of speakers (4-8Ω) in any combination to 1 stereo amplifier output. With integrated power protective resistors. Music power: 300WMAX, dimensions: 310x60x115mm.

Vejl. udsalgspris (inkl. moms) :
659,00

Den her duer, men så ville et lille ekstra anlæg vist være at foretrække (rent prismæssigt)

Kommentar
Fra : bne

Dato : 13-01-05 10:53

3773 -> dig, og så dine modstande
Ligegyldigt hvad du sætter parrallelt over 6 ohm, så bliver resultatet mindre end 6 ohm (det må berpox kunne udregne )
Så det eneste fornuftige er en SERIE-kobling !!!! (100% ok med 4 ohms højttalere)

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 100 point
Dato : 13-01-05 11:01

Ved bne, det er ikke en løsning jeg bifalder. Men dimserne findes nu en gang. Iøvrigt kobler de der switchbokse modstandende i serie med udgangene, så vidt jeg har fået forklaret, hvilket medfører et tab.

Seriekobling er jeg nu heller ikke vild med, men forstærkeren vil antagelig lide døden, hvis man gør andet.

Fedeste løsning er stadig et lille ekstra anlæg, alternativt et sæt aktive højttalere koblet på linie udgangen eller på tape send. Skal det være billigt kunne man bruge et sæt PC højttalere. Det behøver ikke være vådrumshøjttalere, med mindre du vil have dem ind i selve brusekabinen. Skal man bare høre radioavisen, når man sidder på tønden kunne PC speakerne være en rimelig løsning.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 13-01-05 11:02

Læs: Ved det bne

Kommentar
Fra : bne

Dato : 13-01-05 11:04

3773 -> DU har ret !

Kommentar
Fra : kpm10

Dato : 13-01-05 11:06

Er du helt sikker på at dine mission højtalere er 6ohm?

Jeg er overbevidst om at dit JVC er termisk sikret og så længe at det står et sted hvor det kan få luft tror jeg ikke på at det er noget problem, bare sørg for ikke at fyre alt for meget op når du har begge sæt højtalere på!(hvem vil også høre høj musik på at badeværelse hvor der er den mest elendige akustik!)

Det er faktisk heller ikke kun impedancen der slår højtalerene ihjel men nærmere en kombination imellem impedancen og faseforskydning. Et par 8Ohms højtalere er ikke på 8Ohm ved samtlige frekvenser, den vil typisk svinge fra 6-10Ohm gennem hele spektret.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 13-01-05 11:06

I hvilken af mine utallige påstande bne? Såvidt jeg kan se har du da vist ligeså ret, eller hva'?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 13-01-05 11:07

Se der kom jo noget "guld". Der er ikke mange der ved ret meget om den slags kpm.

Kommentar
Fra : kpm10

Dato : 13-01-05 11:08

Der skulle have stået: "Det er faktisk heller ikke kun impedancen der slår FORSTÆRKERE ihjel"

Kommentar
Fra : kpm10

Dato : 13-01-05 11:10

Nej det er jo lige det, det var ikke for sjov jeg brugte 4,5år på at komme til at "vide noget om det"......

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 13-01-05 11:19

Jeg har nu aldrig LÆRT det, andet end på den hårde måde.

I gamle dage lejede vi Crest forstærkere ved RS i Århus. Sådan en var ligeglad med både impendanser og faseforløb. Blæseren kørte bare lidt hurtigere. På en Crest satte man ukritisk 6 JBL modular horn på, hvilket skulle give rimelig ubehagelig belastning. Har du prøvet at lege med LAB's amps KPM? Dem med switch-mode strømforsyning. De skulle også kunne spise noget nær alting. Populært sagt kan de få et søm til at spille.

Kommentar
Fra : kpm10

Dato : 13-01-05 11:25

Nej det kan jeg ikke prale med, PA udstyr har jeg aldrig haft så meget med at gøre.....

switch-mode er en måde at lave en strømforsyning der er meget kraftig og billig på samme tid. der er kun en udfordring ved dem, støj! de støjer meget, og det kreæver meget af den eksisterende konstruktion. Men i PA udstyr er det ikke så tort et problem, bla. fordi man køre balanceret!

Det eneste egentlig hifi mærke det bruge switch-mode er skotske LINN, men de har også styr på tingene!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 13-01-05 11:30

LOL

Det er skam ligesom Hifi, bare større og tungere (undtaget switch mode amps'ene, de vejer ikke en skid).

Kommentar
Fra : kpm10

Dato : 13-01-05 11:34

Nej det er lige det, trickset er nemlig at man laver de 50Hz om til en væsentlig højere frekvens eks. 10KHz og da en transformator bliver mere effektiv jo højere frekvensen er kan man nøjes med at bruge en væsentlig mindre, og dermed lettere og billigere transformator.

Det var en meget simpel gennemgang af en switch-mode!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 13-01-05 11:43

Jow jow, har aldrig kigget ind i en, men ved at en Lab der feks kan præstere i omegnen af 1 kW pr kanal kun vejer 9kg. Almindeligvis vejer dem med almindelig strømforsyning i omegnen af 25 - 30 kg.

3 x 9 kg i en fligt-case er meget bedre for ryggene på roadierne end 3 x 30 kg. At de så samtidig er sindsygt ydedygtige og egentlig kun begrænset af stømforsyningen (elnettet) gør dem jo interessante. Man skal bare lige huske IKKE at bruge kabeltromler, eller som minimum rulle al kablet ud. Det kan en af gutterne fra dengang helt sikkert huske endnu.

Kommentar
Fra : kpm10

Dato : 13-01-05 12:18

Jah, det kan sgu hurtigt blive tungt sådan noget udstyr!!

Kommentar
Fra : Soran

Dato : 14-01-05 00:00

WOW! Sikke nogle svar - umiddelbart er det vidst godt jeg spurgte, men jeg er ikke blevet helt klog nok endnu tror jeg... Skal vidst lige tilføje, at jeg ved intet om sådan noget her... he he... Men hænger I på lidt endnu skal jeg nok dele point ud til flere af jer

For at samle lidt op så "ja, jeg er sikker på at mine højttalere er 6 Ohm" Og det er åbenbart allerede ikke godt? Og det var endda eXpert. der lige netop anbefalede dem sammen med anlægget i stedet for dem der fulgte med Skal siges, at jeg ikke er helt sikker på, at de er 75 Watt - der står bare, at den anbefalede forstærker skal være 25-75 W/C...

Dernæst skal det siges, at jeg ikke spiller ret højt - anlægget har aldrig været over 1/3 på volumeknappen, og jeg har haft det i omkring 9 år, så det har klaret det fint indtil nu... Det var dog ret dyrt, og jeg vil helst heller ikke brænde det af nu

JVCen har ikke en omskifter og 2 sæt højttaler terminaler, den har 1 terminal og et sæt B-udgang til surround som jeg også gerne ville tage i brug. Jeg har en VCR/DAT udgang... Kan den bruges? Ellers er der den til hovedtelefoner, men så spiller højttalerne jo ikke hvis jeg sætter dem dertil...

Det jeg har forstået er, at jeg skal have højttalerne serieforbundet (og det skal i det tilfælde være 4 Ohms vådrumshøjttalere) eller skifte mine 6 Ohm ud med 8 Ohm (og så skal vådrumshøjttalerne også være 8 Ohm)? Eller måske bruge min VCR/DAT udgang?

Mit problem med et ekstra lille anlæg er, at jeg gerne ville høre det samme begge steder, og så bor jeg i en kælder, så jeg ville ikke få det store ud af anlægget uden at skulle trække kabler fra mit kabeltv til det...

//Søren

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 14-01-05 08:47

Næh, men så tag da et par aktive PC højttalere. Få en adaptor og en ledning. Sæt dem til tape out eller hvad du nu har for en linieudgang. Så kan du også skrue og og ned for lyd på badeværelset.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 17-01-05 09:43

Nemlig - serieforbinding af dine højttalere er den "rigtige" løsning i dit tilfælde - det kræver at du har en omskifterboks der skifter mellem serieforbindelse til badeværelseshøjttalerne og serieforbindelse til effektmodstande der modsvarer badeværelseshøjttalerne. Dettte er nødvendigt for at undgå nogle gevaldige knald i højttalerne i stuen når du frakobler badeværelset...Minusset ved denne løsning er, at du begrænser muligheden for at spille højt - men det er jo ikke noget problem hvis du aldrig lytter til høj musik

Vi sætter lige regnestykket op for de serieforbundne højttalere: (4 ohm og 80W badev.)
log(75+80)-log(6+4)=log(I²) => I = 3,94A
P= RI² = 155W

Vi sætter lige regnestykket op for de serieforbundne højttalere: (8 ohm og 80W badev.)
log(75+80)-log(6+8)=log(I²) => I = 3,33A
P= RI² = 155W

kpm10 har ganske givet ret i sin formodning om, at der er en effektbegrænsning på udgangen så den ikke "brænder af" når blot der er fornuftig luftcirkulation omkring forstærkeren. Så denne løsning synes jeg da lyder fin.

Ellers så gør som 3773 foreslår i ovenstående indlæg.

mvh berpox

Godkendelse af svar
Fra : Soran

Dato : 23-01-05 23:54

Den går til 3773 for det med PC højttalerne - den løsning tager jeg

Men tak for den enorme indsats - glad for at jeg spurgte...

Kommer lige lidt point til berpox, bne og kpm10 også... Beklager jeg ikke kan give større beløb, men har ikke så mange point at give af

//Søren