/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
røget ørred i gl grill
Fra : funck1
Vist : 1634 gange
200 point
Dato : 12-01-05 18:26

jeg har flere gange saltet og røget hornfisk -sild og andre små fisk ---med røgesmuld --efter saltning --- i en gammel lukket grill --- men er der nogen der ka' hjælpe mig med hvordan jeg opnår et god resultat med en stor ørred ----?? - jeg har røgeovnens venner på et link ---men der forslås' flere timers varmrøgning ---og det bliver da formeget på en varm grill?? -- håber der er nogen der kan hjælpe mig
på forhånd tak

hilsen Funck

Kommentar
Fra : dova

Dato : 12-01-05 18:30

Vi har en hjemmebygget ovn til varmrøgning, og der får en stor ørred en times tid. Så jeg vil mene det er noget af det samme du skal bruge i din grill. Men pas på med at salte den for længe, de skal ikke have så meget som der ellers skrives, for så synes jeg saltsmagen er alt for gennemtrængende.

mvh dova

Kommentar
Fra : funck1

Dato : 12-01-05 18:35

hej dova----- jeg bruger en gammel lille brædepande som jeg sætter over de glødende kul--briketter---og så lægger jeg emnet på grillen over brædepanden ---tror du at jeg ka' "styre " ørreden der---og gi' den en time ---hvordan og hvor længe plejer du at salte??
hilsen Funck

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 210 point
Dato : 12-01-05 18:41

Ja, det tror jeg ikke er noget problem på den måde.
Det er næsten samme system vi bruger med at lægge brændsel i bunden og røgesmuld på en plade, der er bare brugt en gammel gasovn som er muret inde, og med skorstensaftræk.

Saltning i max 6-7 timer, og så bare børste det grove salt af. Vi hænger heller ikke altid fisken til vindtørring, men direkte i røgeovn efter saltning.

mvh dova

Kommentar
Fra : funck1

Dato : 12-01-05 18:48

tak dova---li' et spørgsmål mer' --hvis du har tid---jeg plejer at lægge i saltlage --men jeg ka' forstå at du tørsalter--- jeg plejer heller ikke' at hænge fiskene til tørre --jeg håber det vil lykkedes --glæder mig til at spise røgget ørred----den ka' vel godt bruges selv om den har været frosset?
hilsen Funck

Kommentar
Fra : funck1

Dato : 12-01-05 18:49

tak dova---li' et spørgsmål mer' --hvis du har tid---jeg plejer at lægge i saltlage --men jeg ka' forstå at du tørsalter--- jeg plejer heller ikke' at hænge fiskene til tørre --jeg håber det vil lykkedes --glæder mig til at spise røgget ørred----den ka' vel godt bruges selv om den har været frosset?
hilsen Funck

Godkendelse af svar
Fra : funck1

Dato : 12-01-05 18:57

Tak for svaret dova.
            hvis du har tid vil jeg gerne at du svare mig på mit lille tillægsspørgsmål

Kommentar
Fra : 1133

Dato : 12-01-05 19:07

hej
jeg bruger en bog der hedder
kringelbachs salte-og røgebog med stor susses
eller prøv dette link
http://www.weberforum.dk/
ole

Kommentar
Fra : dova

Dato : 12-01-05 19:45

Selv tak funck.

Jo, de kan sagtens fryses. Men røget mad kan ikke holde sig så længe i fryseren, helst ikke over 3 måneder.
Men frysningen kan tage lidt af den røgede smag, synes jeg.

mvh dova