/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Skilsmisser / Spørgsmål
10  pifo 320
skilsmisse,fjerne børn ,er det lovlige
Fra : rda1
Vist : 1911 gange
100 point
Dato : 12-01-05 13:24

jeg har et lille spørgsmål ang. fjernelse af børn fra fælles hus.
jeg mener ikke at det er lovlige at den ene part sådan bare kan tage børnene med sig og flytte fra fælles hus, samtidig med at vedkommen undlader at betale til terminen ,(det med terminsbetaling skal man vist gøre ,selv om man fraflytter sit ejet hus) . men kan det virkeligt passe at det er helt lovlige,at den ene person fjerner fælles børn fra hjemmet
(der er fælles forældermyndighed ) når blot man sender en ansøgning til statsamtet om at børnene fremover skal bo hos den fraflyttende person (der forlægger ingen tegn på vold eller lig. der lægger til grund for fraflyttelsen, blot alm. uoverenstemmelser(formentlige ubegrundet jalousi)).
problemet i min siuation er at det er den kvindelige part som fraflytter , var det den mandlige ,ville der sikkert forkomme en politianmedelse, men jeg har på fornemelsen at når det er en kvinde som tage børnene med sig så sker der ikke noget ( der forkommer mig at vi ikke har ligestilling på dette område )

Kommentar
Fra : dova

Dato : 12-01-05 13:36

Det med at undlade at betale terminen.
Der er det sådan, at hvis I begge står som ejer af huset uden at være gift, så hæfter I højst sandsynligvis solidarisk for hinanden, på den måde, at hvis den ene ikke betaler, så kommer den anden til det.
I modsat fald, vil huset blive begæret sat på tvangsauktion på et tidspunkt hvis ikke kreditor får de rettidige afdrag på terminsgælden.
Der er ikke noget ulovligt i at fjerne børnene, altså at hun flytter med dem hvis I ikke kan finde ud af at bo sammen. Og hvis det alligevel er meningen at de skal bo hos hende, hvad er så problemet.
Selvfølgelig ville det bedste være, at I kunne blive enige m.h.t. børnene, men hun kan godt tage dem med sig indtil det er nærmere bestemt hvem der skal have børnene boende.
Hvis derimod I begge gør krav på at have børnene boende, slipper I jo ikke for en sag i statsamtet hvor det vil blive nærmere fastsat m.h.t. samkvem o.s.v. Men indtil da, er der ikke noget til hinder for, at børnene er flyttet med moderen, det bliver det først i det øjeblik en evt. retssagskendelse ville fastslå, at de skulle bo hos dig.

mvh dova

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 12-01-05 14:12

nu kender jeg jo ikke årsagen til fraflytningen - men hvis den ikke er betinget af forhold vedrørende børnene, og det ene og alene er "voksen-problemer" skal I kigge på børnenes tarv - altså, har de mulighed for at blive boende, blive i samme institution/skole m.v. og dermed beholde omgangskredsen, så er det da nummer 1.

Så du kan med rette blot hente børnene igen hvis det er det du vil da I har fælles forældremyndighed. Derudover har børnene sandsynligvis stadig folkeregisteradresse hos dig, og det kan du jo bruge som "argument".

Fædres retsstilling er principielt som moderens, og jo ældre børnene er, jo større er sandsynligheden for, at du som fader kan få tilkendt børnene med bopæl hos dig.
At statsamterne så stadig hælder mest til at give moderen ret i at hun er den der bedst varetager børnenes tarv, er vanetænkning og styret af gamle fordomme om fædres evner til at tage vare på børnene.

Kontakt evt. foreningen FAR for yderligere hjælp.

Husk blot, at hvis du vil have børnene, så skal du arbejde for det, og du skal være dit ansvar bevidst fra nu af. Du skal være både mor og far i det daglige. Der er MANGE ting der skal passes og plejes og gøres... Jeg traf selv det valg, og har nu været alenefar i 6 år - og jeg har ikke fortrudt et eneste sekund.

Vær altid sober, ærlig, åben, samarbejdsvillig, og lev op til dit ansvar - så har du de bedste chancer.

mvh berpox

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 12-01-05 17:24

Det lyder, som om du er på vej ind i en skilsmisse, rda1?
Jeg vil råde dig til at finde en advokat til at føre din sag.
Når der både er børn og fast ejendom -og du og din kone så åbentlyst ikke selv kan finde ud af det, så lad en sagfører tage sig af det. Jo før jo bedre. Hun har sandsynligvis allerede hyret en sagfører, siden hun har sendt ansøgning til statsamtet om at børnene skal bo hos hende. Det lyder som et sagfører-råd.

Skynd dig at få fat i en sagfører selv.

Kommentar
Fra : grounded

Dato : 27-02-05 20:45

"Der er ikke noget ulovligt i at fjerne børnene, altså at hun flytter med dem hvis I ikke kan finde ud af at bo sammen. Og hvis det alligevel er meningen at de skal bo hos hende, hvad er så problemet."

"Selvfølgelig ville det bedste være, at I kunne blive enige m.h.t. børnene, men hun kan godt tage dem med sig indtil det er nærmere bestemt hvem der skal have børnene boende."

--- Jeg må sige jeg blev noget chokeret da jeg læste denne kommentar.
Sig mig engang, arbejder "DOVA" for statsamtet.

Lad mig dele det op i punkter:

1. Hvem har sagt at børnene alligevel skal bo hos moderen, det er ikke blevet afgjort endnu.
2. Og moderen flytter ikke med dem. Hun flytter børnene, eller rettere fjerner børnene fra faderen og tager dem med sig.
3. hvis moderen først har taget børnene med sig, og nægter faderen i et vist omfang at se børnene, vil det danne grundlag for at han mister forældremyndigheden ved domstolen, da han har mistet kontakten til børnene. At det så er moderens skyld kommer ikke faderen til gode.
Jeg har set eksempel på at statsamtet 4 uger før en forældremyndighedssag ved byretten, indskrænkede faderens ret til samvær med sit barn til 3 dage hver anden uge. Faderen boede stadig på bopælen, men moderen var flyttet og havde taget barnet med sig. Dommeren vil til den tid vægte barnets tilhørsfolhold, og gæt så hvem der har haft mindst samvær med barnet.....??

Jeg blev selv skilt for 3 år siden, og har været hele møllen igennem. Jeg vandt dog forældremyndighed ved både byret og landsret. Efterfølgende blevet anklaget for både omsorgssvigt og børneporno, og har i den forbindelse været i kontakt med "FORENINGEN FAR" i næsten 3 år løbende.
Det kan ikke pointeres nok. Ser det ud til at en skilsmisse er på vej, så kontakt foreningen og tænk dig rigtig godt om hvad du gør og ikke gør. OG STOL IKKE PÅ STATSAMTET..........
Det er min overbevisning og personlige erfaring, at de har en skjult dagsorden som hedder, at moderen skal have forældremyndigheden.
Dette er mit første indlæg på denne side, men der vil komme mere fra min side, angående forholdsregler når man skal til at have møder i statsamtet... som det jo hed i gamle dage.

Og lige tilsidst. Det er ulovligt for den ene part at skifte børnenes folkeregisteradresse, når der er fælles forældremyndighed. Men det sker alligevel.

med venlig hilsen
Grounded

Kommentar
Fra : nenita

Dato : 14-03-05 13:36

Når den ene part skifter adr. på fælles børn skal kommunen gøre den anden part opmærksom på det og spørge om det er ok.
Det er hvad min kommune sagde til mig da jeg gjorde det.

Nenita

Kommentar
Fra : stefie

Dato : 07-09-05 20:39

hej... og træls at skal gennemgå en skillesmisse på den der måde. Men ved at den ene part ikke kan tage børnen med når der er fælles forældermøndighed. syntes du skulle kontakte det amt du bor i i morgen og spørge dem, de kan og vil fortælle dig lige nøgagtig hvad man ma og ikke må ellers må du ty til advokat, og kører enretsag, hvis ikke din partner selv vil være med til at komme med en bedre løsning på det her... også for jeres børn skyld. Men syntes du skulle komtakte dit amt så vil de fortælle dig hvad der er rigtig og ikke rigtig.

Knus stefie

Kommentar
Fra : grounded

Dato : 08-09-05 19:19

Ja og husk så endelig at få det på skrift, så det "neutrale" Statsamt ikke senere hen, pludselig har fået totalt
hukommelsestab og ikke kender til det opgivne. Det er sket for mig selv i Københavns Overpræsidium, at de endda nægter
at kende til samtaler, selvom de i deres telefonnotat (fik via indsigt i sagsakt) henviser til den selvsamme "ikke eksisterende" samtale. En noget modbydelig erfaring at gøre sig...

Grounded

Kommentar
Fra : osk

Dato : 20-11-06 11:55

Hej rda1

Først et godt råd til dig som er midt i en rigtig træls situation, tænk på børnene!
Jeg som far har selv været gennem en sag m skilsmisse og det der er værre! Skifteret osv.

Såfremt din eks har været på statsamtet (og som andre her har svaret er de ikke til at stole på, desværre!) og du får brev fra dem da er du en part i sagen og bør forlange insigt i sagen. Du skriver da til statsamtet og beder om indsigt, hvorefter du vil få tilsendt kopier af alle i sagen eksisterende dokumenter. Derefter er du måske bedre forberedt til at svare, forhandle og ikke mindst ved du, hvad din eks har tilskrevet statsamtet. Vent altså med at svare statsamtet før du har læst sagens dokumenter. Min erfaring er endvidere at man må væbne sig med STOR tolmodighed i sådanne sager, samt at hvis man kontakter advokat, skal man belave sig på at det koster skjorten!

Jeg ønsker dig alt mulig hel og lykke til,,, for det har du brug for.

Hilsen osk