/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Hvordan maler man chrom pænt igen? HJÆLP
Fra : slsstyrer
Vist : 3897 gange
50 point
Dato : 12-01-05 08:38

Hej med jer.. Jeg har lige købt en 4gear mere, den er stortset rusten over det hele. Det er ikke kun overflade rust. Så ville jeg spørge om nogen vidste hvordan man kan lave det. Skal det bare pudses ned, og så males først med grunder og så med chrom maling eller hvad? Please Hjælp....

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 12-01-05 09:02

den skal til forkroming hos en fagmand... du kan ikke male krom på...

Kommentar
Fra : jlbendtsen

Dato : 12-01-05 09:12

jeg giver CCjunior ret men man kan da købe chrom spray men hvor godt det er ved jeg ikke
http://www.thansen.dk/product.asp?c=382649000&n=282549144&pn=282549476

Kommentar
Fra : jlbendtsen

Dato : 12-01-05 09:14

Så lige at det var dekorations spray så det kan ikke bruges..
så send det til en fagmand

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 12-01-05 09:14

Det er rigtigt hvad CCjunior påpeger...det er ikke muligt at male krom på. Det der sker når man "lægger" krom på en jernoverflade, er en kemisk proces som foregår i nogle "syrebade/kar" som emnet dyppes ned i med forkelligt indhold alt efter hvilken overflade man ønsker. Det er noget som man i princippet godt kan foretage selv, men som kræver en masse udstyr, så derfor skal du henvende hos et firma som har specialiseret sig i dette. Bl.a. viksomheden GALVANO i Odense kan hjælpe dig med dette. Men husk at ALLE de dele som IKKE skal overfladebehandles skal afdækkes...men forhør dig om dette hos firmaet.
Ofte KAN det være billigere at finde nogle andre dele som er ok, end som få dem (efter)forkromet....især store emner.

God fornøjelse!

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 12-01-05 15:19

Nej der er ikke noget maling der ligner rigtig forkromning, så skal du have malet, skal alt forkromning slibes væk, og du kan vælge alle farver, men det bliver først pænt hvis det grundbehandles og sprøjtelakeres.
Hvis det er en YamahaFS1, så er delene jo meget billige ved THansen.
Men problemet med de nye dele fra THansen, er at forkromningen er i så tyndt lag, at der meget hurtigt igen, kommer rustpletter. Men så må du jo beskytte de nye dele, eller lade være at køre i vintermånederne.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : slsstyrer

Dato : 12-01-05 17:42

Okay.. Dvs. at man altså ikke kan male nyt chrom på igen..? Det er rigtig nok at delene ikke er så dyre fra thansen, men det ruster godt nok også hurtigt igen.. Jeg har hørt at man kan pudse det med WD40 og så ruster det ikke så nemt igen... er det rigtigt, eller kan man bruge noget andet til det..? Tak for svarene..

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 12-01-05 18:06

Hvis det er skærmene så giv det en gang TECTYL på undersiden og noget AUTOSOL på oversiden (hvis du ikke vil have TECTYL på oversiden).

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : slsstyrer

Dato : 12-01-05 18:07

Okay.. men hvorfor skulle jeg ikke ville have tectyl på oversiden..? gør det noget?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 12-01-05 18:07

Problemet med at gå til en fabrik der forcromer, er prisen, de er hundedyre.
Det er rigtigt at der kan bruges WD40, Pronto, eller andre silikoneholdige produkter, da det "skyer" vandet.
Men vær opmærksom på at uendelig lidt af silikone ødelægger vedhæftningen af maling, så et pust med en sådan spraydåse i et malerværksted, gør at ingen maling ved hæfte på noget.
Du kan jo også bruge en egentlig "vinterbehandling", da der findes en del forskellige produkter
http://www.thansen.dk/product.asp?c=382991392&n=778431037&pn=778433139
Der findes vedvarende, eller beskyttende, de sidste kan bruges ovenpå crom, og tørres af med benzin når vinteren er ovre, det er lidt besværligt, men beskytter bedre end silikone.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : slsstyrer

Dato : 12-01-05 18:12

dvs. at man kan give det en gang tectyl, men skal man så tørre det af igen efter vinteren eller kan man lade det sidde, så det bliver ved med at virke?

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 50 point
Dato : 12-01-05 19:47

Under skærme og lign. lader man det sidde, men det kan godt være noget fedtet stads at få på hænder og tøj, så tank og steder man rører ved, skal ikke have.
Man kan godt lade det sidde udenpå skærme mm. men de fleste fjerner det, så cromen og maling igen skinner.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : slsstyrer

Dato : 12-01-05 20:33

Okay..
skal man så bare tage det på om vinteren, og så kan det holde chromen flot hele året eller hvad??

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 12-01-05 20:41

Tjaa, hvis man ikke tørrer det af med benzin udvendig på skærme mm, om foråret, så ser det jo ikke flot ud, da det lægger en hinde ovenpå. Men du kan da fint køre med det hele året, så ruster der i hvert fald ikke.
Men tørrer du det af, så kan der jo godt komme lidt pletter af rust, da det stadig får regn og skidt, men den største rustsynder er stadig vinteren med SALT.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : tronddk

Dato : 12-01-05 20:48

hvis det er det jeg tror det er det der " vinterbehanling" så sløre det cromen så det skiner ikke møj men når du tager det af igen så ser cromen eller malingen ud som da du tog det på

Kommentar
Fra : slsstyrer

Dato : 13-01-05 07:39

Okay.. jeg kom til at tænke på om man kunne lakere med gennemsigtig lak oven på crom, for så ville det da ihvertfald ikke ruste..

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 13-01-05 08:14

Du skal for ALT I VERDEN IKKE lakere på chrom!!! Det giver måske nok en pæn overflade nu og her (men ALDRIG så pæn som nypudset chrom), men på sigt vil det "krakelere" og blive "guligt" og skalle af i større og mindre dele, og det er et frygteligt mas at få af igen uden at chromen bliver ridset og grim.
Så hellere noget tectyl på her i vinter og give den en "forårskur" når salt og det værste vinter er overstået i april/maj måned.

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : bobby9000

Dato : 13-01-05 10:19

laker ikke på crom, send den heller til et værksted hvor de kan gøre det for dig, men slib det ned først.. det kan spare dig en masse penge, sådan at værkstedet ikke skal gøre det for dig..

du kan også slibe den ned, gi den grunder, og lakere ovenpå med autolak.... gir faktisk et pænt resultat har det selv på min yamaha.

Kommentar
Fra : slsstyrer

Dato : 13-01-05 13:24

til bobby: Hva er det du mener? altså jeg skal ikke lakere klar lak ovenpå chrom, men hvorfor skal jeg slibe det ned?

Kommentar
Fra : bobby9000

Dato : 13-01-05 13:27

for at manden på værkstedet kan forcrome dine skjolde/stel er han nødt til at slibe det gamle ned, spar ham for besværet, slib dem selv ned, og spar pengene for timerne:)

Kommentar
Fra : slsstyrer

Dato : 13-01-05 13:52

okay.. men ved du hvad det koster og hvor man kan få det gjort
??

Kommentar
Fra : bobby9000

Dato : 13-01-05 14:15

du skal nok slippe en del penge for det, en forkromning er jo ikke helt billig. måske omkring 2-3000 vil jeg tro

Kommentar
Fra : slsstyrer

Dato : 13-01-05 14:23

Årh shit mand det er dyrt... hehe

Kommentar
Fra : bobby9000

Dato : 13-01-05 14:57

jaa, men den bliver til gængæld også pæn....hehe:D

Kommentar
Fra : slsstyrer

Dato : 13-01-05 16:48

ja det er så rigtig nok....

Godkendelse af svar
Fra : slsstyrer

Dato : 25-01-05 09:28

Tak for svaret Palle :)

Kommentar
Fra : 60616345

Dato : 15-05-06 19:44

Hey derude....

har ikke lige fået læst så meget af det der er blevet skrevet man efter hvad jeg kan forstå så handler det om, om man kan male krom med maling... jeg har selv kigget lidt på nettet... efter lang tid søgen har jeg fundet frem til denne side: http://www.spor-1-modeltog.dk/biler.htm hvor der faktikst er en der har malet en Austin Heayley med krom maling så man kan spejle sig i det som han selv skriver... men kunne forstille mig at det er meget dyrt sådan noget hvis det er større flader man skal have malet....

mvh.
Morten Kristensen

ps. håber det er noget i kan bruge til noget...