/ Forside/ Teknologi / Netværk / TCP/IP / Spørgsmål
10  Fijala 1204
webcam bag firewall
Fra : thbala
Vist : 457 gange
200 point
Dato : 11-01-05 18:30

hvordan opretter jeg forbindelse til et webcam når jeg er bag en firewall der forbyder mig at bruge programmerne MSN Messenger, eyeball mv.

findes der ikke et program der virker ligsom skype. det virker nemlig så vidt jeg ved uanset hvad der er lukket for.

Kommentar
Fra : Calleman

Dato : 11-01-05 19:37

Hejsa.
Så vidt jeg ved findes der ikke sådanne programmer til WebCam.
Du kan dog eventuelt løse problemet ved at bruge nogle af disse programmer som uploader et billede i et bestemt interval til en hjemmeside.
(f.eks. VisionsGS)
Her skal nemlig kun FTP-porten være åben hvilken det jo typisk er.

[Calle]

Kommentar
Fra : severino

Dato : 11-01-05 20:07

Jeg kender ikke den firewall som du benytter dig af, men vil tro det er et spørgsmål om at du skal give tilladelse til brug af de porte som bl.a. messinger og eyeball benytter sig af, det må være dem som firewallen lukker af for, så du ikke kan bruge det.

Kommentar
Fra : thbala

Dato : 11-01-05 20:25

problemet er at jeg ikke selv har adgang til den router hvorpå begrænsningerne ligger

Kommentar
Fra : severino

Dato : 11-01-05 21:03

Jeg kan forstå, at du befinder dig i et eller andet fælles netværk, f.eks. i en kollegie eller lignende.
Er det rigtigt? - eller hvordan hænger din netadgang sammen med din forklaring?

Kommentar
Fra : thbala

Dato : 11-01-05 21:10

det hænger sammen med at jeg har forbindelse gennem kommunens netværk.. altså det samme som er på skoler går jeg ud fra.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 11-01-05 21:55

ØF - så er der nok ikke så meget at gøre i denne tilslutning.

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 11-01-05 22:22

Som Calleman er inde på, så er din bedste mulighed (når nu du er "spærret inde" af diverse routere og firewalls, at få billederne ud på en server, som er tilgængelig ude på internettet, og til det formål, så skal du benytte FTP fra din lokale PC, og til en server. Jeg kan anbefale www.b-one.net de har fornuftige priser og (i reklamerne) fri båndbredde til de filer som du måtte have liggende (Jeg ville dog sikre mig at det begrænses til 2-5Gb download hver måned, ellers kan de godt blive lidt irriteret).

Alternativt, så kan du muligvis få det "gamle" netMeeting til at virke via en ILS server. En ILS server betyder at to Netmeeting klienter kan tale sammen.

mvh. Per F.

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 11-01-05 22:36

P.S. til orientering, så virker Skype for alle, fordi Skype programmet "låner" båndbredde til de brugere som er lukket inde, fra de brugere som er koblet direkte på internettet.
Skype progrmmet finder altså selv ud af om det kun kan være et client netværksprogram, eller om det også kan være et server netværks program. Skype er meget speciel på denne måde, bl.a. fordi båndbredde "lånes" uden at det aftales med/kompenseres til de brugere som er direkte på Internettet.
Skype udviklerne har selv kaldet denne nye måde at virke på for "disruptive teknology", bl.a. fordi det er et alvorligt og betydende opgør/oprør mod kendet metoder og almindeligt anderkendte gensidige udvekslings aftaler.
På en måde, så er Skype som en slyngplante eller en snylter, fordi de benytter (nogle vil endda gå så vidt som at sige udbytter) eksistende infrastruktur, uden at det er muligt at placere (endsige) styre omkostningerne af et forbrug.

Den eneste årsag til at Skype kan eksistere, er fordi der er nok, som tror at man kan få noget gratis uden at betale for det. Frordi selvfølgelig er koster det noget at tilbyde de services som der findes i Skype, og selvfølgelig har det kostet noget at udvikle programmet, prisen som en brugeren betaler (i form af båndbredde forbrug, og tidsforbrug til at læse reklamer) er blot ikke synlig/gennemskuelig for den almindelige forbruger.

mvh. Per F.