/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Hvad er godt?
Fra : LeaBia
Vist : 481 gange
50 point
Dato : 11-01-05 14:51

Hej. Jeg er HEL vild med at fotografere, men har overhovedet ikke tjek på hvad der er godt, og hvad der er dårligt. Hvis jeg nu gerne vil have et kamera der både er godt indenfor som udenfor, jeg vil gerne kunne bruge til at tage potrætter osse, og kunne tage billeder heeelt tæt på uden det bliver sløret? hvad skal jeg så have? God opløsning er et must, og den skal kunne tage billeder uden blits uden at det bliver sløret...

Mvh. Lea

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 11-01-05 15:02

Canon Nikon Sony de er alle gode og faldet godt i pris.
Der er ikke megen grund til at forlange højere opløsning end ca 4 megapixles, men sørg for en god linse.
Prøv at se på de mest populære, og find prisen og hvad brugerne mener i www.edbpriser.dk
http://akamera.dk/art.php?artikkelid=12844
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : punkler

Dato : 11-01-05 15:09

Det er da meget reelle krav du stiller... Men hvad skal pris niveauet være?

Hvis det er til familiefotos og andet almindelig fotografering, vil jeg mene, at et almindelig digital kamera vil være godt.
se evt. Dette kamera er af en høj kvalitet og kan bruges af både amatør og porf.
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=45122

MVH
Thomas

Kommentar
Fra : michaelmoeslund

Dato : 11-01-05 15:11

Min brormand har købt det der konica minolta Z2 med omkring 4-5 m.pixels 10x zoom,hvis jeg havde råd(2000-2500)havde jeg købt det lige på stedet....

Det er blevet bedømt højt i alle de test jeg har set..

Den eneste fejl jeg kan finde omkring det kamera,er at der ikke findes et undervandshus til det!!

Accepteret svar
Fra : emesen

Modtaget 60 point
Dato : 11-01-05 15:45
Kommentar
Fra : Harlekin

Dato : 11-01-05 16:01

Jeg har selv et PowerShot S50 og jeg er meget tilfreds med det.
Jeg vil også sige, at hvis du holder dig til et af de kendte mærker (Canon, Nikon, Sony, Minolta) og en opløsning på 4 megapixel eller mere, så går du ikke helt galt i byen. Du kan meget vel komme til at fortryde det hvis du køber et no-name kamera.
Jo større opløsning, jo mere kan du forstørre billedet. (mindst 3megapixel til A4 størrelser).

Det har 3 x optisk zoom, hvilket er godt nok til mig, men hvis man skal zoome ind på en bjergged på den anden side af dalen, så er det nok ikke lige det kamera man skal have fat i. Til det formål er Minoltas Z2 eller Z3 bedre (10xZoom og 12xZoom).

Hvis du gerne vil læse alle detaljer o mdet kamera du beslutter dig for at købe, så tag et kig på denne hjemmeside: http://www.dpreview.com
De har tests af alle kameraerne fra de anerkendte mærker.

Kommentar
Fra : Harlekin

Dato : 11-01-05 16:04

> den skal kunne tage billeder uden blits uden at det bliver sløret...

Så skal du købe et stativ også.

Mange kameraer kan tage billeder i relativt mørke rum uden blitz, men det kræver en lang lukketid, og i den tid skal kameraet stå HELT stille for ikke at billedet bliver sløret. Så snup et stativ med hvis det er et krav.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 11-01-05 16:22

Jeg har også et S50 og der rigtig mange muligheder for indstilling af tid/blænde/blitz
Til hurtige feriebilleder er der en auto-indstilling.
Den bruger CF hukommelseskort og jeg bruger bl.a. 1 GB
Du kan også fotografere i RAW format og så rette billedet til når du kommer hjem.

Godkendelse af svar
Fra : LeaBia

Dato : 11-01-05 20:35

Tak for svaret emesen.

Kommentar
Fra : LeaBia

Dato : 12-01-05 01:56

Jeg skal ikke bruge kameraet til "kun" at tage billeder generelt. Men osse fede billeder af naturen og sådan noget, det er svært at forklare.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 12-01-05 07:56

Og hvis du vil udnytte tid/blænde indstillingerne fuldt ud - bør du nok også bruge et stativ

Kommentar
Fra : haeggelin

Dato : 29-01-05 14:08

Køb et Nikon D70 det kan det du ønsker.