/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Kan man fjerne hundens periode?
Fra : PrivateDK
Vist : 1309 gange
200 point
Dato : 11-01-05 01:46

Vi er lige flyttet fra en gård ind til byen.
Da vi boede på gården var det ikke noget problem, når hunden kom i løbetid. Den fik et par hjemmelavede bukser på, med et bind i. Så kunne den løbe frit inde.
Nu er vi flyttet til byen i en villa, med olieret egegulv. Ikke så praktisk hvis hunden strinter med blod der.
Hunden er godt 8 år, og der skal ikke avles på den.
Jeg vil gerne vide om det er muligt at undgå hunden bløder når den er i løbetid, eller helt at fjerne hundens periode.
sterilisering, p-piller........forslag/erfaring?

Kommentar
Fra : babee

Dato : 11-01-05 01:59

vi har lige fået vores 10 næsten 11 årige huns steraliseret pga kræft og det gik rigtig godt. hun har det strålende nu. men i skal regne med at jeres hund bliver mere kælen end den er nuselv om man ikke tror det kan lade sig gøre så kan det

men det er hvad jeg vil foreslå for p piller kan fremkalde kræft hos hunde. i hvert fald hos katte så hvorfor ikke også ved hunde.
håber du kan brige mit svar

jeg var meget betænkelig pga min hunds alder men dyrlægen siger at man godt kan lægge et par år til i den s levetid også selv om den ikke har kræft.

min hund fik det pga hun altid bleb falsk gravid og endte med at få små kræft celler , men vi kan ingen knuder mærke mere så det er bare herligt

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 11-01-05 03:29

Du kan sagtens få din hund steriliseret. Men sørg for, at dyrlægen gør det ordentligt, og fjerner det hele og ikke kun en af tingene. Bagefter vil hun have tendens til at tage på, men det kan du sagtens modvirke med foderet - eller mere motion. Når hun er steriliseret, kommer hun ikke i løbetid mere. Faktisk er det bedst at få en tæve steriliseret, siger min dyrlæge. Mange tæver får livmoderkræft senere, når de hverken bliver brugt til avl eller bliver steriliseret. Begge de to vi har (haft), er blevet steriliseret, og der har intet været at mærke på den første. Vores nuværende begyndte at lægge sig ud.
P-piller kan jeg kun fraråde, da de kan være kræftfremkaldende. De kan bruges nogle få mdr., (hvis man ikke er bange for at sætte hunden helbred på spil), hvis der er særlige forhold, der taler for det. Ellers er det noget skidt at bruge.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 11-01-05 07:36

Netop pga. af hundens alder vil det være en god ide at lade den sterilisere. Fra ca. 8 år er risikoen for livmoderbetændelse meget stor. Så lad hende få fjernet underlivet, så får du en "sundere" hund og løst dit problem.

Kommentar
Fra : Toyotas

Dato : 11-01-05 09:40

Hejsa
Den kan også få en p-sprøjte hos dyrlægen.Vi prøvede det med vores tæve igennem hele hundens liv.Men vores fik desværre livmoderbetændelse af det.
Senere fik den knuder på bugen,så den blev aflivet.Der gik hul på knuderne,og det lugtede forfærdeligt.Hunden blev dog alligevel 13 år,men nu har vi en rottweilertæve,og vi kunne ikke drømme om at give hende samme kur,som den forrige fik.
Så sterillisation vil jeg også anbefale i dette her tilfælde.
MVH
Michael

Kommentar
Fra : andre123

Dato : 11-01-05 10:33

Kontakt din dyrlæge, han kan give hunden en P-pliie-sprøjte - som holder min. 6 måneder...
Jeg har selv været hos dyrlægen med min 3-årige Berner Sennen, og fik en sprøjte til den, ca. 1 måned før dens forventede løbetid..... normalt er det ikke noget som dyrlægen anbefaler i så en ung alder, men han kunne godt forstå vores problem idet vi skulle have hunden med til Spanien, midt i dens løbetid...

Men i dit tilfælde tror jeg ikke at dyrlægen vil have nogen problemer, da der ikke skal avles på hunden...
Men ellers må der stå noget på www.netdyredoktor.dk om det !!

Kommentar
Fra : DCH

Dato : 12-01-05 12:51

Hej

Jeg vil anbefale dig at sterilisere fordi (ligesom andre siger) at når hun kommer i den alder øges risikoen for livmoderbetændelse/kræft etc. Min egen tæve blev steriliseret allerede efter første løbetid da jeg på forhånd vidste at jeg ikke ville avle på hende. Hun fungere eminent i hverdagen og det skader ikke - plus min siger fra overfor hanhundene (hun gider dem ikke når hun ikke har noget der kan interessere dem)

Mht. P-sprøjten har jeg hørt flere hunde der enten får underlivs-/livmodertændelse eller -kræft grundet disse behandlinger, men jeg i´ved ikke om det er normalt eller disse hunde blot har været uheldige.

DCH Mika

Kommentar
Fra : PrivateDK

Dato : 12-01-05 13:36

Jeg har stadig ikke rigtigt fået svar på mit spørgsmål.
Stopper det hundens blødninger, hvis den bliver steriliseret?
Hvad er den sundeste måde for hunden at få stoppet blødningerne, når den har sin periode.

Accepteret svar
Fra : babee

Modtaget 200 point
Dato : 12-01-05 14:17

ja total den vil aldrig mere bløde
og det er steralisering

Godkendelse af svar
Fra : PrivateDK

Dato : 12-01-05 14:19

Tak for svaret babee.