/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
fliserne er hule
Fra : 653421
Vist : 1577 gange
100 point
Dato : 07-01-05 23:19

jeg står og skal sælge mit hus forde, jeg har købt et andet. Jeg har haft bygnings konsulent på, han har ikke opdaget at fliserne i badværlse og gang er hule, fugerne er ikke revnet men man kan høre det. Er det en fejl som jeg burde have sagt, eller går det under små fejl som køber må aceptere eller skal jeg fortælle det til ejendomshandleren? hvad er mest rigtig

Kommentar
Fra : dova

Dato : 07-01-05 23:28

Det er en fejl hvis man kan høre, at der er hulrum under enkelte fliser.
Og det skal du gøre opmærksom på.
Men det viser igen, at de bygningskonsulenter der udfører tilstandsrapporter, ikke er meget bevendt.

mvh dova

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 07-01-05 23:40

Du skal fortælle alt hvad du ved, og ikke kan undgå at vide. Når der bliver udfærdiget en tilstandsrapport skal du selv skrive under på at du ikke er bekendt med nogen fejl og i givet fald hvilke. Fortielse er svig og kan i grove tilfælde betyde, at din sikring med ejerskifte forsikring bortfalder fordi du har afgivet urigtige oplysninger og dermed fået tegnet forsikringen på forkert grundlag. Om det går så galt er lidt svært at sige, men de eneste ting køber reelt skal acceptere er dem som man selv kunne se ved fremvisningen (så ser vi lige bort fra selvrisiko).

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 07-01-05 23:57

Dit hus er garanteret ca. 30 år gammelt .. og den gang brugte man "5-punkt" metoden: En klat klister i hvert hjørne og ét på midten.
Hvis det er det eneste klagepunkt fra køber, så slå et afslag af i salgsprisen .. du får ikke valuta for selv at udskifte.
/PG

Kommentar
Fra : 653421

Dato : 07-01-05 23:57

jeg er klar over at man skal fortælle det man ved, men hvad er fejl, de kan jo sidde i mange år, uden noget går i stykker,
sådan er der jo så mange små fejl,feks glasvæv som sider løst, eller en lille revne i muren. de små fejl som alle kan tjekke ved at se eller lytte

Kommentar
Fra : 653421

Dato : 07-01-05 23:59

nej det er ældre men jeg har selv lavet ( Flovt) det for 15 år siden

Kommentar
Fra : 653421

Dato : 08-01-05 00:00

altså huset er fra 1945, men fliserne er 15 år gamle

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 08-01-05 00:19

Har du brugt "5-punkts-tyggegummi-metoden" ?
/PG

Kommentar
Fra : 653421

Dato : 08-01-05 09:52

nej men når fliserne er 30 cm så kan det godt drille, jeg har smurt under alle fliser

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 08-01-05 10:25

Jeg mener bestemt ikke du skal noget. Når fliserne henstår som en flot enhed, med komplette fuger.
Huset er 60 år, fliserne 15 år: Så vil der være udført arbejde, som idag gøres på en anden måde. Det er jo ikke et NYT hus.
Eksempelvis er gamle el-installationer stadig OK .. men skal der "pilles" ved installationer, træder du nye regulativer i kraft.
Ejendomsmægler / køber og konsulenter er helt bevidste med hensyn til et 60 år gammelt hus. Jeg vil tro at den nye køber er liebhaver, og han/hun vil formodeltlig gennemføre en total renovering .. og hvad betyder et par "hule" fliser så ?
/PG

Kommentar
Fra : 653421

Dato : 08-01-05 22:40

Jeg har haft huset i 20 år og reperet alt fra kælder til kvist dvs alle gulve, alt vvs. alt el, alt kloark alle lofter alt er nyt på nær vægene og spær

Kommentar
Fra : jenshusmand

Dato : 10-01-05 21:09

Hvis det var " god byggeskik" da fliserne blev sat op og fliserne med fuger er hele
således at der ikke er bagved værende fugt er det vel ok. Idag laver vi jo gummifuger mellem væg og gulv, samt om afløb, men det var ikke brugt som god byggeskik for 15 år siden, dette blot til eksempel . Køber må jo accepterer datiden byggemetoder, hvis "god bygeskik" er opfyldt

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 10-01-05 21:18

Det var ikke alene god byggeskik, det var et krav med flexible fuger mellem gulv/væg, væg/væg. 15 år er jo ikke i gamle dage og ej heller 20 år. Der fandtes BR dengang og klat klat metoden har da vist kun været gør det selv skik.
Personligt har jeg altid anvendt tandspartel.

Hvis vi ser lidt bort fra pligter så kan jeg kun anbefale, at du er åben og ærlig omkring de fejl du jo ikke kan undgå, at kende til da du jo selv har forestået en ombygning og som en skrev, hvis en køber har til hensigt, at modernisere er det ikke noget problem og giver i alle tilfælde større tillid til huset med åbenhed. Et princip jeg med succes har anvendt ved flere handler og som i værste fald kan give anledning til en mindre prisreduktion, som måske alligevel bare vil få handelen til at gå i orden.
Held og lykke med det.

Kommentar
Fra : 653421

Dato : 10-01-05 22:05

Jeg har i dag ringet til min Ejendomsformidler og fortalt det som det var, og nu kan jeg nok sove igen. jeg vil takke jer alle for jeres svar.jeg ved bare ikke hvem af jer der skal have pointerne.

TAK FOR HJÆLPEN

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 10-01-05 22:08

Du kunne jo give det første svar point da det på en måde vedrører resten

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 11-01-05 01:00

... pøt med point, det er mere væsentligt at du kan sove igen .. med god samvittighed.
Det vigtigste må være at du og den nye køber er helt enige.
/PG

Kommentar
Fra : 653421

Dato : 11-01-05 20:27

tak