/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
1.sal - beklædning
Fra : endymion
Vist : 540 gange
90 point
Dato : 07-01-05 22:31

Hej.
Jeg har et måske noget banalt spørgsmål.
Jeg er ved at indrette 1. sal. Spærene er rettet op, der er etableret 20 cm isolering, der er afsluttet med membran.
Da jeg så skulle købe RUSTIK til at beklæde med, fik jeg den besked at det var ulovligt at bruge - jeg skulle anvende gipsplader. Det kan da ikke være rigtigt - alle de overetager jeg kender er da beklædt med træ. Jeg fik oplyst at det var en ny regel efter bygningsreglement fra 2003.
Er der nogen der vil hjælpe mig med det problem ?
Med venlig hilsen
KBH

Kommentar
Fra : dova

Dato : 07-01-05 23:01

Jeg er ikke helt sikker på, om reglerne kun omfatter nybyggeri
http://www.etadanmark.dk/danish/CE-markning/CE%20markning%20af%20trabaserede%20plader1.pdf

http://www.brandteknisk-institut.dk/default.asp?ID=24&AjrDcmntld=1018

måske bliver du lidt klogere vedrørende reglerne.

mvh dova

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 08-01-05 00:06

jeg går ud fra at der er tale om et enfamiliehus.
Det har såmænd været ulovligt at anvende træ i mange år, men man har så kunnet lave sikring hvor man ved hjælp af 2 mm udglødet jerntråd fastholder isoleringen efter bestemte retningslinier.
Jeg kender ikke det nye BR endnu, men hvorfor prøver du ikke at tale med teknisk forvaltning for du skal alligevel have en byggetilladelse når du udvider førstesalen til bolig.
Hvis den allerede er anvendt er det ombygning og så gælder der andre regler.
Har du husket at sætte vindsikring (skråstivere) på taget indvendigt? Det kræves.

Kommentar
Fra : slemmert

Dato : 10-01-05 19:53

hvornår har det da været tilladt at anvende alminfrlige 15 mm i etagebyggeri, spørg den kommunale forvaltning samt rådgivende firmaer som jo har ekspertisen!!!!

Kommentar
Fra : LLM

Dato : 24-01-05 01:17

Brand er en alvorlig sag, så personligt ville jeg nok vælge gipsplader, selvom rustik er flot.
Rustikbrædder har givet anledning til mange diskutioner i trælastbrancen om lovlighed gennem årene.
Vedhæfter lige et par link vejledning/ekstra forvirring.

http://www.tun.dk/PDF/Vejledning%20om%20profilbr%C3%A6dder%202.pdf
http://www.byggeri.dk/nyheder/view_news.asp?id=2727