/ Forside/ Karriere / Job / Ansættelse / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 380
Fyret i prøvetiden
Fra : lene7500anders
Vist : 1707 gange
50 point
Dato : 07-01-05 15:05

Hej igen. Det er åbenbart skruen uden ende... Ikke nok med at jeg blev fyret, fik jeg heller ikke for de 17 dage i dec jeg arbejdede for ham. Men nu kommer han og siger at jeg skulle holde juleferie og dermed ingen løn !
Jeg kan da ikke bruge min 14 dages opsigelse som ferie og han siger at jeg jo ikke skal have løn i ferien.

Hvordan skal jeg forholde mig ???

Venligst

ANders

P.s. Håber ans, kan hjælpe mig igen.

Kommentar
Fra : felix30

Dato : 07-01-05 15:09

Hvid du rent faktisk har arbejdet skal du have løn. Det er muligt at holde ferie i sin opsigelsesperiode, men har du været der har du jo ikke haft ferie. Så lønnen skal svare til de timer du har haft.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 07-01-05 15:10

du kontakter din fagforening

Kommentar
Fra : felix30

Dato : 07-01-05 15:12

Har du ingen fagforening, skal du sende et anbefalet brev til ham med en nøjagtig opgørrelse over de timer du har arbejdet, og så kræve dem udbetalt. Gør han ikke det, så må du gå til en advokat, hvis ellers dit krav kan bære det.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 07-01-05 15:15

Hvis du ikke er medlem i en fagforening - så se at blive det - forklar dem problemet og så hjælper de dig garateret med at inddrive din løn også selvom du ikke var medlem på opsigelsestidspunktet. Din arbejdsgiver kan ikke disponere over din evt restferie - da du ikke har optjent noget ferie endnu hos ham.

//bentjuul

Kommentar
Fra : felix30

Dato : 07-01-05 15:19

Bentjulls forslag er absolut et forsøg værd. Men du skal ikke lade der gå lade for lang tid. Hvis fagforenngen vil hjælpe dig er det heller ikke utænkeligt at de kender din arbejdsgiver. Det er ofte de samme arbejdsgivere der er problemer med igen og igen.

Kommentar
Fra : lcndk

Dato : 07-01-05 15:22

Du skal starte med at gøre skriftlig indsigelse over for tilbageholdt løn samt ikke koret varselt ferie jfr. ferieloven, herefter kan du gå to veje eller begge.
1. kontakt en advokat som vil rejse krav via retten
2 kontakt en fagforening som muligvis vil optage dig som medlem.

du har ligeså mulighed for at gå til advokat vagten eller ret og råd.

hilsen

Lcndk

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 07-01-05 15:25

Der er kun den mulighed jeg beskriver eller advokat som felix30 skriver - jeg kender den type arbejdsgiver alt for godt i mit virke som faglig medarbejder i en fagforening.
Så det skal gøres nu.

//bentjuul

Kommentar
Fra : Dodala

Dato : 07-01-05 15:31

kan du ikke ridse dit forløb op.
Er du funktionær ansat eller timelønnet.?
Hvornår blev du ansat?
Hvordan ser din kontrakt ud?
O.s.v.
Hvornår blev du fyret?
Hvornår blev du ansat?

Hilsen Dodala.

Kommentar
Fra : lene7500anders

Dato : 07-01-05 15:45

Hej igen. Her er lidt forhistorie.

Jeg er netop blevet fyret efter en ansættelse siden 15/11-04. Jeg er ansat som salgskonsulent og er under
funktionærloven.

Jeg startede med at køre til kunderne d. 18 nov efter en oplæring på Sjælland. Dernæst skete der det at min kone forlod mig d. 4 dec. Lang historie, det skal i ikke rodes ind i.
Nu er jeg så blevet skannet for testikel-kræft og fundet at jeg skal have den ene fjernet. Derfor har min indsats her de sidste 14 dg ikke været optimal, og det har jeg fortalt min chef, dog sagde han at han i går fredag 17 dec. havde lavet en opsigelse til mig pr. d.d. ????

Hjælp mig ! Kan min chef sige mig op pr. d.d. jeg troede der var 14 dages opsigelsesfrist i prøveperioden på 3 mdr. ?
Jeg regnede med at man kunne siges op pr. 1/? og så har 14 dages opsigelsefrist inden du skal stoppe helt. Eller pr d. 15/? og så har måneden ud .

Kan han bagefter komme og sige at jeg skal holde ferie i min opsigelsesperiode på de 14 dg ?

Jeg håber meget at der er nogen der kan hjælpe mig, jeg står i en ret dum situation lige nu.

Med venlig hilsen

Anders

Kommentar
Fra : lene7500anders

Dato : 07-01-05 15:45

Hej igen. Her er lidt forhistorie.

Jeg er netop blevet fyret efter en ansættelse siden 15/11-04. Jeg er ansat som salgskonsulent og er under
funktionærloven.

Jeg startede med at køre til kunderne d. 18 nov efter en oplæring på Sjælland. Dernæst skete der det at min kone forlod mig d. 4 dec. Lang historie, det skal i ikke rodes ind i.
Nu er jeg så blevet skannet for testikel-kræft og fundet at jeg skal have den ene fjernet. Derfor har min indsats her de sidste 14 dg ikke været optimal, og det har jeg fortalt min chef, dog sagde han at han i går fredag 17 dec. havde lavet en opsigelse til mig pr. d.d. ????

Hjælp mig ! Kan min chef sige mig op pr. d.d. jeg troede der var 14 dages opsigelsesfrist i prøveperioden på 3 mdr. ?
Jeg regnede med at man kunne siges op pr. 1/? og så har 14 dages opsigelsefrist inden du skal stoppe helt. Eller pr d. 15/? og så har måneden ud .

Kan han bagefter komme og sige at jeg skal holde ferie i min opsigelsesperiode på de 14 dg ?

Jeg håber meget at der er nogen der kan hjælpe mig, jeg står i en ret dum situation lige nu.

Med venlig hilsen

Anders

Kommentar
Fra : felix30

Dato : 07-01-05 15:49

Der er 14 dages varsel. Og uagtet din indsats, så skal du have løn i opsigelsen og for den tid du har været der. Prøv først en fagforening og ellers en advokat. Han kan ikke forlage at du holder ferie i din opsigelse.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 07-01-05 16:01

Anders du skal have professionelle mennesker til at hjælpe dig, den type arbejdsgiver får du ikke pengene ud af selv - vi kan skrive stolpe op og stolpe ned herinde, men det får du ikke penge ud af. Som tidligere nævnt af mig selv og andre søg professionel hjælp til at få dine penge.

//bentjuul

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 07-01-05 16:27

dette er et genopslag ikke lene7500anders
http://www.kandu.dk/dk/spg/56314
fik du ikke svaret her ??

Kommentar
Fra : ans

Dato : 07-01-05 16:48

rotw

Dette spørgsmål er ikke det samme som det du henviser til.

Her er spørger Anders om manglende løn og tvungen ferie uden løn.

Accepteret svar
Fra : Dodala

Modtaget 60 point
Dato : 07-01-05 16:52

Hej igen.
Du skal have løn fra den 17 dec. og 14 dg. frem. Ingen tvivl om dette.
Han kan godt bede dig om at gå med det samme,men du skal have de 14 dg. løn.
Da du ikke har optjent ferie i firmaet, så kan han ikke forlange dig at holde ferie.
Denne sag er klokkeklar. færdig .punktum.
Du kan hive ham i retten og han vil med sikkerhed tabe sagen.
Håber du for styr på dit privatliv og sygdom. Held og lykke.

Hilsen Dodala.

Kommentar
Fra : PowerRanger

Dato : 07-01-05 18:12

For at der skal være tale om prøvetid med mulighed for 14 dages opsigelse, skal dette være aftalt i din ansættelseskontrakt. Er det ikke det, har du det normale varsel for funktionærer, som er løbende måned plus 1 måned med den anciennitet du har.
Du kan ikke holde ferie i din opsigelsesperiode, da ferie, som ikke er hovedferie, skal varsles med 1 måned.
Ønsker han ikke at anvende din arbejdskraft i opsigelsesperioden, skal du have løn ud fra et gennemsnitligt timeantal i din hidtidige ansættelse, eller efter de timer du er lovet i din ansættelseskontrakt.
Du kan som funktionær ikke siges op pr. dags dato, medmindre der er grundlag for bortvisning.

Godkendelse af svar
Fra : lene7500anders

Dato : 07-01-05 18:42

Tak for svaret Dodala. Det er skønt at der er nogen der kan hjælpe. Også mange tak til alle jer andre der er kommet med indlæg.

Kommentar
Fra : PowerRanger

Dato : 07-01-05 19:09

At du ikke har optjent ferie hos den pågældende arbejdsgiver, har INTET at gøre med at du ikke kan pålægges ferie. Dette skyldes alene varslingsreglerne.