/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
hvilken race er den bedste... og hvorfor~
Fra : pyffer
Vist : 1657 gange
27 point
Dato : 06-01-05 21:52

Ja, det er måske ikke det mest seriøse spørgsmål, men det kunne være skægt at høre hvilken hunderace DU mener der er bedste... og naturlivis hvorfor?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 06-01-05 21:57

Det er selvfølgelig Doberman.
Først og fremmest fordi min dejlige hund er sådan en og så er det en flot hund der udover, at være en effektiv vagthund er en meget kærlig ven.

Kommentar
Fra : lunadc

Dato : 06-01-05 21:59

Det kommer da helt an på hvad man skal med sin hund, jeg har to en Silky terrier som er kanon hygge hund og en Tervueren som er en kanon arbejdshund.
Mine opfylder meget godt det jeg skal med dem så de er de bedste for mig.
Bodil

Kommentar
Fra : pyffer

Dato : 06-01-05 22:00

Forresten jeg glemte at sige at blandinger selvfølgelig også er velkomne. *S*

Kommentar
Fra : itgrafen

Dato : 06-01-05 22:05

Jubiiii, endelig en nemt spørgsmål. Det er da en Golden Retriever af jagttype. Det ved en hver da. He he

nej seriøst, der findes vist ingen bedste race gennerelt. For mig kune det være goldie, chæfer, berner sennen, blodhund, collie, mastif, eller måske en ridgeback. Eller noget helt andet. Det det i bund og grund handler om er hvad du vil med hunden og hvor godt et temperament og fysik den har i forhold til det. Og mere end det, så handler det om hvordan du agerer med hunden. Jeg troede ikke at en golden var andet end en doven hyggehund før end jeg fik den første. Nu har jeg tre og er vildt glad for dem, de holder mig i god form og er noget af det mest empatiske jeg nogen sinde har mødt. Jeg lærer noget nyt hver dag, både om dem, mig selv og om hvordan vi er sammen. Da jeg havde chæfer var jeg overbevist om at det var verdens bedste race. he he, ser jeg en chæfer er jeg stadig af den overbevisning. Det gælder bare også for de fleste andre hunderacer og hundeblandinger.
Og jeg er så glad for at de fleste syntes at lige bestemt deres race er det bedste. - lige sådan skal det jo være.

godt spørgsmål
Dorthe med et smil. Golden er det bedste

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 06-01-05 22:05

Schæferen selvfølgelig:
Lærenem
Arbejdsglad
Trofast
Vagtsom
Rolig
Nåå-ja og så er han selvfølgelig min makker i tykt og tyndt
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : Carg

Dato : 06-01-05 22:10

Ja, jeg giver dabj helt ret!!!! Og kan tilføje: fordi det også er min hund. ... Og så er det jo den smukkeste hund af dem allesammen.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 06-01-05 22:10

schæfer og schæfer/rottweiler blanding

Kommentar
Fra : dova

Dato : 06-01-05 22:17

Schäfer, fordi den er alle de gode egenskaber folk fremhæver hos deres hund, samlet i en, og så lidt til.
Skarpt efterfulgt af en Welsh Corgi Cardigan, som efter min mening er den eneste hund jeg nogensinde har oplevet, der nærmer sig Schäferens klogskab.

Men hvorfor kun den bedste?
Hvorfor ikke nævne den man synes mindst om:
Alle hunde der savler, uanset race.

mvh dova

Kommentar
Fra : Iblaur

Dato : 06-01-05 22:24

Schæferen. ... Men dova, jeg synes da også at der er mange af dem det savler en del.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 06-01-05 22:27

Schæfer... Ingen tvivl om det. Er opvokset med schæfere og er også mit eget førstevalg... Derefter helt klart en rottweiler!

Jeg har også kendt en hund, der var en blanding mellem en sct. bernhard, schæfer og labrador... Han lignede en kæmpe labrador og havde det dejligste schæfer-sind..

Dem jeg synes mindst om..... Det må være dem, hvis næse er så fladtrykte at de snøfter og pruster... Det er synd for dem!

Vaxen

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 06-01-05 22:28

Nu ikke negativ, Dova. Nogen påstår, at de hunde der ikke indordner sig er de klogeste og pudsigt nok er Border Collier testet som værende meget kloge

Kommentar
Fra : briani

Dato : 06-01-05 22:31

Hejsa dabj

Jeg vil bare give dig ret derfor stjæler jeg din kommentar

Schæferen selvfølgelig:
Lærenem
Arbejdsglad
Trofast
Vagtsom
Rolig
Nåå-ja og så er han selvfølgelig min makker i tykt og tyndt

Mvh
Brian & Nikki

Kommentar
Fra : Iblaur

Dato : 06-01-05 22:31

Den hunderace jeg har det dårligste forhold til er pudler... der er bare et eller andet over dem jeg ikke bryder mig om, selvom jeg godt ved at det skulle være en dejlig hund.

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 06-01-05 22:32

Pyffer ønsker du at få et virkeligt seriøst svar på dit spørgsmål ? Så er du nødtil at fortælle lidt om,hvad du vil bruge hunden til.Der findes så mange hunde racer,som næsten alle har en masse fortrindelige evner,men de er så forskellige,så man kan faktisk ikke stille det spørgsmål,som du gør også forvendte et ordentligt svar. Alle hunde ejere har jo den bedste hund og godt for det,for de skal jo leve sammen med den i 10 -15 år.
Så ud af busken fortæl os hvad du vil med en hund,så skal jeg gerne svare dig..

Kommentar
Fra : mango

Dato : 06-01-05 22:40

Schæfer er absolut også min favorit, er også opvokset med scæferhunde.
Jeg havde som barn en scæferhund som barnepige! Vi boede lige ud til hovedvejA10, som på det tidspunkt var meget trafikeret. Mine forældre havde en slagterbutik og kunne jo ikke altid have et øje på mig...så havde vi Juno, som vores hund hed..han skulle nok passe på mig. Hvis jeg ville gå ud af indkørslen, stillede den sig foran mig..og så opgav jeg jo hurtigt.
En anden sjov episode var, at der jo 1 gang om ugen kom en lastbil med kød og chafføren var lidt bange for den store hund, så han prøvede jo at indsmigre sig med at give hunden godbidder.
En dag da han stod og smed en luns kød hen til hunden, rømmede min far sig og Juno blev siddende, til total stor undren for chafføren. Han spurgte min far: "hvae er der galt med den hund"? Min far sagde: ååh den er blevet så træt at kød, så nu vil den kun have grøntsager! Chafføren lignede et stort spørgsmålstegn..og min far kørte i samme spor i ca. 5 min. og manden blev mere og mere imponeret. Til sidst gik min far dog til bekendelse og sagde: "værsgo" og hunden guffede godbiden i sig...Behøver jeg at sige at vi skreg af grin..og chafføren blev lidt rød i kammen.
Nu har jeg en Labradorblanding, mener det er en Doberman der er den anden halvdel og hun er virkelig en skøn hund. Meget lærenem og vagtsom. Hengiven, når hun har lært folk at kende.

Mvh. Mango

Kommentar
Fra : pyffer

Dato : 06-01-05 22:40

bb1... jeg skal skam ikke have en hund (til) men jeg synes bare det kunne være sjovt at høre om andres favorithund... og jeg sidder da også her og synes det er spændende at høre om de forskelliges favoritter.

Måske jeg, nu jeg er igang, skulle komme med at tillægsspørgmål... (selvfølgelig er det valgfrit at svare på det) Hvorfor valgte du din nuværende hund?

Kommentar
Fra : mango

Dato : 06-01-05 22:49

Jeg fik min (labrador/Doberman) fra et internat i Fredericia. Hun var på det tidspunkt 14 mdr. og havde været i en familie hvor de havde fået en baby som fik astmaeksem og så var de jo nødt til at komme af med hunden.
Beskrivelsen af hende var lige efter mit temperament, så det tog ikke lang tid at bestemme sig for det.
Jeg har ikke fortrudt et øjeblik. Hun er en dejlig hund..mangler dog lige lidt at få helt tillid til at vi ikke efterlader hende nogen steder. Hun kan finde på at gnaske lidt i småting hvis hun er alene, hvilket hun meget sjældent er, da jeg går hjemme.

Kommentar
Fra : nytcam

Dato : 06-01-05 22:51

Rottweileren er min totalle yndlings hund :)
Jeg har haft mange forskellige hunde(shæfer,dansk/svensk gårdhund,yorkshire terrier, osv)
Men jeg må indrømme at rottweileren har en helt speciel plads i mit hjerte-har selv en tæve på 1 år og 8 måneder og hun ER BARE SKØN.
Livlig,legesyg,rar,venlig,glad,og godmodig.
En dejlig hund der gerne vil arbejde og gå lange ture.
Der er ikk nået ondt skabt i hende.
Mine svigerforældre har os en rottweiler tæve på 4 år og vores hunde leger fantastisk sammen og er utrolig glade for hinanden.

En utrolig speciel,dejlig,smuk og suværen race : Rottweileren......

Min favorit :)

Kommentar
Fra : nusta

Dato : 06-01-05 23:26

Chihuahuaen er bare dejlig. Der findes ikke bedre hygge hund. Og man kan ikke få for mange af dem.
Der findes ikke noget bedre end at kravle i seng her om vinteren. Og så mærke sådan en dejlig varmedunke der varmer ens kolde tær. En Chihuahua er altid glad og den ser kærligt på en mens man fortæller den alle sine hemligheder. Den er dejlig modig og så er der ingen fare for at du ikke hører hvis der kommer indbudte eller ikke indbudte gæster til dit hus. Den skal nok fortælle dig det.

Ja en Chihuahua er bare dejlig. og hvis I er i tvivl så kig ind på min hjemmeside for jeg har hvalpe lige nu:

Med kærlig Chihuahua hilsen

Dorthe

www.kennelbygstubben.dk

Kommentar
Fra : itgrafen

Dato : 06-01-05 23:31

vil også gerne svare på hvorfor lige golden og hvordan det gik til vi fik golden. Vi har en søn, Kevin på nu næsten 9 år. Det var meget vigtigt for mig at han fik en hund, da han desværre ikke får søskende. Derfor skulle vi have hund. Jeg ville helst have en nova scottia duck tolling retriever, den ville passe temperamentsmæssigt og størrelse. Manden ville helst have en collige, men det var jo trods alt Kevin der skulle have hund. Og han syntes altså det sejeste i hele verden måtte være en golden retriever der skulle hede Mads........................ Jeg forhørte mig lidt omkring for at finde en mørk golden og var så heldig at komme i kontakt med hvad jeg i øvrigt også ser som den bedste hundekennel i danmark. Der købte vi en golden hvalp. Af forskellige årsager måtte han aflives efter 7 mrd. (skade i albueledet og for store smerter) Kennelen hjalp os med beslutningen og spurgte om vi ikke ville låne en hund ind til vi kunne få en erstatningshvalp. Så vi kørte til Kolding for at hente Kiebitz's Veronica, til daglig Nica. Hun flyttede selvfølgelig straks ind i vore hjerter på samme måde som hun tog plads i huset. Efter et par måneder var vi på besøg ved kennelen igen - og hun fik lov til at vælge hvor hun ville bo - hun gik lige ud i vores bil. Hun er en dreven og meget dygtig jagthund, så jeg måtte i gang med markprøvetræning. Det er rigtigt sjovt og fantastisk at arbejde sammen med sin hund på den måde. Efter ca. 6 mrd fik vi så erstatningshvalpen Kiebitz's Chicko. En superdejlig hanhund med kærlig lune. Han er nu 17 mrd gammel og virkelig en guldklump. Han har en sjælden evne til at "få andre hunde i tale" på en rigtig god måde uden at hverken dominere eller totalt underkaste sig. Og han har lige opdraget Nica's hvalpekuld med 7 dejlige hvalpe. De 6 blev solgt til forskellige gode hjem, med forskellige formål for øje. to jagthunde, to kælehunde, en hørehund og en redningshund. Den sidste tæve valgte at blive her. Hun hedder Kiebitz's easy now euphemia - Mia. Mia ligner sin mor og hun skal være min konkurencehund ved markprøver. Derudover får hun job som pædagog/læsetræner hund for specialklassebørn. Nica har nemlig valgt at sige op som jagt/markprøvehund og i stedet være hjælper for de svage og pædagoghund. Noget hun gør med stor indlevelse og succes her i Ålborg. Alt dette vidste jeg ikke noget om da vi fik goldie. Jeg har dog ikke fortudt et sekund. Og i kan da godt se at goldier som mine må ligge på førstepladsen på top 10 listen over bedste hunderacer.
Smiler, i hvert fald hjemme hos os. Og i klaserne hvor Nica arbejder og Mia kommer til at arbejde.
Alle hunde er dejlige, vores ejne specielt.
vh igen
Dorthe, Nica, Chicko og Mia - de to katte, Kevin og Peter

Kommentar
Fra : Ameena

Dato : 07-01-05 00:07

Jeg, personligt, kan godt lide dogo argentino, amerikansk bulldog, engelsk og amerikansk staffordshire terrie, pit bull og bull terrie.

Alle hunde er naturligvis dejlige, men jeg har bare en svaghed for kraftig bygget hunde. De er så smukke og dejlige. Og desuden så er de, med lidt tålmodighed og massere af kærlighed (samt et par godbidder); dejlig nemme at opdrage. Nogle vil måske modsige, at de er nemme at opdrage, men jeg har aldrig haft problemer med at træne nogen af dem i lydighed.
Jeg har p.t selv en Amerikansk staffordshire terrie på 12 måneder, som er den dejligste, kærligste og mest lydige hund, jeg længe har set i den alder.

Men som det nok er skrevet, så kommer det an på hvor meget tid, hvor meget motion, temperment, arbejde og kærlighed man vil eller har lyst til at lægge når man anskaffer sig en hund.

Amerikansk staffordshire er en dejlig familie hund. Den elsker at arbejde for at få mad, istedet for at få sin potion i en madskål. Den er vagtsom. Den er meget hengiven og forstår sig på hvem der bestemmer i hjemmet.. nemlig mig Den er god til at omgås med børn og andre hunde. Desuden så savler den ikke som mange større hunde, hvilket er et stort Plus i min kalender.

Et minus ved de overstående hunde er dog, at de har en meget sart pels, og kan ikke spise hvilket som helst fodder. Det kræver at man bliver nød til at prøve sig frem, og hvis man ikke prøver sig frem for at finde det bedste fodder til den bestemte hund, kan det gå hen og blive til stor gene, for både hund og menneske, da udslæt eller eksem klør og hunden højst sandsynligt vil kradse sig til blods, og evt. derved få betændelse, som så koster lidt penge hos dyrelægen..

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 07-01-05 01:34

Jeg synes også, Golden er en ualmindelig pragtfuld hund. Klog, køn, lærenem, kærlig og social. Det er nok langtfra verdens bedste vagthund, men på den anden side, så er hende vi har ikke bleg for at give folk en "ordentlig omgang" (gøen), når de går forbi, når det er mørkt. Hun gør også af og til at noget udenfor, når hun er inde. Men det er først efter hun er blevet "voksen" (hun er 4 år nu), at hun gør det.

Vores forrige var en krydsning ml. shæfer og retriever - sagde dem, vi købte hende af. Hun var sådan set klogere end vores nuværende, og en utrolig flot hund (kulsort m.lang bølgende pels. Ellers lignede hun en shæfer på en prik) Desværre var hun så fuld af nykker (læs: angst), at man skulle tro, det var løgn. Hun var simpelthen bange for ALT undtagen mennesker og biler, da hun var lille. Lygteplæle, store sten, skraldespande, flyvende "objekter". Nævn det, og hun var bange for det. Det tog et par år at pille næsten alt angsten ud af hende. Desværre fik hun en discusprolaps da hun var 8 år. Da vi skulle have fjernet stingene, fandt vi en knude i hendes bug. Et par uger efter blev hun aflivet p.g.a. fremskreden kræft, som åbenbart er en af shæferens trofaste følgesvende. Min bror har haft 3-4 stk. af racen. Ingen af dem er blevet 5 år, så blev de aflivet p.g.a. kræft. Og flere af dem havde også svær allergi. Den sidste multiallergi.

Men de fleste (store) hunde er pragtfulde. Hvilken race der er bedst, afhænger af ens behov. Som hyggehund vil jeg nok mene Golden er bedst, og da den også er jagthund, en glimrende sporhund og meget nervefast, vil jeg nok mene, at de fleste - undtagen vagtfirmaer o. lign. vil have glæde af sådan en. HVIS altså de fordømte hundeavlere, der avler på dårlige/syge hunde holder op. Men det gælder jo for alle racer.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 07-01-05 04:46

Hi
Ingen tvivl om at den bedste hund er en som min KAT, semilanghåret = særligt nuttet udseende
- intet ondt ord om hunde, katte er bare superintelligente, ultranuttede, graciøse så det batter, selvstændige, kærlige, trofaste, uafhængige, meget underholdende, legesyge, ku´blive ved. ..renlige
Hvis jeg skulle have en hund, ville jeg nok vælge en boarder collie (eller en new foundlænder), men de kræver konstant stimulation og motion og det har jeg ikke lige forhold il.

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 07-01-05 05:11

Boarder Collie fordi de er intelligente og interessante, New Foundlænder fordi de er uimodståelig dejlig (også til trods for at de savler) og så er de meget børnevelige

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 07-01-05 06:46

border collie : http://www.kennel.dk/bc/

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 07-01-05 06:57

New Foundlænder http://www.tavestpaa.dk/

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 07-01-05 06:59

New Foundlænder- linket, klik "fra medlemmer", "klik for sjov" for at se billeder

Kommentar
Fra : BarsKill

Dato : 07-01-05 08:28

Ligemeget hvad nogle mener:
Scæferen er den smukkeste, den kærligste, den klogeste, den.... -
Nåe ja, jeg har selv en schæfer.
KH Karsten
PS: Smag og behag kan sagten diskuteres, men er nok meget svær at blive enig om

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 07-01-05 08:32

Hej pyffer det var bedre,nu kom der ligefrem lidt kød på dit spørgsmål : Jeg valgte min hunde type udfra hvad jeg skulle bruge hunden til. Det var som jagt - og familiehund.
Jagtmæssigt var det vigtig for mig,at det var en stående jagthund,fordi det er den jagtform jeg dyrker mest. Familiemæssig var det vigtigt at den også kunne være en god familie hund og endelig måtte den ikke være for stor.
Så valget faldt på en Kliner Münsterländer ikke kun for at få det meste for pengene,men også for at sikre mig,at jeg fik en så god og dressurbar hund henvendte jeg mig til Münsterländer Klubbens avlsvejledning og fik her gode råd,derefter tog jeg ud og overværede nogle af deres prøver og træninger og først derefter besluttede jeg mig for,hvor jeg ville købe hund. Den første havde jeg i 10 år et vidunderligt eksemplar.Han blev afløst af en anden som nu er min bedste jagtkammerat og vinder af mange forskellige prøver og udstillinger Han hedder Horsia`s REMUS..

Kommentar
Fra : eisner

Dato : 07-01-05 08:47

Tjaee seriøst spørgsmål? Og dog.
Jeg tilslutter mig rækken af personer der peger på schäferhunden.
Grund:
1. Har arbejdet som instruktører for fører med alle mulige og umulige racer/hunde.
2. Schäferen er den mest alsidige. (jeg har f.eks. været på jagt, hvor en schäfer apporterede lige så godt som en kleinermünster)

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 07-01-05 09:59

hunde er som mennesker de er forskellige "hvilken menneske er det bedste??" nogle er gode til nået andre til nået andet nogle er lederhunde (dobberman/rotweiler/mastif olign) og andre er tralle hunde (schæfer/labrador olign)

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 07-01-05 11:12

de bedste hunde er de såkaldte "naturhunde" eksempelvis Kaukasisk Owtscharka, Jugoslovenski Ovcarski Pas - Sarplaninac,
Kangal & Anatolsk Karabash.
De er meget selvstændige og det kræver engagement, udholdenhed & kærlighed at rette til, men efter det hårde slid får du de bedste venner der findes!

Kommentar
Fra : mango

Dato : 07-01-05 12:08

Og hvad hedder de hunde så på Dansk *GG* har aldrig hørt de navne før...Sig er det kun for at blære dig ?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 07-01-05 12:59

Owtscharkaen er såmænd bare den udenlandske betegnelse for en hyrdehunde ( i østlandene). Altså hyrdehund fra kaukasus.
Og ligeså med den jugoslaviske.
Mine bekendte i Polen har sådan en.

mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 07-01-05 13:01

Og anatolsk karabash er en tyrkisk hyrdehund.
Så om de er mere naturhunde end Belgiske hyrdehunde eller Schäfer (Hyrde) eller alle andre hyrdehunde ved jeg nu ikke om man kan sige.

mvh dova

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 07-01-05 16:24

kaukaseren bliver sendt med kvæg/fåreflokken op i kaukasusbjerge omkring marts/april og her må flok og hunde klare sig selv til oktober/november hvor de bliver hentet ned igen, det er der "natur" i !
det samme gjorde man i Tito´s tid med Sarplaninacen og ja de er alle hyrdehunde, ja og de angriber alle der trænger ind på deres enemærker, det være sig bjørne, ulve og mennesker. det er svært at se forskel på Leonberberen og disse hunde, men det er mit indtryk at Leonbergeren (som også er en dejlig hund) har et meget "mildere" sind, det er et spørgsmål om opdragelse.
Kan vi ikke alle sige: "Min hund er den bedste,dejligeste og smukkeste!"?

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 07-01-05 20:32

Pyffer Læs lige spørgsmålet du startede tråden med engang til - så må du da give mig ret i at ingen har svaret dig - for det er der ingen der kan. Det sete afhænger af øjnene der ser og en hund er bedst til det den er opdraget til. At så hunden har forskellige gener alt efter race.Det kan man ikke se bort fra,hvilket du jo heller ikke gør selv.Der findes eksempeltvis hunde der finder mennesker under laviner og efter jordskælv er en sådasn hund ikke den bedste uanset race og at en schaefer kan lære at apportere gør den vel ikke af den grund til en bedre hund end de jagthunde der er opdrættet til det og har de medfødte evner.

Kommentar
Fra : itgrafen

Dato : 07-01-05 21:37

du har jo så inderligt ret bb1

Kommentar
Fra : mango

Dato : 08-01-05 00:25

Jamen er det ikke bare en hyggetråd..der er ingen svar..men meninger og følelser for vores dejlige hunde.

Kommentar
Fra : itgrafen

Dato : 08-01-05 00:44

nemlig mango, de fleste af os har da taget det som en dejlig lejlighed til at forælle at lige bestemt vores hund er de/den bedste - stort smil. Det er da dejligt. Hver hundeejer sin sandhed, som helst skal være: Min hund er den bedste.
I virkeligheden er hunde jo dejlige, og ja - det er katte da også. Jeg er bare ikke helt sikker på at de kan kvalificere som bedste hunderace, stort smil igen.

dejlig tråd

vh
dorthe

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 08-01-05 00:54

Det ville da være skidt hvis ens egen hund ikke var den bedste for det ved den jo, at den er. Ham der ligger og sover ved siden af mig i sin hundeseng er i hvert fald min den bedste, og så er han endda den bedste af de tre jeg har haft.
Hvis nogen skulle være i tvivl så lægger han skam poten om halsen på mig og giver mig endda et par dunk. Med sine 60 cm over ryggen er han også en stor kammerat, og han er min!

Kommentar
Fra : mango

Dato : 08-01-05 01:03

Bjarne..lige mine ord..og Dorthe..jeps det er dem vi elsker..og den hund er bare den bedste i verden.
Knus til alle hundeejere der elsker deres hund. *smask*

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 08-01-05 01:05

Selv knus!

Kommentar
Fra : mango

Dato : 08-01-05 01:24

hvor det luner at være en del af et fælleskab

Kommentar
Fra : akle

Dato : 09-01-05 01:02

Det er en hund i kattepels, der siger "miau"!!!

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 10-01-05 12:42

akle Ved du ikke hvordan man får en hund til at sige miau: Manfryser den ned i dybfryseren,når den er helt frossen skære man den over med en rundsav..

Kommentar
Fra : K_Hornbech

Dato : 10-01-05 20:40

I tager næsten alle sammen fejl (ikke dig, Nytcam). Rottweileren er den bedste!

Hvorfor?

* Tilpas arbejdsom og lærevillig på træningspladsen - doven/afslappet i vores lille lejlighed!
* Tilpas selvsikker til, at man kan lufte hende ved midnat nytårsaften - tilpas kærlig til, at hun gerne vil hænge op ad
en, mens man ser fjernsyn.
* Tilpas stor til, at man ikke behøver bukke sin gamle ryg for at klappe hende - tilpas lille til, at hun kan sidde på
skødet.
* Så stor og stærk at træning med hende er fysisk træning

Alt i alt tilpas .... for den, der vil arbejde med sin hund!

Kommentar
Fra : akle

Dato : 11-01-05 00:09

bb1 - det kan jeg ikke nænne, da jeg er glad for alle dyr - i levende live.

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 11-01-05 00:19

Det kan jeg heller ikke !! Det var kun skrevet for at vise hvor langt denne tråd er kommet ud i det bare ingen ting.......

Kommentar
Fra : akle

Dato : 11-01-05 00:31

bb1 - ja, og mit første indlæg var også kun for sjov, da spørgsmålet jo var lidt specielt. Smag og behag i forhold til temperament kan som bekendt ikke diskuteres.

Kommentar
Fra : DCH

Dato : 12-01-05 12:46

Hej alle sammen

Jeg har tænkt over spørgsmålet og ved faktisk ikke hvilken race der bedst - det afhænger jo af hvad man skal bruge den til, temperament osv. Men jeg vil da sige at jeg godt kunne finde på at anskaffe mig en af de racer/bl. vi har hjemme. Mest af alt en bl. for at mindske risikoen for arvelige sygdomme. Den blanding jeg har (lab./isl. fårehund) er en utrolig glad hund med mange udfordringer. Jeg går meget op i at træne dem og vil gerne have en hund der på tidspunkter siger what ever og bare gør som den vil. Således for man jo noget at arbejde med i stedet for de hunde når der bliver sagt spring - "ja hvor højt?"

Men alt i alt tror jeg at alle racer har deres gode og dårlige sider... Selv kamphundene

Men et godt indlæg der indimellem kunne være sjovt at snakke....

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 12-01-05 20:23

DCH Du må ikke tro på og vidre give skrønen om,at ikke racerene hunde er mere robuste - for det er der ikke belæg for !
Forklaringen er at hos de race rene registres forskellige sygdomme Øjne,HD ol..
Hvis en blanding bliver syg eller har en arvelig sygdom - skrives det ikke nogle steder.
Din mening om hundetræning kan jeg heller ikke helt forstå. Alle fornuftige hunde avlere inden for alle racer har altid forsøgt,at fremavle så dressurbare hunde,som muligt - hvorfor vil du så lige pludselig gå den anden vej. Det er næsten som man kan læse at de gjorde i 1930`erne. Hunden fik en hegnspæl oven i hovedet - så var den bange for ejeren og han kunne så lære den noget - vi er nået langt vidre i dag.
Så det er ikke nogen fornuftig måde at dressere eller holde hund på i 2005

Kommentar
Fra : ieconfig

Dato : 13-01-05 13:21

Ens egen hund er altid den bedste...Ja, det kan jeg kun give jer alle ret i

Men..men..men en af mine hunde lufte venner, mener bestemt ikke hendes hund er den bedste, og har sagt -og jeg ved hun mener det, at hun til hver en tid ville bytte hund med mig...Jeg har så ondt af det lille skravl, som sikkert med den rigtige opdragelse var blevet en vidunderlig hund, som ville være ens bedste. Men jeg vil ikke være "bag klog / dømmende" over for hende, og at hendes opdragelse ligger i at give hunden snor på når den ik gør hvad hun tænker den skal gøre, må være op til hende. Jeg syntes det er rigtig dejligt at se så mange, som er så sikrer på, at deres er den bedste, måske er der håb forude for alle hunde, om at de endag bare er den bedste.

Glade hunde
Hilsner Camilla.
(som mener at det skulle være ved lov, at gennemgå et kursus der passer til ens erfaring ved anskaffelse af nyt dyr.) ((Og ja ved at også mange menneskebørn har det hårdt.))

P.s. Min hund er en Samodore....Aldrig hørt om racen?? :)
Blanding af labrador og samojede spids og et bevidst valg, da disse racer passer perfekt til mit temperement og krav. Samojedens selvstændighed og labradorens arbejds vilje. = intelligent ,glad ,selv sikker ,aktiv, lærenem, kærlig, modig, arbejds villig og meget meget mere.
Den er min og det er bare den bedste. for 6 mdr siden var min gamle golden retriver og den dengang lille hvalp bare de bedste. snøft savner den gamle dreng, så meget at jeg tuder nu, han vil altid have en stor plads i mit hjerte.

Kommentar
Fra : DCH

Dato : 13-01-05 16:03

Det jeg mener med hundetræning har intet at gøre med den måde de avles på men derimod racerne generelt - vi ved jo at nogen racer er yderst lærenemme og andre kræver lidt mere tid og arbejde. Eksempelvis en golden vs. chow chow eller cocker. Jeg vil gerne hvis det var udfordringer i arbejdet.

Mht til racer og blanding ved jeg godt at det er - men jeg synes nu at der er en større risiko for sygdomme/skavanker ved race rene hunde - men jeg undskylder da.

DCH

Kommentar
Fra : k.j.k

Dato : 15-01-05 08:29

Det kommer helt an på, hvad man skal bruge hunden til, selskab, jagt, førehund, agility, dressur, cirkus, narkohund, politihund, vagthund osv.
Når man ved hvad man skal bruge hunden til, er der pludselig ikke så mange racer at vælge imellem.

Derefter kan man så gøre op med sig selv, om man skal have en hund der kræver pelspleje, og som måske koster 2-3.000 om året til en hundefrisør. Samt daglig pelspleje ca. 1 time om dagen.

Så er der igen skilt nogle racer fra.

Derefter skal man være ærlig over for sig selv, og beskrive sit eget sind, så kan man sammen med opdrætteren finde den hund i kuldet der passer bedst til ens eget sind.
VUPTI - SÅ HAR MAN DEN BEDSTE HUND

:- Karin

Accepteret svar
Fra : akle

Modtaget 27 point
Dato : 15-01-05 14:09

Den bedste hund til mennesket, er dén man falder for, og efterfølgende elsker over alt på jord!

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 18-01-05 18:11

Golden retriever, -fordi Silke er en golden. Selvfølgelig...

Du må da i gang med at tælle op, pyffer, så vi kan finde ud af, hvilken hund, der er bedst... Flertallet har vel ret.

Og så må vi der har vundet, kaste os frådende over hinanden for at få afgjort hvem, der skal have de 27 points.

Kommentar
Fra : DCH

Dato : 19-01-05 15:22

Ja, måske men fordi der er en hund der er mere populær end en anden mener jeg ikk gør den bedst. Du ved nok Birgitta, at en golden er den hund der hvert år anmeldes flest bideskader på hos forsikringsselskaberne.... Men pyt en golden er da sød.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 19-01-05 15:33

Næh, det ved jeg ikke nok. Hvor står det henne?
Når spørgsmålet kommer op i kandu-forum, så må det da enten være den race, der er mest populær, der er bedst, -----eller den race pyffer suverænt foretrækker selv.

pyffer skriver jo ikke noget om, HVAD den skal være bedst til.

Kommentar
Fra : DCH

Dato : 19-01-05 19:24

Kan ikke huske navnet - men læste det ihvetfald i et hundeblad.... Mener også det findes på nettet....

Ja det er jo rigtig nok.... men du skulle ikke tage det personligt.

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 19-01-05 20:36

Ja pyffer har skabt et problem for sig selv - hvordan vil han afgøre og afslutte tråden ?
Han kan jo ikke forlange,at vi andre kan/skal gøre det.For vil han ikke som han er blevet bedt om flere gange uddybe sit spørgsmål - så er der ingen entydig besvarelse. Hvilket denne maraton tråd også har bevidst.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 19-01-05 21:02

Det kunne jo også være den race, der er bedst til at forsvare sig overfor tumpede mennesker, at pyffer efterlyser.

Eller den der bedst til at væde tæpper højt op i alderen...

Eller den der synger højest og inderligst, når den er alene hjemme...

eller den der hurtigst kan splitte et hjem ad...

Eller den der bedst til at finde rundt i verden uden absolut at skulle have en ejer med..

eller...

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 19-01-05 21:49

ja,Birgitta -men det må vi jo spørge pyffer om ellers kommer vi jo ingen vejne. Min hund stamper med forpototerne i jorden når jeg driller den,men det gør ham da ikke til den bedste - for det er han i forvejen uanset hvad andre mener.......

Kommentar
Fra : takskaldeha

Dato : 19-01-05 22:14

Hejsa

Jeg må sige, at for mit vedkommende er det Leonbergeren, der er den ideele hund.

bb1>> Hvor er du dog sjov... hvor er det herligt at sidde og læse dine muntre indlæg... du er da den eneste, der virkelig har forstået essensen af spørgsmålet.

Pyffer>> nu kan du godt lukke tråden... nu har jeg jo svaret.

Kommentar
Fra : takskaldeha

Dato : 19-01-05 22:14

Hejsa

Jeg må sige, at for mit vedkommende er det Leonbergeren, der er den ideelle hund.

bb1>> Hvor er du dog sjov... hvor er det herligt at sidde og læse dine muntre indlæg... du er da den eneste, der virkelig har forstået essensen af spørgsmålet.

Pyffer>> nu kan du godt lukke tråden... nu har jeg jo svaret.

Kommentar
Fra : takskaldeha

Dato : 19-01-05 22:15

Hovsa den kom ind to gange...

Kommentar
Fra : egat

Dato : 30-01-05 18:44

Ganske enkelt svar LADRADOR
Hilsen Egat.

Kommentar
Fra : azawakh

Dato : 30-01-05 19:22

I er HELT på vildspor.

De bedste hund er da mynder, især whippet.

Elegant, sirlig, rolig og smuk.

Og så naturligvis tibetansk terrier og shetland sheepdog.

Og så kommer første alle de andre.

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 30-01-05 21:49

Jeg foreslår at pyffer får månedens præmie for at have lavet en mamut tråd,som alle svare på uden at kunne....
Hurra,hurra for alle Jer,der elsker Jeres hunde og syntes at de er den bedste. Det havde stået slemt til hvis alle havde haft en møgkøter,men utrolig nok så er der altså en del hunde med det navn..

Kommentar
Fra : Dullermaren

Dato : 11-02-05 13:37

nå ja ...... nu har alle I der er på vildspor sagt jeres mening .... så her er min ( læs : den rigtige hehe ) den Bedste er en Welsh Terrier !!!! Det er en lille hund , der tror den er en grand daniors..........
DEN FÆLDER IKKE
DEN ER UTROLIG BØRNEGLAD
DEN PASSER PÅ SIN FAMILIE
DEN ER SELSKABELIG
DEN ER NEM AT HAVE MED
DEN ER VAGTSOM
DET ER EN GOD JAGTHUND
DEN ELSKER AT SEJLE
DEN FINDER SIG I DET UTROLIGSTE FRA BØRN
det er en hund der ikke er så mange af i DK , men den fortjener en langt større udbredelse.
Har før både haft Rottweilere , collie, labrador, + div. blandinger... og det er alle pragtfulde hunde...... men har man først prøvet er Welshterrier, er man solgt.

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 11-02-05 21:36

Du har ganske ret. 99,99 % af alle Danske hunde ejere vil kunne skrive det samme om netop deres hund og det enda uden at lyve. For det gamle ordsprog hund så ejer eller er det omvendt ? er stadig glædende.
Et enkelt spørgsmål: Du skriver Det er en god jagthund ?? Jeg har aldrig oplevet en welshterrier apportere en ræv eller trække et anskudt stykke hjortevildt ned,men det kan din måske ?

Kommentar
Fra : egat

Dato : 11-02-05 23:58

LABRADOR ER UDEN TVIVL VERDENS BEDSTE HUND OG MEST OMGÆNGLIGE HUND DER FINDES .EN GOD OPDRAGELSE OG HUNDEN GØR SOM DEN BLIVER PÅLAGT .
HILSEN. ( EGAT )

Kommentar
Fra : Dullermaren

Dato : 12-02-05 15:51

Hej bb1
ræv, siger du ? hehe Welsh terrier er netop specialister til at gå i rævegrave , og hente ræven op.
tidligere under de store rævejagter i england ville man ikke sende de fine hunde i gravene,pga faren for at de blev skadede, denfor blev de små , men meget stærke og robuste Welshterrier sendt ned,og hente ræven op!

Godkendelse af svar
Fra : pyffer

Dato : 22-03-05 15:41

Tak for svaret akle.

Kommentar
Fra : akle

Dato : 23-03-05 10:46

Selv tak "pyffer", håber du taber dit hjerte til den rette (race).