/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
marcipan - remonce - tærte
Fra : aasenissum
Vist : 5182 gange
100 point
Dato : 05-01-05 12:46

i et anfald af grådighed har vi fået købt for meget råmarcipan her til jul. (eller spist for lidt )
jeg efterlyser en opskrift til en tærte, meget gerne med æble, men hvor marcipanen kan anvendes - og nu kommer vi til det vigtige - så den bliver blød og smækker. sådan lidt i retning af den remonce, som bageren bruger i makronsnitter/tærter. til selve tærtebunden kan selvfølgelig anvendes de fleste opskrifter, men den der lækre top??

Kommentar
Fra : pabloj

Dato : 05-01-05 13:28
Accepteret svar
Fra : Axelise

Modtaget 100 point
Dato : 05-01-05 15:07

Jeg laver tit en kage, som er så lækker og så let at lave, at den hedder "Hovedet under armen kage", for det kan man vitterlig have mens man laver den! Den smager helt vidunderligt, og alle beder altid om opskriften, når de smager den.
6-8 personer
100 g smør eller margarine
1½ dl (med top) sukker
2 æg
1½ dl hvedemel
1 tsk bagepulver
400 g frugt (æbler, bær blommer el. rabarber)
3 spsk sukker
1 spsk kartoffelmel
100 g reven marcipan
evt. 1 håndfuld hakkede mandler

1. Rør sukker og smør blødt
2. Tilsæt æggene, ét ad gangen
3. Vend mel og bagepulver i
4. Kom dejen i en smurt springform/tærteform
5. Strø den revne marcipan ud over dejen
6. Rens frugten, skær den i mindre stykker og bland den med sukker og kartoffelmel
7. Fordel frugten over kagedejen
8. Strø de hakkede mandler over
9. Bag kagen ved 175 grader i ca. 40-60 min.

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 05-01-05 22:12

tak axelise, du har fuldstændig ret. den blev ret lækker, selv med for få og indsnorkne æbler, så jeg er spændt på, hvordan den bliver med f.eks. saftige belle de boskoop.
men, suk, det var ikke helt den type, jeg efterlyser, selv om det er en kage, hvor man rigtig kan fornemme marcipanen.
den har fået sin faste plads i opskriftsamlingen.
mht. de 1 1/2 dl sukker med top, prøvede jeg at tage hovedet under armen, men det hjalp ikke. så det blev til 1 1/2 dl uden top + en lille griner
jeg venter lige og ser, om der sker mere herinde.

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 06-01-05 12:09

Nej, jeg ved godt at den ikke helt var, hvad du efterlyste...det er bare så dejlig en kage, så jeg ikke ville undlade at give opskriften videre, eftersom det er lidt "derhenad"!

Godkendelse af svar
Fra : aasenissum

Dato : 09-01-05 15:49

Tak for svaret Axelise.
den er nu afprøvet en del gange, og du har ret, den er god. håber stadig at kunne finde frem til denduvednok.

til pabloj, jeg havde allerede set arlas opskrifter, men tak alligevel.

mvh
...aase