/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Kobbertråd på tagryg
Fra : renekoch
Vist : 4496 gange
100 point
Dato : 04-01-05 09:59

Er det rigtigt, at mos og alger på et eternittag kan fjernes ved at spænde en kobbertråd ud over tagryggen? Hvordan gør man i så fald? Kan det skade en zinktagrende?

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 04-01-05 10:37

Du kan ikke fjerne eksisterende mos og alger på den måde. Og en tråd er heller ikke nok. En af mine venner fik sat en kobbervinkel på sidst han fik omtækket. Og det virker. Grunden til det var at han tidligere havde kobber omkring skorstenen, og al tækningen under skorstenen var totalt fri for mos og alger. Nu taler vi om stråtag.
Om det nedløbende vand vil skade en zinktagrende, er jeg ikke helt klar over, men hvis du sætter en kobbertop på huset, og det virker efter hensigten, kan du jo bare skifte skidtet ud med noget mere moderne. Noget for noget.

Accepteret svar
Fra : anyway

Modtaget 100 point
Dato : 04-01-05 12:20

Jeg har hørt om flere der har fosøgt med en kobbertråd - uden det helt store resultat. Problemet med et eternittag er jo bølgerne. Kobberet virker måske lidt hvor vandet løber= i bunden af bølgerne, men det er under alle omstændigheder næsten altid værst på siderne af bølgerne - især nordsiden, så....

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 04-01-05 21:43

hvis du kan skaffe en gammel koberkabel fra en højspænding , vil det virke fint
den fjerner ikke det der er der i forvejen , medmindre det er meget lidt , men kan holde taget rent
men monter den som en lynafleder , så er det lovligt , hvis den er sat op , kun med hensigt på at rense taget , bliver det betraktet som forurening , og det vil kommunen nok ikke acceptere

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 04-01-05 22:12

Princippet bliver helt rutinemæssigt brugt på stråtage. Og ja - det vil gøre noget slemt ved en zinktagrende. Men hvis dit tag er af bølgeeternit, så hjælper det som skrevet står kun i bølgedalene. Er det derimod af eternitskifer, er der måske en smule effekt. Og ud spændingen skal ikke være OVER tagryggen, men nede i intim kontakt med tagfladen. Mos og alger resgerer vist ikke på de der healerbevægelser på afstand. Virkningen er kemisk og foregår nede på/i taget. Men altså mest til stråtag. Det andet kan du vel vaske med en mos-og algefjerner.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 25-02-05 03:14

Rene - Synes du ikke at du har fået den hjælp du bad om? Hvis du har, skulle du jo nok lukke spørgsmålet, og derved give de udlovede point til den svarer der har hjulpet dig bedst. Nu er du jo SuperBruger, så det kandu sikkert godt selv finde ud af.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 25-02-05 03:19

Rene - Hvis ikke, så stil flere og uddybende spørgsmål. Så ta'r vi fat i dem.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 25-02-05 03:28

Eternittag kan være i bølger eller flade plader. Uanset hvad, kan en kobbertråd ikke fjerne noget som helst. Så det korte svar på dit spørgsmål er: NEJ
Nogle af os svarede lidt bredere, nemlig om Stråtage. Det havde du ikke bedt om, men nu ved du også det.
Hvis du har et eternittag med flade plader, skal det renses i bund først. Derefter kan en rygdækning med kobber mindske alger og mos i fremtiden. Men at fjerne det som du spørger om, KAN det ikke.
Er dit Eternittag bølget, virker kobberet kun i bølgedalene.
Har du zinktagrender vil de lide skade af det nedløbende kobbervand. Så hvis du vælger at lægge kobber på rygningen skal du måske udskifte dine gamle zink-tagrender med nogle nye af Plast.

Godkendelse af svar
Fra : renekoch

Dato : 25-02-05 08:50

Tak for svaret anyway.