/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Hvornår er en underskrift bindende?
Fra : stuf99
Vist : 2086 gange
5 point
Dato : 02-01-05 22:28

Hejza,
jeg er netop blevet kontaktet af HRI (Hotel & Restaurations Indkøb A/S), fordi de ønskede mig som leverandør af tøj (er nyopstartet tøjforhandler) til diverse receptioner og kontorer rundt om i Danmark. Det lød alt sammen meget fint, men jeg blev skeptisk, da alting skulle gå så stærkt. Jeg underskrev godt nok et dokument, som blev sendt til mig på mail. Jeg skulle bare "taste" mit navn ind i et worddokument.
Mit spørgsmål går så på, om denne form for underskrift er bindende. Jeg spør, idet jeg netop nu skal betale dem 3.500 kr for deres 'markedsføring' af mig.

Firmaet har optrådt adskillige gange i DR's Kontant og jeg har kontaktet de øvrige leverandører af tøj, for at høre deres version og de svarer enstemmigt: Det er et fup firma og du får intet for dine penge: BETAL IKKE!!!!
De øvrige leverandører advarede mig dog med, at de ville pudse incasso firmaer på mig og true med at smadre min butik.

Hvad stiller jeg op med underskriftsdelen - kan jeg bare sige: Jeg vil ikke være med mere eller er jeg bundet?

Tak for et godt forum,

mvh
Tinna

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 02-01-05 22:33

Underskriften er bindende....måske desværre, i dit tilfælde.

http://www.ret-raad.dk/fakse&art_id=200308290201285687

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : huntermis

Dato : 02-01-05 22:35

da du ikke har skrevet under med kuglepen eller fyldepen eller andet udover at teste et par tryk på en computer
for det kunne jo ligså godt være et par af dine venner der sad og legede med di computer men du var nede og hente pizza , så siger jeg også BETAL IKKE !!!! og hvilken firma ville gå rundt og smadre andre butikker ( ud over glarmester) det ville jeg kalde fup firma , løsning = politiet

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 02-01-05 22:36

Et tilsagn der er givet under forkerte forudsætninger er ikke bindende, selv om et mundtligt tilsagn normalt er bindende hvis det kan bevises og det er vel det man vil prøve med det de har lokket dig til.
Uanset det juridiske er det en dum situation du har bragt dig selv i og mit bedste råd er, at du skal søge juridisk bistand med henblik på politianmeldelse hvis du skulle blive truet på nogen som helst måde.
Lige nu drejer det sig om at være taktisk så du ikke bliver lokket længere ind i svindelnummeret.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 02-01-05 22:48

En e-mailunderskrift er nok bindende, under forudsætning af at modparten har ydet det vedkommende har forpligtet sig til, hvad mon de har ydet for de 3500 kr?, de skal da dukumentere at der har været udgifter og at deres intægter ikke kun kommer fra, folk som de har lokket til at sætte deres navn på en e-mail. Kan du bevise at de har truet med at smadre din butik, så andmeld dem! I alle tilfælde spørg politiet om der er grundlag for en anmeldelse. En incassosag kan du tage ganske roligt hvis ikke du har modtaget noget som helst. alene det at de griber til trusler viser vel at de ikke mener at de står godt i en retssag.

Kommentar
Fra : dk

Dato : 02-01-05 23:01

Hejsa

læs meget mere her
http://www.unfairpris.dk/

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 03-01-05 00:11

Du har slet ikke noget at være bange for, de må slet ikke henvende sig uopfordret:

Endvidere er din e-mail ikke bindende, du er vel heller ikke rigistreret med en elektroniske signatur
( http://danmark.dk/portal/page?_pageid=34,144008&_dad=portal&_schema=PORTAL )
http://www.jm.dk/wimpdoc.asp?page=document&objno=71832
http://www.jm.dk/wimpdoc.asp?page=document&objno=71826
Efter forbrugeraftalelovens § 2, stk. 1, må en erhvervsdrivende ikke uden forudgående anmodning herom rette personlig eller telefonisk henvendelse til en forbruger på dennes bopæl, arbejdsplads eller andet sted, hvortil der ikke er almindelig adgang, med henblik på straks eller senere at opnå tilbud eller accept af tilbud om indgåelse af en aftale.

Fra forbudet gælder der undtagelser for henvendelser om følgende, jf. § 2, stk. 2:

1) salg eller bestilling af varer, som efter næringslovens § 12, stk. 1, litra a, og stk. 2, samt § 13 kan sælges ved omførsel,
2) bestilling af bøger,
3) tegning af abonnement på aviser, ugeblade og tidsskrifter,
4) tegning af forsikring og
5) tegning af abonnement, der omfatter redningstjeneste eller sygetransport, hos en virksomhed, med hvilken én eller flere kommuner har indgået aftale om udførelse af rednings- eller slukningsarbejde ved ildebrand.

Et løfte afgivet af forbrugeren ved en erhvervsdrivendes henvendelse i strid med § 2 er ikke bindende, jf. forbrugeraftalelovens § 3.

http://www.familieadvokaten.dk/search/showresult.asp?src=/breve-600/b600-315.html&val=mail
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 03-01-05 06:23

hans mail er da bindende om han er reg. eller ej. han har givet et tilsagn.til:
Citat
Endvidere er din e-mail ikke bindende, du er vel heller ikke rigistreret med en elektroniske signatur

men ellers er jeg enig i resten fra pallebhansen
spørgsmålet er hvad du skal gøre nu.
du kan
1) lade som om du aldrig har svaret på den mail, og de skal så bevise det var dig, hvilket de ikke kan(for dyrt og umuligt) !
eller
2) svare dem i evt. en mail på hvorfor du ikke mener aftalen er gældende,dørsalgsloven, og så ellers glemme dem (gem dog alt korrespondance

Accepteret svar
Fra : RyeJensen

Modtaget 5 point
Dato : 03-01-05 08:08

valde -> De skal ikke bevise, at de har leveret noget, hvis der er sket forudbetaling, hvilket jeg stærkt går ud fra er tilfældet her, da det gør mulighederne for at svindle meget større.

pallehansen -> Selvfølgelig er en "underskrift" i en e-mail da bindende, selvom du ikke er registreret med elektronisk underskrift. Eftersom der ikke stilles nogle formkrav til aftaleindgåelse (der findes dog enkelte undtagelser), synes det noget paradoksalt, hvis man skulle være registreret for at kunne forpligte sig selv via e-mail.

Fsv. For det første hedder den § du henviser til nu § 6 (der er kommet ny lov fra 1. oktober 2004). Dernæst gælder loven kun for forbrugeraftaler, jf. § 1, og da stuf99 har indgået aftalen i sin egenskab af erhvervsdrivende, finder loven ikke anvendelse i dette tilfælde.

Rent juridisk hænger du desværre på den. Hvis du kan bevise, at HRI har handlet svigagtigt overfor dig, er aftalen ugyldig, men ellers er du desværre forpligtet. Hvorvidt du vil betale eller ej, er jo så en anden sag. Men du skal være indstillet på at få nogle rimeligt hårde breve fra deres inkassofirma. Mht. til ødelæggelse af din butik eller trusler herom, så er der ikke anden udvej end at gå til politiet.

mvh
Jensen

Godkendelse af svar
Fra : stuf99

Dato : 03-01-05 09:55

Tak for svaret RyeJensen. Det lød som det mest gennemtænkte svar!

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 03-01-05 12:09

Tak for det. Du vender bare tilbage, hvis der er yderligere i sagen

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 03-01-05 15:27

Det er stadigvæk ikke lovligt at sende regninger, som der ikke er leveret ydelser for. Regningen på 3500 kr Lyder da ikke som en forudbetaling. Alle svarerne ser bort fra fortrydelsesparagraffen.
Det er da umorals at støtte fupfirmaer og firmaer der bruger trusler i deres incasso metoder!

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 03-01-05 15:36

valde -> Så vidt jeg kan læse ud af stuf99's indlæg, skal hun betale 3500kr. for at HRI vil markedsføre hendes tøj ved fremtidige receptioner o.lign. Det må da betegnes som forudbetaling. Hvilken hjemmel har du til at forbyde aftaler, hvor parterne er enige om at der skal ske betaling før levering af hovedydelsen?

Kommentar
Fra : stuf99

Dato : 03-01-05 17:22

Det er rigtigt som RyeJensen skriver, at jeg betaler for deres markedsføring af mit firma gennem deres hjemmeside og et katalog. Det er jo som at betale for en annonce - man ved ikke hvor stor responsen bliver og det kan de jo selvfølgelig heller ikke give mig nogen garanti for. DET der trickede mig, var at jeg skulle underskrive samme dag som opkaldet fandt sted. De sendte mig en fax, men jeg kunne ikke sende den underskrevede bekræftelse tilbage, da faxen boykottede. Så forsøgte jeg at scanne det ind, men det lykkedes heller ikke. Til sidst sendte hun mig det Word dokument, som jeg så kunne underskrive. Hun stressede mig HELT vildt og sagde, at hun kun sad tilbage på arbejdspladsen, fordi hun ventede på min bekræftelse, så hun kunne lægge den 'i produktion'.

Jeg er normalt meget MEGET skeptisk anlagt og undrer mig over, at hun kunne få mig overtalt. Jeg har så senere fundet ud af, at du kun kontakter nye enkeltmands firmaer, fordi de/vi jo netop som nystartede går og venter på den helt store ordre.
Som én af de andre leverandører sagde "havde jeg bare haft ½-delen afhendes salgstalent, så havde jeg ikke lukket min butik". Hun skulle betale 18.000 og hun troede det var hendes helt store gennembrud. Det var det så IKKE!

Jeg har mailet til min kontaktperson idag - hun læser mailsene med besvarer ikke. Prøver at ringe i morgen.

endnu en gang 'TAK'