/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Mobil-Telefoni / Spørgsmål
10  g_h 4281
Billige mobiltelefoner-abbonnementer
Fra : g_h
Vist : 629 gange
1 point
Dato : 02-01-05 14:47

Min fornemmelse siger mig, at jo billigere en mobiltelefon er i et tilbud, jo ringere er abonnementet!!!
Ligeledes er det sjællent, man ser de mobilselskaber, der har nogle gode priser og er gode til at holde på kunderne, komme med slagtilbud på telefonen!

Kommentarer!

Gert

Kommentar
Fra : gooby

Dato : 02-01-05 14:53

Hej Gert

Mange af de billige tilbud på mobiltelefoner er reelt en for for afbetaling.
Teleselskaberne får somregel dækket tilskudet ind på telefonen i bindingsperioden. Gennem abonnement (nogen gange forhøjet i bindingsperioden.) samt oprettelses afgiften.
Så hvis du ikke ønsker det abonnement som telefonen sælges med kan det tit bedre betale sig at købe den uden. Hvis du f.eks. ønsker at benytte CBB eller lign.

Med Venlig Hilsen
Nicolaj

Accepteret svar
Fra : Better_Performance

Modtaget 11 point
Dato : 02-01-05 15:06

Det siger jo sig selv, at en mobiltelefon der reelt koster 2-4.000 kroner ikke kan sælges for 1 krone uden, selskabet kan sikre sig at de på en eller anden måde får pengene ind på en eller anden måde.

MEN da der jvf. dansk lovgivning på området ikke kan stilles krav om en bindingsperiode på mere end 6 måneder, så må selskaberne også sikre sig at de på den tid får dækket deres udgifter, og derfor ser du ikek et billigt abonnement med en billig telefon.

Der erj o ingen af selskaberne der er i branchen af andre årsager end for at tjene penge

Kommentar
Fra : gooby

Dato : 02-01-05 15:11

Det er rigtigt.

Du kan dog finde bindingsperioder på 1-2 år på erhvervsarbonnementer.

Kommentar
Fra : g_h

Dato : 02-01-05 15:17

Grunden til mit indlæg, er også at fortælle de mange, der stiller spørgsmål om det ene og det andet selskabs nye abonnement, at der er ikke noget at spare, ved at hoppe på et tilbud om en billig telefon!
De selskaber, der kommer med prisbaskerne, skal nok sørge for, at få prisforskellen ind bagefter!!

Gert

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 02-01-05 15:24

Der er jo kommet nye regler fra 1. januar, så der fremover skal skiltes med samtlige omkostninger i bindingsperiode, som det er nu ka ndet være yderst forvirrende, og man har set eksempler på at en telefon ti len krone i løbet af de seks måneder koster lige så meget eller mere som den samme telefon hos en andne operatør solgt til 1000 kr.

Under alle omstændigheder står det jo enhver frit for at købe en telefon uden binding, uden abonnement eller andet, og så bare betale fuld pris på telefonen, det kommer du typisk til alligevel i det lange løb

Kommentar til gooby det er rigtigt der findes bindingsperioder på længere tid end 6 måneder for erhvervskunder, binding på 24 måneder er dog forbeholdt 3, og skyldes at de indtil videre udbyder unikke tjenester som berettiger en længere bindingsperiode

Kommentar
Fra : gooby

Dato : 02-01-05 15:29

Bindingsperioder på mere end 6 måneder benyttes ikke kun af 3.
Både Telia & TDC har bindingsperioder på 12 & 18 måneder på erhverv.

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 02-01-05 21:10

gooby, bindingsperioder på 12 måneder er normalt til erhverv, men en bindingsperiode på længere end dette er ulovligt for andre end 3.

det vil sige at en bindingsperiode på 18 måneder hos Telia eller TDC er i strid med lovgivningen

Godkendelse af svar
Fra : g_h

Dato : 14-01-05 20:55

Tak for svaret Better_Performance.