/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Golden Retriever, kennel
Fra : Kirak
Vist : 7007 gange
20 point
Dato : 02-01-05 11:45

Hej alle og godt nytår!

Jeg står i den situation, at jeg er ved at lede efter en god kennel, da jeg ønsker en Golden Retriever hvalp her til sommer. Derfor kunne jeg godt tænke mig at høre, om I har nogle positive/negative erfaringer med nogle kenneler (de må gerne ligge på Jylland, men ikke et krav)?

Kan I nævne nogle ulemper ved racen (det skal lige siges, at jeg ikke ser deres trang til at bære som en ulempe)?
Er det egentlig nødvendigt at trimme en Golden eller er dette kun, hvis man ønsker at udstille sin hund?

Jeg har læst et sted, at det er meget vigtigt, at hvalpene omgås en hanhund, inden de bliver otte uger. Hvad mener I om det?

Det jeg er mest bange for i forbindelse med at få en hvalp er hvalpebidningen. Jeg har hørt om adskillige metoder til, hvordan man afvænner hvalpen med dette, men det er virkelig svært at vurdere, hvilken der er bedst. Umiddelbart er jeg tilhænger af "AU-metoden", hvor man højlydt siger "AUUU", når hvalpen bider. Men hvad gør man så, når hunden bider i ting og møbler? Her kunne jeg selvfølgelig bruge den metode, hvor man går ind og afleder hvalpen med et stykke legetøj, men for mig at se er det at gå direkte ind og rose hunden i dens handling.

Hilsen Anja

Accepteret svar
Fra : DCH

Modtaget 30 point
Dato : 02-01-05 12:21

Hej anja
Nu ved jeg ikke hvor i Jylland kennelen skal ligge men der ligger en i nordjylland (leergården) der er der utrolig dårlige erfaringer fra da de mange af de hunde der kommer derfra døjer med HD.
Men jeg kan ikke huske hvad en af de kennler der ligger i vejle området hedder - der skulle være en god en nede. Ligeledes Coutryside i Aars(nordjylland) er en god kennel.

Godt nytår.
DCH

Kommentar
Fra : Karina10

Dato : 02-01-05 14:18

Hej Anja.
Da vi fik vores hvalp gjorde vi et stort nummer ud af at lære hende betydningen af "ja" og "nej". Med godbidder der ligges foran hvalpen lærer den hurtigt at "ja" betyder "vær'sgo'" og "nej" betyder "lad den ligge". Der går ikke ret lang tid før hvalpen kan overføre disse ord til andre situationer. Så betyder "nej" nemli "stop det du har gang i" f.eks. når hunden bider i sofaen, eller samler jord op af potteplanterne. Bare man er konsekvent...
Med hensyn til trimning: Det vigtigste er at pelsen børstes og holdes ren, efter min mening. Mine forældre har en golden, der aldrig har fået trimmet pelsen og den er rigtig flot.

Har du kigget på hvalpelisten efter kennel???
www.goldenretriever.dk
/Karina

Kommentar
Fra : lillian

Dato : 02-01-05 14:20

hej Anja
Du kan prøve at gå på en udstiling og se på Golden Retriever
samt du altid kan høre hos D.K.K.om der er hvalpe på listen
og om deres Golden Retriever kennel af rasen i Jylland
DKK har også kurser i før du får hund som der kan besvare alle
spørgsmål af rasen som du har
Hel og lykke
Lillian

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 02-01-05 14:30

Hej, Anja.
Og hvor jeg dog kan glæde mig på dine vegne. Det er en enestående sjov og dejlig oplevelse at skulle ud og finde en hvalp. -Især en golden retriever hvalp, -jeg har selv en meget rød golden, Silke, på knap 3 år.

Nå, men når du er indstillet på at anskaffe en stambogsført hvalp, ---og betale, hvad det koster, ---så er det faktisk ikke så svært at finde en opdrætter. Kik her:

http://www.dansk-kennel-klub.dk/page.php?menu=425

Hvis ellers linket virker, så skulle der gerne her være en liste på 7 golden-kenneler i Jylland... Og de har vist allesammen links til deres hjemmesider.
Så kan du kikke på hver enkelt kennel og billederne af deres hunde og beslutte dig for, hvem du synes bedst om.

Det vil være en fordel, hvis du kan vælge en kennel, der ligger i nærheden af, hvor du bor, så du kan besøge din hvalp nogle gange de sidste 3-5 uger inden du kan få den hjem. Jeg garanterer dig for, at det er en oplevelse, du ikke må undvære.

Nå, men dine andre spørgsmål:
Om en hvalp helst skal omgås en hanhund? Jeg synes da, at det er hyggeligt og rart, hvis kennelen har en hanhund som tæven tillader hvalpene at komme i nærheden af. Men jeg kender da flere hvalpe, -især fra familieopdræt, som ikke har mødt en hanhund før de 8 uger gamle kommer ud i den store verden... Faktisk har min egen Silke da vist næppe mødt andre hanhunde end sin bror før hun blev adopteret af mig.
Større kenneler har bedre muligheder for også at have hanhunde gående, men så er der andre ulemper, -for så har familien ikke det samme tætte forhold til hvalpene som i et "køkken-opdræt". Så der vil være fordele ved begge dele.

Ulemper ved racen? Jeg har kun haft Silke, og jeg kan sige, at hun er en meget aktiv og livlig hund. -I modsætning til berner sennen som jeg havde før.
Så du skal være indstillet på, at bruge en masse tid sammen med din hvalp. Vær indstillet på, at du skal finde på nogle ting, I kan lave sammen. -Også når den bliver ældre. ---Silke og jeg rydder for tiden op efter nytåret: jeg tager en bærepose med når vi går tur, og så løber hun rundt og samler plastic, pap, fyrværkeri, øldåser og alt muligt skrammel op til mig.
Silke bliver børstet hver dag, -pelsen er ikke noget problem. Jeg har ikke hørt, at golden retrievere skal trimmes...
Det med at bide har aldrig været et problem med Silke. Hun er en meget "blødmundet" retriever, så hun er meget forsigtig med sine tænder. Jeg ved ikke, om alle retrievere er sådan.
Men i hvert fald, hvis du har ideer til ting, som du og hvalpen kan underholde jer med, så behøver den ikke at bide for at få din opmærksomhed.

Noget af det første, du har brug for at lære din hvalp er forskellen på "Ja" og "Nej". Du må på biblioteket og finde bøger om hvalpetræning og opdragelse. Bare læs ALT, hvad du kan finde. Og så kan du selv vælge, hvad du selv synes lyder rigtigt og godt. Og hvad der passer bedst til dig.

Og jeg kunne blive ved, men jeg stopper her.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 02-01-05 16:46

Der er en, der hedder Prøvesøgård. Jeg ved ikke lige hvor i Jylland den ligger. Den er flytte derover fra Sjælland. Men det er meget gode, psykisk stabile og raske hvalpe, de opdrætter. De har ikke nogen i øjeblikket, så vidt jeg ved, men du kan jo ringe og høre, hvornår de venter et. De har ikke haft nogen længe, så det er nok ved den tid, hvor de planlægger et kuld.

Nogle af vores venner har en hvalp fra dem. Den har aldrig fejlet noget som helst i sit godt 4årige liv. Til sammenligning har vores Golden "klipåpekort" til dyrlægen.
http://hjem.get2net.dk/provesogaard/

Hilsen Jette

Kommentar
Fra : Kirak

Dato : 02-01-05 17:47

Mange tak for jeres svar!

Til DCH:
Der ligger tre i Vejleområdet: Shadowfax, Grejsdalen og Spirit of Dreams
Kan du huske hvilken af disse det var, som du havde hørt positive ting om?
Jeg har selv set lidt på kennel Golden Countryside's, men blev nervøs da jeg så, hvor mange hunde de havde (11 stk). De kan vel umuligt have tid til at passe dem alle sammen. Umiddelbart får det mig i hvert fald til at tænke på en opdrætter, som avler (kun) for pengenes skyld. Kan der være noget om det, eller er det noget pjat?

Til Karina:
Tak for dit forslag ang. hvalpebidningen.
Ja, jeg har set på hvalpelisten, men der er jo så mange Golden-kenneler. Det er svært at se ud fra deres hjemmesider, om de er gode. Derfor kunne det være dejligt, hvis folk havde personlige erfaringer med nogle (så er man fri for at køre 200 km for at se en kennel, som man på forhånd kunne have fået at vide var dårlig)

Til Lillian:
Jeg har været inde på DRK's aktivitetskalender for at se, hvornår der var udstillinger. Men kunne ikke rigtig finde nogen i de kommende måneder. Og tror man skal være rimelig tidligt ude, hvis man vil have en golden-hvalp.

Til Birgitta:
Ja, det er en rigtig sjov fase: Først at finde frem til en kennel, så de plagsomme 8 uger, der bare snegler sig af sted, inden du endelig får vovse med hjem :)
Tak for linket - jeg har skam været derinde og se, men som jeg også skrev til Karina, er det svært at finde frem til de gode ud fra hjemmesiderne (selvom der selvfølgelig er nogle ting, man kan se efter).
Nu bor jeg i Nordjylland, men hvis jeg skulle finde en kennel i Sønderjylland, kan jeg godt love for, at jeg vil komme fræsende hver weekend ;) Men derfor kunne det nu være rart at spare en tur derned i denne fase, hvis jeg på forhånd havde vidst, at denne kennel var dårlig.
Nu skriver du, at din Silke ikke har mødt en hanhund, før hun kom hjem til dig. Kommer hun fint ud af det med hanhunde nu? Er Silke en Golden af 'udstillingstypen'? En af grundene til at jeg har valgt racen er netop dens lyst til at lære, så det er jeg helt på det rene med - og glæder mig :)

Til Jernladyen:
Tak for anbefalingen af Prøvesøgård!
Fra hvilken kennel er din hund fra?

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 02-01-05 18:28

Silke har det helt fint med hanhunde. Hun er en meget begejstret hund, og når hun møder en han, så kaster hun sig på ryggen og logrer helt vildt. Hendes bedstevenner er et søskendepar Zenta og Valde og dem suser hun rundt med og snerrer og slås, -men kun for sjov! Men hun hilser altid ved at smide sig på ryggen lige når hun møder dem. Vi omgås mange hunde, og der er kun et par stykker, hun ikke bryder sig om. Og de er begge tæver, der er lidt yngre end hende selv.

Helt personligt elsker jeg at gå på udstilling med min hund. Men jeg vælger ikke hund efter udseendet... Det er jeg ikke i stand til. Hvis jeg mangler (savner) en hund, og jeg ser et kuld hvalpe, så er jeg solgt! Jeg bliver dybt forelsket lige på sekundet!

Silke har været på udstilling, og hun har så sidste gang fået en 3. præmie for udseendet, og det er altså ikke særlig godt. Men samme dag fik hun 1. præmie i klasse 1 i Lydighed. --Siden har hun også bestået klasse 2 i Lydighed med en 1. præmie, så nu træner vi klasse 3. --Jeg betragter de der udstillinger som en slags "Julefest for Hunde" og det skal hun såsandelig ikke snydes for, bare fordi der er nogle eksteriør-dommere der ikke synes, hun ligner en golden retriever.
Jeg tror, at Silke er en usædvanlig klog golden. Men så sandelig også en hund, der helt fint kan -og kunne- finde på gale streger selv, hvis hun ikke får aktiviteter nok.

Den første sommer, jeg havde hende, var det meget varmt (2002) og jeg troede, at jeg kunne gå med sådan nogle løse, lette nederdele som hang og flagrede midt på skinnebenene. ---Der er ingen af mine nederdele, der overlevede den sommer... Hun syntes bare, at det var FOR uimodståeligt, når stoffet sådan hang og flagrede lige over snudehøjde. --Noget af det, der gav mig mange problemer med hende var, at hun slet ikke kunne finde ud af nogen ting, hvis jeg skældte ud. Hun blev smækforvirret. --Efterhånden fik jeg lært at aflede hende på en sjov måde når hun lavede ballade. At skælde ud har aldrig virket på hende.
Og jeg synes stadigvæk i dag, at det er lettere at få hende til at gøre noget end at få hende til at holde op med noget. Altså: Hvis hun ruller sig i en rævelort, så kan det da godt være, at jeg skriger "NEJ!" men jeg ved godt, at det bare ikke virker. Næh, men hvis jeg kalder: "Silke, plads" -ja, så kommer hun.

Kommentar
Fra : lillian

Dato : 02-01-05 18:47

Hej igen
der er udstilling i DKK--- Fredericia, 12.-13. februar 2005 -
Hilsen
Lillian

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 02-01-05 19:13

Min er fra "Gold of Pleasure". Da vi købte hende for 4 år siden, boede de i Allerød. Jeg har ikke kunnet finde dem siden ved søgning, så jeg tror, de har skiftet navn. Til gengæld har jeg pudset DKK på dem, og de ville aflægge dem et uanmeldt besøg. Håber, de har sparket dem herfra og til evigheden. Det er noget værre svineri og dyremishandling at avle på allergikere - og hunde med HD. Sidstnævnte har vores heldigvis ikke, men hun er så plaget af sin allergi, at det nærmer sig mishandling at holde hende i live.
Hilsen Jette

Ps. Konen var lærer. Hvad manden lavede, ved jeg ikke.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 02-01-05 20:34

Jette, har du ikke deres navne? Dem skifter de vel ikke, selv om de skifter kennelnavn...

Jeg har selv haft en hund med allergi, så jeg forstår præcis, hvad du mener. Ramses blev kun 4½ år, og mine oplevelser med ham gjorde, at jeg skiftede race..

Kommentar
Fra : tzaren

Dato : 02-01-05 23:30

Jeg kan ikke anbefale kennel countryside. Nogle venner købte en hvalp der. Allerede dagen efter kunne hvalpen ikke rejse sig. Dyrlægen kunne mærke, at hvalpen ingen hofter havde. De havde store problemer med opdrætteren, og måtte true med indberetning til Dkk, før de ville acceptere at tage hvalpen tilbage. Jeg har også hørt at der er pra i nogle af hundene, at og disse parres indbyrdes.

Men held og lykke med den kommende hvalp.

Kommentar
Fra : helge.t

Dato : 02-01-05 23:59

Hej Anja

Jeg har købt min golden-han her: http://www.countrysides.dk/ som ligger lidt syd for Limfjorden.

Jeg er absolut tilfreds, og Anette og Bent er seriøse opdrættere, som jeg godt tør anbefale.
M.h.t. omgang med hanhunde, gik min hvalp sammen med faren indtil jeg fik den. Men jeg ved ikke om den omgang er nødvendig.

Uanset hvor du køber hvalpen, er det meget vigtigt hvordan den er præget de første 8 uger. Har du børn, er det en god ide, at hvalpen kommer et sted fra hvor den har omgang med børn helt fra starten.

Ulemper...Tja, egentlig kan jeg ikke se nogen ulemper, hvis du køber hos en seriøs opdrætter.
Der er selvfølgelig noget pelspleje, altså børstning. Jeg får aldrig trimmet min golden, da jeg ikke går på udstilling.
Goldens er meget glade for selskab, og om det er en fordel eller ulempe, kommer an på ejerens indstilling, og hvor længe den eventuelt skal være alene hjemme.

Som andre har nævnt, er "ja" og "nej" gode kommandoer at lære helt fra starten, og jeg brugte også "Auu" når de små spidse hvalpetænder blev lidt for nærgående... gerne med en lidt pibende stemme for at understrege.

Giv hvalpen noget som den gerne må bide i, og fjern så vidt muligt alt det den ikke må bide i. Bider den i møbler eller tæpper e.l. så sig skarpt "nej", giv den noget den gerne må bide i, og ros den så RIGTIG meget.
Vær meget opmærksom på elledninger.

Endelig mener jeg at aktivering er vigtigt, gerne på et hvalpehold i den lokale forening, som følges op derhjemme.

Håber du finder en god hvalp, og held og lykke med den.

Mvh
HelgeT

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 03-01-05 03:21

Dem der havde Gold of Pleasure's hedder Inger og Niels Sander. De boede Wolthersvej 11 3450 Allerød.
Desværre fik vi først diagnosen på vores den dag der var gået et år fra vi købte hende. Jeg gik omgående hjem og skrev et anbefalet brev til dem, som de havde næste dag, men det var jo så en dag for sent. De gad end ikke reagere på det, selv om vi på daværende tidspunkt var oppe på over 10.000 kr i dyrlægeregninger på hende. Derfor meldte jeg dem til DKK, som dog heller ikke gad gøre noget ved det på det tidspunkt. Da Nanna fik det så dårligt, at vi begyndte at overveje at aflive hende, blev jeg så vred, at jeg skrev en meget lidt pæn mail til DKK. Det resulterede i at de tog på uanmeldt besøg hos opdrætteren - sagde de i hvert fald. Men da var jeg allerede så vred, at jeg havde meldt mig ud af DKK. Men første gang jeg talte med DKK om sagen, var det en meget nedladende madamme, der tydeligt lod forstå, at de da i overvejende grad var der for kennelejerenes skyld.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 03-01-05 03:30

Jeg tjekkede det lige på eniro. De bor der endnu. Hans fulde navn er: Niels Steffen Sander.
Hendes fulde navn er: Inger Holstein Sander.
Gid deres røv må klø, og deres arme være for korte til at klø igen, når de avler på allergidyr.

Hilsen Jette

Kommentar
Fra : Kirak

Dato : 03-01-05 10:01

Atter en gang tak for jeres kommentare :)

Hvor er det en trist historie, Jette!

Hmm... Kan se, at der er én, som anbefaler kennel Golden Countryside's, mens en anden advarer mod kennelen.
Det gør det jo ikke meget nemmere, men giver mig nogle oplysninger om, hvad jeg skal passe på, hvis jeg tager ud og ser på den.

Til Helge: Er det ikke et eller andet sted at belønne hvalpen for at bide, når man giver den et stykke legetøj? Eller skal man vente et stykke tid, fra man har sagt "nej" til man giver legetøjet, så hvalpen ikke kan kæde det sammen til "bid = legetøj"?

Til Lillian: Tak for udstillingsdatoen, men da det er DKK og ikke DRK, som afholder den, er der vel ikke ret mange Golden Retrievere?

Til Jette:
Jeg har prøvet at kontakte kennel Prøvesøgården, og de planlægger et kuld hvalpe her til sommer. Tæven er dog ikke undersøgt for AA. Da jeg spurgte opdrætteren om dette, sagde hun, at det oftest er hanhundene, som bliver undersøgt for AA. Er der ikke ligeså stor risiko for, at hvalpene arver tævens albuer som farens?

Jeg har også haft et kig på kennel Farmer Hill's (http://www.kennel-farmerhills.dk/), som planlægger et kuld efter deres tæve Mitshja og Early Easter Av Vervik fra kennel Golden Countryside's. Ved faren står der, at han er fundet fri for arvelige øjensygdomme - dette må vel indbefatte PRA, som tzaren advarer imod?

Kommentar
Fra : lillian

Dato : 03-01-05 10:49

Hej igen

Ja det er DKK udstilling ------ men du kan se på DKK hjemmeside
antalet på udstiller af Golden Retrievere ca 3 uger før udstillingen
Hilsen
Lillian

Kommentar
Fra : DCH

Dato : 03-01-05 14:32

Hej hej

Det er shadowfax.
Mht til coutryside siges der at det er nogle gode hunde der kommer dernede fra så jeg tror ikke de avler for pengenes skyld.

Held og lykke

DCH

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 03-01-05 14:42

Hej Kirak. Sikken en masse god respons du får!
Det er jo rart at vide, at du ikke behøver at frygte at familien Sander er flyttet til Jylland.

Du skriver til Lilian: ...."men da det er DKK og ikke DRK, som afholder den, er der vel ikke ret mange Golden Retrievere?"
Hvis du med DRK mener Dansk Retriever Klub, så kan jeg glæde dig med, at det ER en klub, der er medlem af DKK.

Og en golden retriever SKAL være undersøgt for PRA, -for overhovedet at blive avlsgodkendt i DKK .

Citat
Øjne: Hvalpe kan ikke registreres i DKK, medmindre forældre som er registreret efter d. 1.7.1994, er undersøgt af et medlem af Den Danske Dyrlægeforenings øjenpanel- for PRA og cataract. Første undersøgelse skal være foretaget inden første parring, dog tidligst når hunden er 12 måneder gammel. En øjenattest må ikke være mere end 12 måneder gammel på parringstidspunktet.

---Fra Golden Retrievernes hjemmeside... http://www.goldenretriever.dk/

Kommentar
Fra : tzaren

Dato : 03-01-05 18:39

Citat
Jeg har også haft et kig på kennel Farmer Hill's (http://www.kennel-farmerhills.dk/), som planlægger et kuld efter deres tæve Mitshja og Early Easter Av Vervik fra kennel Golden Countryside's. Ved faren står der, at han er fundet fri for arvelige øjensygdomme - dette må vel indbefatte PRA, som tzaren advarer imod?

Faren er netop en af disse pra-hunde fra kennel countryside. Hunden er afkom af kendt anlægsbærer, og har tidligere fået diagnostiseret pra, ganskevist benævnt tvivlsom/kan ikke vurderes (20.08.02). Ved denne dom har man altså valgt alligevel at bruge den i avl. Det plejer man ikke at betegne som en seriøs opdrætter. Slet ikke når man positivt ved at den er afkom af kendt anlægsbærer.

Men, men , men du stiller egentlig et spørgsmål som ikke kan stilles, for du vil altid finde nogle som kan lide en kennel og nogle som ikke kan. Det vil altid bero på ens oplevelser og krav til en kennel.
Selv har jeg en oplevelse med en hund fra den kennel. Det var et par som tidligere havde været uheldigt af få en hund med HD og måtte aflive den. De havde netop købet en hund fra Kennel Countryside og var dybt ulykkelige, for det var gået op for dem, at begge forældredyr havde hd og en af den ovenikøbet svær Hd, nu frygtede de endnu engang at måtte af med en hvalp for tidligt. Da de talte med opdrætteren havde han blot fortalt dem, at det var ligegyldigt med HD resultaterne på forældredyrene. Jeg kendte ikke kennelen på det tidpunkt. men jeg følte meget med disse mennesker, og man bliver ikke ligefrem venligt stemt overforfor sådan en opdrætter.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 03-01-05 19:04

Hej Kirak.
Spurgte du Connie på Prøvesøgård om hun ville få tæven testet?? Jeg har mailet en del med hende, og hun virker meget seriøs og glad for sine hunde. De har så vidt jeg ved haft "hvalpetræf", hvor det havde været virkelig vellykket. Alle, der mødte op hyggede sig og var sunde og raske (hundene altså).
Hvis vores Nanna bliver aflivet, så køber jeg en hvalp af hende, selv om de bor i Jylland, og jeg på Sjælland. Hendes hunde har også et godt sind (selv om det selvfølgelig ikke kommer på højde med vores Nanna. Men hun er også usædvanlig mild og kærlig).
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : Kirak

Dato : 03-01-05 19:23

Tak for jeres svar! :)

Til Jette: Det lød ikke på hende som om, hun ville lade hendes tæve teste. Hvilket egentlig undrer mig.

Til Tzaren: Mange tak for den oplysning! Den har måske reddet mig fra at begå en stor fejltagelse.

Til Birgitta: Ja, det er virkelig fantastisk! Er meget taknemmelig for vejledningen - for umiddelbart kan det synes som en jungle af opdrættere :)

Kommentar
Fra : helge.t

Dato : 03-01-05 19:27

Hvalpen lever i nuet. Den skal irettesættes i samme øjeblik den gør noget forbudt. Tilbyd straks hvalpen noget positivt efter at den er stoppet med bideriet, f.eks. et stykke legetøj, og ros den så når opmærksomheden er koncentreret om legetøjet.

Det kan godt være seancen skal gentages nogle gange, men lidt tålmodighed betaler sig oftest.
De fleste hvalpe vil forsøge at gøre deres ejere tilfredse og undgå irettesættelser.

Når du skal ud at se på kenneler/hvalpe, så kig på omgivelserne, om der er pænt og rent. Se også på forældrene til din kommende hvalp, de skal være sunde og raske og imødekommende over for mennesker, lige så vel som hvalpene.
Læg også mærke til forholdet mellem opdrætteren og hundene/hvalpene, det skal udstråle et godt tillidsforhold. Mennesker kan godt lyve, men en hunds adfærd over for sit menneske lyver aldrig.

Det vil altid være en god ide at tage en bekendt, eller en anden uvildig, som har lidt forstand på hvalpe med når du skal vælge hvalp. Man bliver nemlig tit forblændet når man ser de små guldklumper, og ser måske ikke så kritisk på dem som man burde gøre. Det er jo et valg man gør for de måske næste 10-15 år.

Hilsen
HelgeT

Kommentar
Fra : helge.t

Dato : 03-01-05 19:35

PS
Det er 3½ år siden jeg købte min "bulderbasse" hos Golden Countryside, så hvad der er sket i mellemtiden kan jeg ikke svare for. Det eneste jeg ved er, at min hund er sund og rask, jeg har aldrig haft problemer med sygdom eller skavanker, og han er meget glad for alle han ser, ikke mindst børn.

Hilsen
HelgeT

Kommentar
Fra : Kirak

Dato : 03-01-05 20:13

Hej Helge

Tak for dine råd i forbindelse med at udvælge kennel - de er blevet noteret ned!

Har nogen af jer erfaringer med kennel Newluck (www.newluck.dk)? Det lyder nemlig som en rigtig god kennel.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 03-01-05 20:59

Du er i god tid. Så tag hen og besøg dem. Uanset hvilke erfaringer andre har, så kan de kun være vejledende. Det allervigtigste er dine egne indtryk. Allerhelst så hurtigt som muligt, så du ikke bliver "voldført" af en vidunderlig lille hvalp. For alle hvalpe er uimodståelige.
Først: ring og tal med "kennelmutter" og få en aftale om besøg. Så kan du også komme til at møde moderen inden hun er blevet "underlig" på grund af graviditet eller små hvalpe.
Og din interesse vil give dig bedre mulighed for at være med i det endelige opløb. Hvis der f. eks. kun kommer 3-4 hvalpe, så er det kun få udvalgte købsinteresserede, der får en chance. --Gode hvalpe er sælgers marked.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 04-01-05 00:50

Sig mig, er der ingen der avler mørke Goldens mere?? Det virker, som om alle kenneler er gået over til de hvide/lyse.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : Kirak

Dato : 04-01-05 10:24

Tak for dine inputs, Birgitta. Umiddelbart virker kennel Newluck, som en god kennel. Desværre ligger den på Sjælland, så der vil ikke være mulighed for så mange besøg.

Til Jette: Jo, der er bl.a. kennel Julis Stjerne (http://www.julisstjerne.dk), kennel NordGold (http://home.mira.dk/~nordgold/) og kennel Golden Runner's (http://www.goldenretriever.suite.dk/index-DK.htm)

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 04-01-05 14:55

Så meget vigtigere er det at besøge kennelen snart, Kirak. For mange steder vil du slet ikke få lov til at købe en af deres hvalpe, hvis ikke du besøger hvalpen mindst én gang om ugen fra den er 3-4 uger gammel.

Så tag turen, og find ud af, om det er for langt væk. For ellers må du koncentrere dig kom kennelerne i Jylland.

Godkendelse af svar
Fra : Kirak

Dato : 08-01-05 15:12

Kommentar
Fra : Kirak

Dato : 08-01-05 15:12

Så fik jeg endelig lukket spørgsmålet.

Mange tak for alle jeres kommentarer! Og fortsat god weekend! :)

Kommentar
Fra : DCH

Dato : 10-01-05 12:51

hej
Tak for accepten