/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Hvem skal nu betale?
Fra : kjeldgaard
Vist : 889 gange
50 point
Dato : 16-08-02 22:34

Hej

(dette spørgsmål stilles både i "Vand og VVS" samt i "jura")

Vi er løbet ind i en dum sag og jeg vil gerne høre jeres vurdering.

Pga tilbygning har vi været nødsaget til at udskifte vores vand-stikledning på en strækning fra tilslutningen inde i huset til ca. 10 meter væk udenfor huset. Derfor aftalte vi med en autoriseret blikkenslager, at han skulle komme og foretage det nødvendige. D.v.s. få lukket for vandet ved stophanen i vejen, skære gamle vandledning over og erstatte hele pivetøjet med en ny, morderne vandledning. Vores aftale med blikkenslageren omfattede altså udskiftningen og intet andet.

Stor var vores forbløffelse derfor, da vi kom hjem og konstaterede, at vores vandmåler – der for øvrigt kun var ca. 3 år gammel og fungerede upåklageligt – var blevet udskiftet med en anden. Og samtidig kunne vi konstatere, at vores afkalker – der ligeledes var i god stand og fungerede upåklagelig – var blevet fjernet og erstattet med et rørstykke.

Det undrede vi os jo gevaldigt over.

Vi kontaktede blikkenslageren og han kunne oplyse følgende: alle VVS´ere var - af det lokale forsyningsselskab - blevet pålagt at udskifte "gamle" vandmålere, når som helst de havde muligheden for det. Da vi påpegede, at vi ikke havde bedt om at få fjernet afkalkeren, stod han uforstående og lovede at få fat i vvs-svenden. Denne ankom næste morgen og forklarede at han ”desværre var kommet til at ødelægge den, da han skulle udskifte måleren”. Da vi påpegede, at det jo ikke havde været nødvendigt at tage fat i afkalkeren for at skifte måleren, blev vi henvist til ”nærmere afklaring med hans mester”. Ved efterfølgende kontakt til Mester, blev vi henvist forsyningsselskabet og deres krav om udskiftning.

En telefonisk henvendelse til forsyningsselskabet, afstedkom blot en "skulderrysten" og en kommentar om, at det da vitterlig ikke var deres problem, at vores eget rørsystem ikke kunne tåle mosten. Sådan noget gør mig altså skidesur!

Så nu er det lige vi spørger: hvem skal betale for en ny afkalker? (Det var sgu´tte nogen billig model)

Er det mesteren (som ansvarlig for sin ansattes gerninger) eller er det forsyningsselskabet (som den ordregivende)? For det kan da umulig være os der skal hænge på den!!

mvh kjeldgaard

Accepteret svar
Fra : Melander

Modtaget 60 point
Dato : 16-08-02 22:47

det er der overhovedet ikke nogen tvivl om, det skal MESTER, da det er hans svend der har ødelagt den, vandmåleren, kan i ikke gøre så meget ved, det er tilsyneladende et lovdirektiv, der gør at de skal skiftes. men afkalkeren skal mester betale, og påmontere.

det kan ikke være forsyningsselskabet, fordi deres krav til udskiftning, altså kun omfatter vandmåleren, hvis mester´s svend så ødelægger noget, kan man jo ikke holde forsyningsselskabet til ansvar..

altså....MESTER BETALER GILDET:)

mvh. Melander

Godkendelse af svar
Fra : kjeldgaard

Dato : 18-08-02 13:53

Hej Melander,

tak for responsen. Nu går vi vidre medsagen og ser hvad der sker.

mvh kjeldgaard

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 16-08-02 22:28

>
> Er det mesteren (som ansvarlig for sin ansattes gerninger) eller er det
> forsyningsselskabet (som den ordregivende)? For det kan da umulig være
> os der skal hænge på den!!
>

Såfremt der vitterligt er lærlingens arbejdsuheld er det naturligvis
mesteren (eller hans forsikring), som må klare skærene.

Venlig hilsen
Knud

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 17-08-02 00:24

"Knud Thomsen" <knud.thomsen@privat.dk> wrote in message
news:3d5d6e06$0$27648$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Såfremt der vitterligt er lærlingens arbejdsuheld er det naturligvis
> mesteren (eller hans forsikring), som må klare skærene.

Kæft, hvor må man stå for skud...

Lærlingens uheld..... Nu gjorde jo mig lige ulejlighedet til at læse
indlæget igen.. Hvor jeg fik læst dette

"fat i vvs-svenden. Denne ankom næste morgen
og forklarede at han "desværre var kommet til at ødelægge den, da han
skulle udskifte måleren""

Du er da rigtig en god lærlinge dræber, der bare selv vil gå og lave
problemerne, og lærlingen for skylden...

Jeg troede uddannede svende sagtens kan lave fejl??

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 17-08-02 00:47

"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*REMOVE*spamfilter.dk> skrev i en meddelelse
news:3d5d896a$0$87281$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> "Knud Thomsen" <knud.thomsen@privat.dk> wrote in message
> news:3d5d6e06$0$27648$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
>
> > Såfremt der vitterligt er lærlingens arbejdsuheld er det naturligvis
> > mesteren (eller hans forsikring), som må klare skærene.
>
> Kæft, hvor må man stå for skud...
>
> Lærlingens uheld..... Nu gjorde jo mig lige ulejlighedet til at læse
> indlæget igen.. Hvor jeg fik læst dette
>
> "fat i vvs-svenden. Denne ankom næste morgen
> og forklarede at han "desværre var kommet til at ødelægge den, da han
> skulle udskifte måleren""
>
> Du er da rigtig en god lærlinge dræber, der bare selv vil gå og lave
> problemerne, og lærlingen for skylden...
>
> Jeg troede uddannede svende sagtens kan lave fejl??

Det kan de sagtens, men hvorfor tror du de har en lærling
--
Brian Sørup
Chevy Camaro 454 - 0-60mph /?,?sek. ¼mile ??,??sek / ???,??mph.
Mazda 626 2,0 GLX - 0-60mph /10,3 sek. ¼mile ??,??sek / ??,??mph.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 17-08-02 01:25

On Sat, 17 Aug 2002 01:23:31 +0200, "Bjarke Hansen"
<bjarke_hansen@*REMOVE*spamfilter.dk> wrote:

>"Knud Thomsen" <knud.thomsen@privat.dk> wrote in message
>news:3d5d6e06$0$27648$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
>
>> Såfremt der vitterligt er lærlingens arbejdsuheld er det naturligvis
>> mesteren (eller hans forsikring), som må klare skærene.
>
>Kæft, hvor må man stå for skud...
>
>Lærlingens uheld..... Nu gjorde jo mig lige ulejlighedet til at læse
>indlæget igen.. Hvor jeg fik læst dette
>
>"fat i vvs-svenden. Denne ankom næste morgen
>og forklarede at han "desværre var kommet til at ødelægge den, da han
>skulle udskifte måleren""
>
>Du er da rigtig en god lærlinge dræber, der bare selv vil gå og lave
>problemerne, og lærlingen for skylden...
>
>Jeg troede uddannede svende sagtens kan lave fejl??
Lærlinge laver fejl, Svende laver fejl, Mester laver fejl, kunder
laver fejl, alle laver fejl. Et eller andet sted forstår jeg godt at
du ikke "taler" særligt godt med hverken
mester/svend/forsyningsselskab. Prøv at rette blikket indad, og tag en
ny snak med denne vvs-mester.
Hvis dette ikke virker, så send et skriftligt krav om at han opsætter
en ny afkalker uden udgift for dig. Giv ham 3 dage til at komme ud af
busken, skriv at du vil kontakte din advokat hvis han ikke reagerer.
Send det anbefalet.
Hvis han stadig ikke er kommet ud af starthullerne, går du til din
advokat, og lader ham snakke med mester. Og, ja advokater er dyre i
drift, så prøv at gøre et ihærdigt forsøg på at finde en løsning med
mester under den første samtale.
Der er ingen tvivl om at du skal have erstattet din afkalker. Prøv at
se om din hus/grund-ejerforsikring ikke omhandler stikledninger. Gør
den det så tal med din forsikrings mand/dame, det kan være at det hele
kan proppes ind den vej.

/Hans

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 17-08-02 12:13

"kjeldgaard" <kjeldgaard.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:rdd79.4931$ww6.630637@news010.worldonline.dk...
> Hej
>
> (dette spørgsmål stilles både i "Vand og VVS" samt i "jura")
>
> Vi er løbet ind i en dum sag og jeg vil gerne høre jeres vurdering.
>
> Pga tilbygning har vi været nødsaget til at udskifte vores
> vand-stikledning på en strækning fra tilslutningen inde i huset til ca.
> 10 meter væk udenfor huset. Derfor aftalte vi med en autoriseret
> blikkenslager, at han skulle komme og foretage det nødvendige. D.v.s. få
> lukket for vandet ved stophanen i vejen, skære gamle vandledning over og
> erstatte hele pivetøjet med en ny, morderne vandledning. Vores aftale
> med blikkenslageren omfattede altså udskiftningen og intet andet.
>
> Stor var vores forbløffelse derfor, da vi kom hjem og konstaterede, at
> vores vandmåler - der for øvrigt kun var ca. 3 år gammel og fungerede
> upåklageligt - var blevet udskiftet med en anden. Og samtidig kunne vi
> konstatere, at vores afkalker - der ligeledes var i god stand og
> fungerede upåklagelig - var blevet fjernet og erstattet med et
> rørstykke.
>
> Det undrede vi os jo gevaldigt over.
>
> Vi kontaktede blikkenslageren og han kunne oplyse følgende: alle VVS´ere
> var - af det lokale forsyningsselskab - blevet pålagt at udskifte
> "gamle" vandmålere, når som helst de havde muligheden for det. Da vi
> påpegede, at vi ikke havde bedt om at få fjernet afkalkeren, stod han
> uforstående og lovede at få fat i vvs-svenden. Denne ankom næste morgen
> og forklarede at han "desværre var kommet til at ødelægge den, da han
> skulle udskifte måleren". Da vi påpegede, at det jo ikke havde været
> nødvendigt at tage fat i afkalkeren for at skifte måleren, blev vi
> henvist til "nærmere afklaring med hans mester". Ved efterfølgende
> kontakt til Mester, blev vi henvist forsyningsselskabet og deres krav om
> udskiftning.
>
> En telefonisk henvendelse til forsyningsselskabet, afstedkom blot en
> "skulderrysten" og en kommentar om, at det da vitterlig ikke var deres
> problem, at vores eget rørsystem ikke kunne tåle mosten. Sådan noget gør
> mig altså skidesur!
>
> Så nu er det lige vi spørger: hvem skal betale for en ny afkalker? (Det
> var sgu´tte nogen billig model)
>
> Er det mesteren (som ansvarlig for sin ansattes gerninger) eller er det
> forsyningsselskabet (som den ordregivende)? For det kan da umulig være
> os der skal hænge på den!!

Mesteren har sikkert en "klumrerøvsforsikring" der dækker skader sket
UNDER arbejdets udførelse. Hvis de har haft fat i afkalkeren og den under
denne behandling er blevet ødelagt, skal denne forsikring i brug, dog med en
selvrisiko, men det kan du være ligeglad med.

Er det derimod sket ved at han f.eks. har tabt noget på den uden at have
arbejdet på den, er det hans alm. erhvervsansvarsforsikring der skal i brug.

Under alle omstændigheder skal du blot kontakte ham og bede ham betale en
ny. Jeg mener ikke at du skal true med advokat nu, men i stedet sige at han
selv
kan købe og opsætte en ny, eller betale for at du bestiller en ny og får en
anden
til at udføre det.

Han har ansvaret.

MAndersen

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 18-08-02 19:06

Hans Kjaergaard skrev i news:tt4rlug67ss1c8t1op9iom5217hgeu0nne@4ax.com

[klip]

> mester/svend/forsyningsselskab. Prøv at rette blikket indad, og tag en
> ny snak med denne vvs-mester.

God ide.

> Hvis dette ikke virker, så send et skriftligt krav om at han opsætter
> en ny afkalker uden udgift for dig. Giv ham 3 dage til at komme ud af
> busken, skriv at du vil kontakte din advokat hvis han ikke reagerer.

Enig.

> Send det anbefalet.

Glem det. Send et alm. brev.

/Peter

--
http://www.grauslund.com