/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Ølhund
Fra : helge.t
Vist : 3683 gange
50 point
Dato : 29-12-04 23:44

Jeg har hørt flere fortælle at, de har gode erfaringer med at give hunden en halv øl, for at berolige hunden nytårsaften. Er der nogen her der har gode eller dårlige erfaringer med øldrikkende hunde? Og er der nogen der med sikkerhed ved om det kan være skadeligt for hunden?

Mvh
HelgeT

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 29-12-04 23:56

Den bedste øl du kan give din hund er høj musik, nedrullede gardiner og være hos den hele nytårsaften.
Godt nytår.
MVH Bevi54

Kommentar
Fra : ans

Dato : 30-12-04 00:02

Læs lidt her http://www.netdyredoktor.dk/Tema/Tema_Fa_din_hund_sikkert_genne/tema_fa_din_hund_sikkert_genne.html

jeg har ikke hørt at det skulle være godt for en hund at give hunden en halv øl.

Kommentar
Fra : briani

Dato : 30-12-04 00:07

Hejsa

Min brors hund får cirka en halv øl hver nytårsaften,og det slapper den af på
så tippet virker
Og jeg er næsten 100% sikker på at den ikke har taget skade og er heller ikke blevet alkoholiker

Så en halv øl for at få en meget nervøs hund til at slappe utrolig meget af det syntes jeg er godt.

Mvh
Brian

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 30-12-04 00:10

Jeg ved ikke, om en halv øl er godt for en hund eller ej til at slappe af på, men jeg ved, at det ikke er alle hunde, der kan lide det. Så hvis du har tænkt at prøve det nytårsaften, må du heller se om den kan lide det inden.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : smutter50

Dato : 30-12-04 00:23

Kender flere, der har gode erfaringer med øl, og de hunde har bestemt ikke taget skade.
Til næste år skulle du prøve en D.A.P. En "tingest" til at sætte i stikkontakten, som købes hos dyrlægen. Den har med sikkerhed virket her.

Kommentar
Fra : eisner

Dato : 30-12-04 09:29

Hi Helge
Det kan godt være at du kan drikke hunden så fuld at den ikke registrerer at det er nytårsaften, men øl er lige så skadelig for hunde som for mennesker, det eneste positive vedr øl er at der er B-vitaminer i og det er godt for hundens pels.
I øvrigt forstår jeg ikke rigtigt alle de problemer hundeejere har med hunde der er bange for lyde. Hunde kan oplæres (trænes) til at acceptere disse lyde endda så meget så de synes at lydene (knald/skud) er noget positivt.
Det kan da heller ikke komme bag på hundeejerne at det er nytårsaften d. 31 december så hvorfor kommer man først ud af busken så sent?

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 30-12-04 09:50

Jeg giver min kat noget, der får hende til at slappe af, det kan også bruges på hunde og andre husdyr. Det hedder Bach´s blomstermedicin "rescue". Det kan købes hos materialisten og i helsekostbutikker.
Ideen med noget, der får hunden til at slappe af er sikkert god nok, men hvis den får for meget bliver det nok værre end uden, da den så også har problemet med at "gå lige", så jeg ville nok foretrække blomstermedicinen.
Ved du om den overhovedet vil drikke det?
Kineserne fejre først nytår i begyndelsen af foråret, næste gang er det "hundens år"
Godt Nytår

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 30-12-04 09:52

Hvor længe virker en halv øl på en hund ? Og hvor længe varer fyrværkerilarmen hos jer?

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 30-12-04 10:22

Det hjælper også at gå en god lang tur om formiddag/ eftermiddagen, hvor den får en masse indtryk og får rørt sig godt.

Kommentar
Fra : akle

Dato : 30-12-04 14:13

Vi havde tidligere en Chow Chow-hund, der var vild med øl, så vi faktisk skulle passe på med at den ikke fik for meget, fordi den slubrede øl i sig ved et hvert ubevogtet øjeblik (når de liflige dråber f.eks. stod i græsset i drikkenevau). Chow Chowen tog ikke skade, den sov højst "rusen" ud og snorkede gevaldigt (hvilket den også gjorde i "edru" tilstand). Nu har vi en Collie hund. Den hader øl, - bare lugten af øl, fylder den med tydelig afsky, så det er håbløst at "beruse" den til at nyde nytårsaften med fyrværkeri, knald og ballade. For øvrigt er Collie hunden blevet meget bange for alle former for skud-lyde, efter en tidligere, for hunden, meget uheldig nytårsoplevelse. Begge hunde var/er tæver (læs tøser). Derfor: VI BLIVER HJEMME HVERT NYTÅR!!! For øvrigt kan Baldrian-dråber (beroligende naturmiddel) hjælpe, både på hunde og katte. Købes ved Matas.
GODT NYT ÅR!

Kommentar
Fra : akle

Dato : 30-12-04 14:15

PS. Baldrian fåes også i tavlet form.

Kommentar
Fra : akle

Dato : 30-12-04 14:15

Sættenisserne er på spil: Rettes til: Tabletform!!!

Kommentar
Fra : DCH

Dato : 30-12-04 14:28

Hej

Sidste år til nytårsaften prøvede jeg selv for første gang at give min hun øl for at berolige hende. Hun fik en halv til morgen og knap en halv til hendes aftensmad (øl må ikke hældes i hunden uden den samtidig spiser eller lige har spist) Hun lå helt stille og sov sødt i kurven hele aften og var ikke på nogen måde generet af larmen. Dagen efter kunne jeg intet mærke på hende - hun var som hun plejede... Så jeg tror ikke de tager skade af det.

Godt nytår og held og lykke.

Mika / DCH

Kommentar
Fra : DCH

Dato : 30-12-04 14:31

lå helt stille skal læses som hun ikke var berørt af noget og forholdte sig meget roligt.... sov det meste af aftenen.

Mht Baldrian kan disse bruges der har jeg så tilgengæld hørt at de skal have flere i løbet af dagen, så der er noget mere man skal huske i løbet af dagen.....

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 30-12-04 14:33

Jeg tror nok, at den halve øl bliver forbrændt alt for hurtigt til at kunne bruges som beroligende medicin hele nytårsaften. Problemet er jo også, at de hunde, der er nervøse, de får ubehagelige oplevelser igen og igen lige fra midten af november. Når vi så endelig når frem til nytårsaften og det store brag, så er de helt oppe og køre og så skal der mere til, end en halv øl eller en enkelt beroligende pille. Begge delene kan gøre en nervøs hund endnu mere rundtosset.

Det sikreste hvis man har en meget nervøs hund -når man ikke har mere tid til forberedelse- er at give hunden noget beroligende medicin i samråd med dyrlægen.
Og selvfølgelig går man ikke fra sin hund nytårsaften!
Og så skal man starte i MEGET bedre tid til næste år! For som eisner skriver, så kan det da ikke komme bag på folk, at det er nytårsaften.

Netdyredoktorens råd i ans' link er alle meget fornuftige og ligner, hvad jeg selv gør. -Selv om min nuværende hund, Silke, ikke er bange for fyrværkeri.

OG! --Hvis man ikke har lyst til at fylde sin hund med beroligende medicin, så er Bachs Rescue-medicine absolut en rigtig god løsning. Jeg havde før en hund, som ikke kunne lide fyrværkeri, -han ville hverken spise eller falde til ro hele aftenen. Men jeg startede så med at give ham nogle Bachs Rescue-dråber hver dag fra midten af november. Og da vi nåede til nytårsaften, åd han verdens største griseøre på 5 minutter, så lagde han sig og bøvsede, og sov som en sten fra resten af balladen.

--Husk at nervøse hunde også reagerer på fulde mennesker. Så begræns drikkeriet.
Og så kan det hjælpe en nervøs hund at være sammen med en hund, der absolut ikke er nervøs. For eksempel kan det være en god ide, at gå eftermiddagsturen sammen med hunde, der slet ikke reagerer på fyrværkeri.

Kommentar
Fra : DCH

Dato : 30-12-04 15:09

Jeg er enig med Birgitta og eisner at det som sagt ikke kan komme bag på nogen, men har selv erfaret at en hel øl virker hele aftenen - mængden skal selvfølgelig tilpasses til hundens str. men min som er en blanding der er helt rundt på gulvet ikke reagerede vildt på bragene.

Men måske andre har en anden erfaring ved jeg ikke.

Kommentar
Fra : snusi

Dato : 30-12-04 19:31

Hej
Jeg har en cairn, som blev forskrækket det første år vi havde hende, og nu er hun helt ustyrlig fra de begynder at skyde midt i november. Jeg har både prøvet Bachs rescue uden resultat. Vi har aktiveret hende så hun var træt, alligevel var hun meget bange også længe før klokken 24 nytårsaften.
Nu er hun hvert år i dyrepension og det er hun og vi meget glade for. Pensionen ligger meget langt ude på landet, så det er begrænset hvor meget skyderi der er derude. Alligevel har vi problemer fra de begynder at skyde i november og til hun skal i pension. Jeg købte i år en D.A.P, men heller ikke det har hjulpet.
Selv nu hvor jeg sidder og skriver, er hun helt oppe at køre, det er virkelig synd for hundene.
Øl er nok det sidste jeg ville give min hund.
Mvh
og godt nytår
Snusi

Kommentar
Fra : helge.t

Dato : 30-12-04 21:25

Jeg har ikke selv de store problemer med min hund omkring nytårsfyrværkeri, men blev spurgt af en af hundevennerne hvad jeg gjorde til til nytår. Da jeg ikke selv har erfaring med øl eller andre beroligende midler til hunde, sendte jeg spørgsmålet videre til forumet her.

Selv tror (med vægt på tror) jeg ikke at en smule øl skader hunden, lige så lidt som en øl i ny og næ vel heller ikke skader os mennesker. Det er vel ikke meningen at hunden skal drikkes plakatfuld! Øl er så vidt jeg har kunnet se, ikke med på listen over giftige ting og sager for hunde.

En stor del af nytårsaftensdag bruger jeg til at køre min hund træt, fysisk og psykisk, med bl.a. sporarbejde, en tur til stranden eller i skoven, en løbetur e.l.

Tak for jeres svar, jeg lader lige spørgsmålet stå lidt endnu.

Mvh
HelgeT

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 30-12-04 23:43

Øl kan i hvert fald ikke være værre for en hund en nogle af de beroligende tabl. man får hos dyrlægen. Vores gamle hund var dødsensræd for nytårsskyt siden hun var en lille hvalp, hvor nogle modbydelige, ondskabsfulde unger smed et kanonslag ind under maven på hende. Heldigvis for dem (og måske også mig), kunne jeg ikke både tage mig af hunden og rende efter dem. Selv deres mor ville ikke have genkendt dem, hvis jeg havde fanget dem. Men de piller virkede på hende som en enorm brændert. Hun slingrede rundt med blodrøde øjne, men var lige bange. Hun havde bare ingen kontrol over sine bevægelser, den stakkels tøs.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 31-12-04 14:57

Det er jo det! Uanset hvordan man vælger at hjælpe sin hund, så ville det være en god ide at afprøve midlet i god tid inden den store aften.
Netop fordi det ville da være synd, hvis den stakkels hund BÅDE skulle være panisk angst for fyrværkeriet, og også være totalt underlig i hovedet.

Det er lidt sent nu, -de der ikke har forberedt sig, kan ikke nå så meget andet end at trække gardinerne for, skrue op for radioen og ellerst opføre sig så hverdagsagtigt som muligt (ingen råben og vilde fagter).

Kommentar
Fra : ieconfig

Dato : 31-12-04 22:32

Da vores gamle hund stod af i sommers og vi for alvor skulle lære vores hundehvalp at være alene hjemme, fik jeg mange råd.
Et af dem gik på at jeg endelig ikke måtte trætte hunden fysisk og mentalt, inden den sku være alene hjemme, da den havde store chancer for at være stresset når vi så gik. Jeg fik dog aldrig brug for alle de fine råd, da vores hund bare er en mester til at acceptere de ting vi byder hende. (siger den stolte mor)
Men min tanke var lige, at hvis man trætter hunden og den skal forholde sig til alt det fyrværkeri uden at have overskud til det...risikere man så ikke den stresser og derfor får det endnu dårligere. Vores har lige nu travlt med at fortælle fyrværkeriet hvem der bestemmer, så det største problem vi har lige nu, er at overtale hende til at blive indedøre ;)
Dejligt problem sådan en aften.

Godt nytår

Camilla

Accepteret svar
Fra : DCH

Modtaget 50 point
Dato : 01-01-05 12:07

Lille kommentar dagen derpå.

Mht til at afprøve div midler inden den store aften løb af stablen blir jo lidt svært - man får aldrig den samme stemning osv. en alm aften.

Jeg selv har 2 hunde der angste for fyrværkeriet - og de fik igen øl som beroligende. De sov stille og roligt op til klokken 12 og klokken tolv valgte de selv at gå stille og roligt (her bemærkes ingen af dem stressede det mindste) at gå ind og ligge sig i soveværelset. Og som en tidligere skrev tror jeg ikke øl skader når de får det den ene gang om året. Lidt som hos mennesker, øl skader jo ikke hvis ikke det indtages i rå mængder dagligt.

Godt nytår til jer alle
Mika, Gizmo og Tikka (2 angste hunde)

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 01-01-05 14:28

Næh, DCH, -man kan ikke afprøve diverse midler under nytårs-lignende forhold inden nytårsaften. Men hvis man prøver den med øllen en almindelig aften, så opnår man 2 ting: Dels finder man ud af, om hunden kan tåle øl. Hellere have ølbræk på gulvet en hverdagsaften en 5 minutter efter at gæsterne er kommet nytårsaften.
Og man opnår at HUNDEN kender virkningen. Så hunden ikke tror, at selve tummelumskheden i hovedet har noget at gøre med de forfærdelige raketter. -En almindelig hverdagsaften vil hunden jo sandsynligvis kun opfatte virkningen som rar og afslappende. Og måske kunne genkende den samme virkning nytårsaften.
Og for det tredie, så kan det være svært -uden erfaring- at se nytårsaften om hunden er syg af medicin/øl eller af nervøsitet over fyrværkeriet.

Men Godt Nytår til alle. Silke hvilede trygt og godt under computerbordet hele aftenen. Hun satte sig først til at stirre ud af vinduet, da jeg gik i seng og slukkede lyset. -Så tændte jeg lyset igen og lod radioen køre. Og så forsvandt hun ind på sin soveplads under min seng, -og blev der til den lyse morgen.

Hvordan er det gået med andre hunde i går?

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 01-01-05 16:18

Hej med jer, og godt nytår.
Vores Golden plejer overhovedet ikke at tage sig af hverken torden eller nytårsskyts, men i år brød hun sig ikke om det. Hun rystede ikke af skræk som vores gamle gjorde, men halen hang lige ned, og det var tydeligt, hun ikke brød sig om det. Selv jeg var ved at hoppe op i loftet engang imellem, når der kom et rigtigt højt brag. Som min samlever sagde, så lød det som da Beirut blev bombet.

Men det må også være forfærdeligt for hundeører med de brag. De fyrede ulovligt af her i Fakse, så husene rystede gang på gang. Politiet har været her et par gange og beslaglægge, men som de sagde, så var det fuldstændigt håbløst, når der var så mange, der havde det.

Men at vores yderst nervefaste Golden blev bange, det havde jeg ikke troet. Men man kan jo så blive overrasket. Hun var dog ikke mere bange, end da vi fandt levergodbidderne frem og gemte dem inde i huset, så havde hun glemt alt om fyrværkeri - heldigvis.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : K_Hornbech

Dato : 02-01-05 18:27

Hej Alle

Nu er min hund heldigvis skudstærk, og hun vil slet ikke have øl, så spørgsmålet er lidt teoretisk for mit vedkommende. Jeg vil imidlertid gerne bidrage med en erfaring for at mane til forsigtighed. En gang havde vi serveret irsk kaffe for nogle gæster, og da vi var ved at rydde op, så jeg at der var en god klat flødeskum tilbage i et af glassene. Det tilbød jeg Sally (hunden), som lappede det i sig med velbehag.

Det viste sig imidlertid at være en meget dårlig ide, for et eller andet gav hende roterende fis i kasketten (hun løb rundt i lejligheden, hoppede op i sengen, hvor hun ellers aldrig kom, kiggede ud af vinduerne osv.). Desuden blev hendes mave slået i stykker (diarre). Min kone og jeg måtte resten af natten skiftes til at gå ture med hende. Jeg gerne lige understrege, at der kun var ganske få dråber kaffe og whisky under den fløde, som hun lappede i sig, og at hun er en stor tæve på ca. 40 kg, hvorfor jeg anså det for usandsynligt, at et par teskeer kunne gøre skade.

Så pas på med alkohol til hunde .... eller kaffe.

/Kim

Godkendelse af svar
Fra : helge.t

Dato : 03-01-05 20:03

Tak til alle for for jeres svar.

Det er altid rart at høre andre hundefolks råd og erfaringer, når man lige har et hul i sin egen erfaring.

Det er til tider svært at give point, men denne gang går de til DCH, fordi jeg syntes at du holdt dig rimeligt godt til sagen.

Et godt nytår til alle.

Mvh
HelgeT

Kommentar
Fra : DCH

Dato : 04-01-05 10:43

Hej

Tak for accepten. Fortsat godt nytår til dig, din hund og resten af din familie.

DCH